12.08.2015

پایتخت سوریه زیر آتش سنگین مخالفان قرار گرفت

بی‌بی‌سی: همزمان با برقراری آتش‌بس موقت در چند نقطه از سوریه و در آستانه سفر وزیر خارجه ایران، دمشق زیر آتش سنگین نیروهای مخالف دولت قرار گرفته است.

روز چهارشنبه، ٢١ مرداد (١٢ اوت)، خبرگزاری دولتی سوریه – سانا – گزارش کرد که “تروریست‌ها با خمپاره و موشک شهر دمشق را هدف قرار دادند که به چند محله اصابت کرد و تلفات غیرنظامی برجای گذاشت.” منابع دولتی سوریه مخالفان حکومت را “تروریست” می‌نامند.

این خبرگزاری به نقل از فرماندهی پلیس پایتخت گزارش کرده است که در اثر این آتشباری، یازده نفر کشته و چهل و شش نفر دیگر زخمی شدند که اکثر آنان زن و کودک بوده‌اند. مرکز نظارت بر حقوق بشر سوریه مستقر در لندن نیز آتشباری به سوی دمشق را تایید کرده و گفته بود که در اثر آن، بیست نفر زخمی شده‌اند که وضعیت بعضی از آنها وخیم است.

پایتخت سوریه گاه به گاه هدف حملات موشکی و خمپاره مخالفان مسلح قرار می گیرد که مناطق اطراف شهر را در تصرف دارند. هنوز هیچ گروهی مسئولیت حملات موشکی صبح چهارشنبه را برعهده نگرفته است.

جنگ داخلی سوریه با تظاهرات اعتراضی و درخواست اصلاحات سیاسی در مارس سال ٢٠١١ آغاز شد. دولت برای جلوگیری از ادامه تظاهرات به واحدهای نظامی متوسل شد.

در واکنش به این تحول، گروهی از نظامیان سوری با ترک خدمت، تشکیلات موسوم به ارتش ملی سوریه را با هدف اعلام شده حفاظت از حق مردم برای تظاهرات تشکیل دادند که به درگیری با نیروهای دولتی و بروز جنگ داخلی منجر شد. این جنگ تاکنون ادامه داشته و به کشته شدن بیش از دویست و چهل هزار نفر و آوارگی چند میلیون تن دیگر از شهروندان در داخل و خارج سوریه منجر شده است.
ظریف در لبنان با مقامات آن کشور دیدار کرد و قرار است به دمشق سفر کند

با ادامه جنگ داخلی، گروه‌های مسلح گوناگون ضد دولتی نیز در صحنه ظاهر شدند که مهمترین آنها، گروه داعش بوده که مناطق وسیعی از خاک سوریه و همچنین عراق را در تصرف دارد. بین گروه‌های مخالف نیز گاه درگیری‌هایی روی می‌دهد.

از زمان آغاز زمامداری حافظ اسد، پدر رئیس جمهوری کنونی در دهه ١٩٦٠ قدرت سیاسی و مقامات ارشد دولتی در اختیار پیروان آئین علوی بوده است اما اکثر جمعیت سوریه مسلمان سنی هستند که دولت را به تبعیض علیه خود متهم می‌کنند. داعش و برخی دیگر از گروه‌های اسلامگرای مخالف حکومت سوریه از تشکل‌های بنیادگرای سنی هستند و گزارش‌هایی از اقدامات خشونت‌آمیز آنان علیه پیروان سایر ادیان و مذاهب منتشر شده است.

آتشباری روز چهارشنبه به سوی پایتخت در حالی گزارش می‌شود که قرار است محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برای ملاقات با مقامات سوریه وارد این کشور شود. روز گذشته، آقای ظریف برای گفتگو با مقامات لبنانی و رهبران گروه حزب الله لبنان به بیروت رفت. مقامات جمهوری اسلامی اخیرا گفته‌اند که طرح صلحی را برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه تهیه کرده‌اند اما در نظر ندارند محتوای آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.
دمشق گهگاه زیر آتشباری مخالفان حکومت قرار می‌گیرد

در جریان جنگ داخلی سوریه، اکثر کشورهای عرب و کشورهای غربی خواستار کناره‌گیری بشار اسد، رئیس جمهوری بوده‌اند اما ایران و روسیه همواره بر ادامه زمامداری او تاکید کرده‌اند. حکومت سوریه هیچ راه حلی را بدون ادامه زمامداری بشار اسد نمی پذیرد در حالیکه گروه های مخالف “معتدل” تاکید داشته اند که به خانواده اسد اطمینانی ندارند و کناره‌گیری بشار اسد شرط اصلی آنان برای مصالحه است.

گروه حزب‌الله لبنان، که یک تشکل شیعی تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران است، به طور مستقیم در جنگ داخلی سوریه مشارکت دارد اما مقامات ایرانی همواره اتهام حضور نظامی در سوریه را تکذیب کرده و گفته‌اند که از سوریه تنها حمایت سیاسی می‌کنند و کمک بشردوستانه به این کشور می‌دهند.

همچنین، از صبح چهارشنبه در سه نقطه از خاک سوریه بین نیروهای دولتی و شبه نظامیان اعزامی حزب‌الله لبنان با چند گروه مسلح مخالف دولتآتش بس چهل و هشت ساعته برقرار شده است. دو طرف گفته‌اند که این آتش بس را در شهر زبدانی، واقع در نزدیکی مرز لبنان و شهرک های فوآ و کفریا در استان ادلب در شمال غرب سوریه مراعات خواهند کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates