06.08.2015

هشدار وزارت خارجه آمریکا در مورد سفر آمریکایی‌ها به ایران

بی‌بی‌سی: وزارت امور خارجه آمریکا به شهروندان ایالات متحده درباره سفر به ایران هشدار داده و اعلام کرده است که توافق هسته‌ای اخیر مخاطرات مسافرت به ایران را برای آمریکایی‌ها برطرف نکرده است.

این وزارتخانه روز چهارشنبه (۵ اوت) با انتشار بیانیه‌ای از آمریکایی‌ها خواست که پیش از سفر به ایران، “به دقت” مخاطرات این کار را بررسی کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا گفته است افرادی که از تابعیت دوگانه ایران و آمریکا برخوردارند احتمال دارد که در خروج از ایران با مشکل مواجه شوند.

در بیانیه این وزارتخانه آمده است: “عناصری در ایران همچنان با ایالات متحده خصومت دارند. در نتیجه امکان دارد که شهروندان آمریکا که به ایران سفر می کنند یا در این کشور مقیم هستند مورد آزار و اذیت قرار بگیرند یا بازداشت شوند.”

مقامات آمریکایی می گویند در سال‌های اخیر مقامات ایرانی “به طور ناعادلانه” برخی از شهروندان آمریکا را بنا بر اتهاماتی نظیر جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی بازداشت کرده اند.

یکی از این افراد مورد نظر آنها جیسون رضائیان، خبرنگار ایرانی‌-آمریکایی روزنامه واشنگتن ‌پست است که حدود یک سال پیش دستگیر و محاکمه غیرعلنی وی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب در اواخر ماه مه آغاز شد.

روزنامه واشنگتن‌پست اواخر فروردین به نقل از وکیل جیسون رضائیان، اعلام کرده بود که وی به جاسوسی، همکاری با دولت‌های متخاصم و تبلیغ علیه نظام متهم شده است. وکیل آقای رضائیان گفته است دادستان هیچگونه شاهد و مدرکی ارائه نداده‌اند که موید جاسوسی موکلش باشد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه در بیانیه خود تاکید کرد که مقامات ایرانی به سفارت سوئیس در تهران که به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران عمل می کند اجازه ملاقات با افرادی که از تابعیت دوگانه ایرانی‌آمریکایی برخوردارند را نمی دهند زیرا این افراد را فقط شهروند ایران می دانند.

رابطه دیپلماتیک آمریکا و ایران کوتاه مدتی پس از انقلاب و چند ماه بعد از گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی در تهران قطع شد و تا ملاقات وزیران امور خارجه دو کشور در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۳، تماس رسمی در سطوح مقامات بالاتر دو کشور صورت نگرفته بود. این در حالیست که برخی منابع ملاقات وزیران خارجه دو کشور را نشانه تمایل دوجانبه برای بهبود روابط یا دست کم کاهش تنش دوجانبه تعبیر کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین حکومت ایران را به ادامه سرکوب اقلیت‌های دینی و قومی از جمله مسیحیان، بهائیان، عرب ها، کردها و آذری‌ها متهم کرده و به شهروندان آمریکا هشدار داده اند برخی نواحی مرزی ایران که اقلیت‌ها در آن سکونت دارند از جمله سیستان و بلوچستان یا کردستان می تواند برای مسافرت ناامن باشد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates