01.08.2015

ظریف: ایران به توافق اتمی رسید؛ حال نوبت اسرائیل است

رادیوفردا: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، در مقاله‌ای که روز جمعه، نهم مردادماه، در روزنامه بریتانیایی گاردین منتشر شد چنین اظهار نظر کرد که توافق اتمی وین میان ایران و گروه ۵+۱ جایگاه ایران را به عنوان منطقه‌ای عاری از سلاح اتمی تثبیت می‌کند و حال نوبت باقی خاورمیانه است که به ایران بپیوندد.

به گفته آقای ظریف، حال نوبت کشورهایی چون اسرائیل است که دست از سلاح اتمی خود بشویند.

اسرائیل که مقامات عالی‌رتبه آن با توافق اتمی وین کاملا مخالفت کرده‌اند هرگز اذعان نکرده که زرادخانه هسته‌ای دارد و سال‌هاست که سیاست «ابهام هسته‌ای» را پیشه کرده است، نه تایید می‌کند که سلاح اتمی دارد و نه رد.

با این حال آن طور که روزنامه گاردین نوشته است، کارشناسان بر این عقیده‌اند که اسرائیل دست‌کم ۸۰ کلاهک هسته‌ای دارد.

جمهوری اسلامی و طرف مقابلش یعنی گروه ۵+۱ روز ۲۳ تیرماه گذشته در وین، پایتخت اتریش، رسما اعلام کردند که پس از سال‌ها مذاکره به توافق رسیده‌اند که از یک سو ایران از فعالیت گسترده در زمینه هسته‌ای دست بکشد و در مقابل از بار تحریم‌هایی که بر تهران تحمیل شده کاسته شود.

حال وزیر خارجه ایران در مقاله خود انگشت اتهام را به سوی اسرائیل و همین طور کشورهای خارج از معاهده ان‌پی‌تی یا پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی گرفته و می‌گوید که حال نوبت آنهاست که فاصله میان خود و کشورهای امضاکننده ان‌پی‌تی را پر کنند.

روزنامه گاردین در گزارش خود از مقاله وزیر خارجه ایران نظرات او را طعنه‌ای به پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، روسیه، فرانسه، چین و بریتانیا به علاوه سه کشور اتمی دیگر می‌داند که همچون اسرائیل تاکنون از امضا کردن ان‌پی‌تی خودداری کرده‌اند: هند، پاکستان و کره شمالی.

او می‌نویسد: «امروز و در پی توافق وین، وقت آن است که دارندگان سلاح اتمی با در پیش گرفتن اقدامات جدی برای خلع سلاح و تقویت رژیم عدم گسترش اتمی این فاصله را پر کنند.»

محمدجواد ظریف ادامه می‌دهد: «وقت آن است که دارندگان سلاح اتمی با این واقعیت حیاتی کنار بیایند که امروزه ما در فضای امنیت جهانی زندگی می‌کنیم.»

به اعتقاد آقای ظریف، یک گام «در جهت درست» می‌تواند آغاز گفت‌وگوهایی برای رسیدن به پیمان حذف سلاح‌های اتمی باشد، پیمانی «با پشتوانه نظارت قوی و سازوکار راستی‌آزمایی».

از سال ۱۹۸۶ یعنی حدود پایان دوره جنگ سرد که گفته می‌شد بیش از ۶۵ هزار کلاهک هسته‌ای در دنیا وجود دارد، قدرت‌های اتمی دنیا زرادخانه‌های خود را کوچک کرده‌اند.

در حال حاضر، آن طور که روزنامه گاردین نوشته است، کمتر از ۱۶ هزار کلاهک هسته‌ای در دنیا هست که از این میان نزدیک به ۱۵ هزار در دست آمریکا و روسیه است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates