14.08.2015

محسنی اژه‌ای در جمع تشکل‌های دانشجویی: منسب و خانواده مانع از حضور مجرمین در دادگاه نشده است/ برادران لاریجانی خطوط قرمز نیستند/ علت نام بردن از «بقایی» قبل از اثبات جرم

دانشجو: معاون اول قوه قضائیه گفت: ثروت، منسب و خانواده مانع از حضور مجرمین در دادگاه نشده است.

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، حجت الاسلام محسنی اژه‌ای شب گذشته در اردوی آموزش سیاسی تشکل‌های دانشجویی سراسر کشور که توسط نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌های کشور در مجتمع آموزش عالی- پژوهشی صنعت آب و برق خراسان مشهد برگزار شد گفت: عدالت مفهومی است که حُسنش در ذاتش است و مسئله‌ای است که به دلیل اهمیت در دوره‌های مختلف تاریخی مطرح بوده و در هر مکتب و مرامی یک مفهوم قابل قبول است.

وی تصریح کرد: در ادیان دینی و الهی همه انبیاء در جهت تحقق عدالت اجتماعی مبعوث شدند و یکی از اهداف حکومت اسلامی نیز برقراری عدالت بوده است.

شرط تحقق عدالت، رسوخ آن در تمامی شئون زندگی انسان است

معاون اول قوه قضائیه ضمن تاکید بر این مسئله که شرط تحقق عدالت، رسوخ آن در تمامی شئون زندگی انسان است، بیان داشت: چنانچه بخواهیم عدالت اجتماعی محقق شود هم باید در مقررات، عدالت را در نظر گیریم هم در اجرا و هم در مقام قضا. و چنانچه در هر کدام از این سه، عدالت رعایت نشود یک پای عدالت خواهد لنگید.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای افزود: چنانچه قانون داشته باشیم؛ اما مجری آن عادل نباشد قطعا قانون کارساز نخواهد بود و چنانچه در اجرا تقوایی که لازم است رعایت نشود در اجرای قانون توفیقی نصیب ما نخواهد شد.

وی با تاکید بر این نکته که عدالت بدون عقلانیت کارساز نیست، گفت: زمانی که می‌خواهیم قانونی به حق داشته باشیم باید به مسئله خرد توجه کنیم. با احساسات و خرافات نمی‌توان عدالت خواهی کرد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: بسیاری عدل را با برابری و مساوات یکی می‌پندارند این در حالی است که بین عدل و برابری عموم و خصوص من وجه برقرار است یعنی ممکن است در جایی عدل باشد؛ اما برابری نباشد و یا بالعکس و یا در جایی هر دوی این‌ها وجود داشته باشند.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان این مطلب که عدل یعنی ادای حق ذی حقان، گفت: در این تعریف ابتدا باید حق را شناخت و پس از آن ذی حق را و در نهایت باید دید چگونه حق را می‌توان به ذی حق رساند.

معاون اول قوه قضائیه ضمن اشاره به این موضوع که یکی از اهداف و آرمان‌های نظام جمهوری اسلامی دادن حق به تمامی ذی حقان است، بیان کرد: در این جا این سوال مطرح می‌شود که چه میزان مردم به محقق شدن عدالت امیدوارند. البته چنانچه مشاهده می‌کنید در جایی حقی رعایت نمی‌شود باید از خود بپرسید که ما چه میزان در رعایت نشدن حق شریک بوده‌ایم؟.

وی یادآور شد: یکی از مسائلی که مورد توجه مردم است، این است که عدالت باید در دستگاه قضایی رعایت شود و نسبت به سرایت عدالت به دیگر دستگاه‌ها کوشش کند که البته این توقع بر اساس حق است.

بخشی از توقعات نسبت به قوه قضائیه، فراتر از آن چیزی است که مربوط به دستگاه قضا است

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای ادامه داد: حال آیا آن توقعی که مردم از دستگاه قضایی دارند برآورده می‌شود؟ که باید گفت به آن میزانی که توقع می‌رود، خیر! حال آیا توقع مردم بی‌جاست یا دستگاه قضایی مشکل دارد؟ که به نظر من بخشی از توقعاتی که نسبت به قوه قضائیه وجود دارد فراتر از آن چیزی است که مربوط به دستگاه قضا است و همچنین آن بخشی که در دستگاه قضایی رعایت نمی‌شود نیز خارج از حیطه اختیارات قوه قضایی است.

وی با اشاره به این‌که گاهی اوقات مردم برای فردی حقی قائل هستند که در اصل این حق از آن، آن فرد نیست، بیان داشت: یکی از مسائلی که در جامعه وجود دارد و نباید باشد اختلاف طبقاتی است. حال آیا کاهش شکاف طبقاتی جزو مقدورات قوه قضائیه است؟.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: امروز یکی از مسائلی که به حق بر زبان مردم است این است که چرا با فساد اقتصادی برخورد قاطع نمی‌شود و چرا آن برخوردهایی که می‌شود بازدارنده نیست؟.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای تصریح کرد: همچنین یکی از مفاسدی که وجود دارد و قوه قضائیه نسبت به آن مسئولیت دارد، فسادهای بانکی مانند رانت خواری است. تقریبا تمامی دولت‌ها می‌گویند که سیستم بانکی ما مشکل دارد و تا زمانی که اصلاح نشود بسیاری از این مشکلات نیز اصلاح نخواهد شد. حال آیا برای اصلاح سیستم بانکی قوه قضائیه به تنهایی می‌تواند کاری انجام دهد؟.

وی خاطرنشان کرد: دستگاه قضایی برای مبارزه با زمین خواری تلاش‌های بسیاری کرده است به طوری که چند هزار هکتار از این زمین‌ها را برگردانده‌ایم و چند هزار ساختمان غیر مجاز را تخریب کرده‌ایم.

معاون اول قوه قضائیه در رابطه با علت زمین خواری بیان کرد: متاسفانه تصمیماتی را که دستگاه‌های مختلف باید اخذ کنند با هم مرتبط نیست. طرح جامع شهر را چه کسی باید تهیه کند و چه کسی باید مجوز تغییر کاربری دهد، آیا قوه قضائبیه باید اقدام به انجام این کارها کند؟!.

مسئول تمام اتفاقات، قوه قضائیه نیست

حجت الاسلام حسنی اژه‌ای با تاکید بر این نکته که مسئول تمام اتفاقات قوه قضائیه نیست، ابراز داشت: در سال‌های گذشته تلاش‌های بسیاری از جانب قوه قضائیه در جهت اجرای عدالت شده و قوه قضائیه در این رابطه کم نگذاشته است، همچنین در تلاش بودیم که با همه نوع فساد مبارزه کنیم؛ اما چه میزان موفق بوده‌ایم، نمی‌دانم.

وی تاکید کرد: تلاش ما بر این بوده است که دستگاه قضایی مستقل باشد و نگذاریم جناح‌های سیاسی بر ما تاثیر بگذارد همچنین اولویت برخوردهای‌مان را بر مسائل کلان گذاشته‌ایم.

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه تصریح کرد: معتقدم در مورد برخی مجرمین باید دادگاه علنی برگزار کرد و این دادگاه‌ها پخش شود زیرا علنی برگزار کردن دادگاه تاثیراتی خواهد داشت؛ البته در برخی مواقع نمی‌توانیم به صورت علنی دادگاهی را برگزار کنیم.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای ضمن تاکید بر این نکته که ثروت، منسب و خانواده مانع از حضور مجرمین در دادگاه نشده است، گفت: ما در قوه قضایه عدالت را مطابق موازین می‌دانیم.

قوه قضائیه تسلیم شماتت پولداران، زیاده خواهان و مفسدین نمی‌شود

وی یادآور شد: امروز هجمه‌های سنگینی بر قوه قضائیه می‌شود؛ اما بدانید ما تسلیم شماتت پولداران، زیاده خواهان و مفسدین نمی‌شویم.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه مراسم در بخش پرسش و پاسخ دانشجویی در پاسخ به این پرسش که چرا برای نامیدن مهدی هاشمی از عنوان « م. ه» ؛ اما برای نامیدن آقای بقایی از نام فامیلی وی استفاده می‌کردید؟، گفت: چنانچه ما بخواهیم بیان اتهام کنیم مطابق قانون حق نداریم از اسم وی استفاده کنیم؛ اما چنانچه نمی‌خواهیم از اتهامات و جزئیات سخنی به میان آوریم، دو بحث مطرح می‌شود به طور مثال زمانی که می‌خواهیم بگوییم فردی بازداشت شد، برخی و از جمله خود من معتقدیم که استفاده از نام وی منعی ندارد و برخی معتقدند که مشکل قانونی دارد.

بیش از 1000 ساعت در رابطه با پرونده فساد سه هزار میلیاردی زمان گذاشتم

حجت الاسلام اژه‌ای در پاسخ به این پرسش نماینده اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان که چرا با بدهکاران بانکی برخورد قاطع صورت نمی‌پذیرد؟، تصریح کرد: تصور می‌کنم یکی از مورادی که قوه قضائیه وارد آن شده و زمانی بسیاری را صرف آن کرده است بدهکاران بانکی می‌باشند به طوری که بانک‌ها را مجبور کرده‌ایم لیست بدهکاران و میزان معوقات آنان را به قوه قضائیه ارجاع دهند. همچنین قوه قضائیه در رابطه با فساد سه هزار میلیاردی با قوت وارد شد به طوری که خود من بیش از سه هزار ساعت زمان صرف این پرونده کردم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسش این دانشجو که چرا سران فتنه محاکمه نمی‌شوند، متذکر شد: گاهی برخی مسائل به امنیت ملی باز می‌گردد که شورای عالی امنیت ملی باید در رابطه با آن تصمیم گیری کند. در زمینه فتنه نیز به همین شکل است، تا زمانی که شورای عالی امنیت ملی تصمیم نگرفته قوه قضائیه نمی‌تواند وارد شود.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر این‌که چرا فکری به حال امنیت سیستان و بلوچستان نمی‌شود؟، بیان کرد: در اطراف ایران نا امنی بسیار است و دشمن سعی دارد که این نا امنی را وارد کشور ما کند؛ اما به همت مردم و مسئولان امنیت ایران بسیار بالا است و نباید این امنیت را نادیده گرفت. چنانچه موضوع خاصی در این رابطه مطرح است عنوان کنید تا پیگیر باشیم.

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در ادامه در پاسخ به سوال نماینده اتحادیه اول تشکل‌های اسلامی دانشگاه آزاد که گفت چرا علی رغم وجود هیات نظارت بر نشریات در دانشگاه باز هم مشاهده می‌کنیم که برخی نهادهای امنیتی وارد بحث می‌شوند، در این فضا چگونه می‌توان به گفته رهبری در رابطه با آزاد اندیشی عمل کرد، تصریح کرد: باید بین آزادی و جرم تفاوت قائل شد. در قانون اساسی پیش بینی شده که چنانچه اقدامات مجرمانه در یک نشریه مشاهده شود، علاوه بر این‌که هیات نظارت بر نشریات می‌تواند رسبدگی کند، در صورت داشتن شاکی خصوصی قوه قضائیه نیز باید وارد عمل شود.

متاسفانه آقای آملی لاریجانی تاکنون در هیچ جمع دانشجویی حضور نداشته است

در ادامه این مراسم نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی گفت: متاسفانه آقای آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه مصونیتی برای خود قائل است و در هیچ جمع دانشجویی تاکنون حاضر نشده است.

وی ادامه داد: ساختار قوه قضائیه باید تغییر کند. امروز قوه قضائیه خود می‌گیرد، خود حکم می‌دهد و خود محاکم می‌کند.

این دانشجو بیان کرد: چرا زمانی که از قانون سخن می‌گوییم قوه قضائیه از قانون تمکین نمی‌کند و به چه علت رئیس قوه قضائیه در برخی مواقع در رابطه با مسائل سیاسی و دیپلماسی اظهار عقیده می‌کند؟

حجت الاسلام محسنی‌ اژه‌ای در پاسخ به سوالات این دانشجو گفت: چنانچه قوه قضائیه محاکمه نکند چه کسی این کار را انجام دهد؟ در تمام دنیا همین‌گونه است.

وی ادامه داد: این‌که رئیس قوه قضائیه در برخی امور سیاسی و دیپلماسی سخن می‌گید به این علت است که رئیس یک قوه است و یکی از وظایفی که بر عهده دارد هشدار و تذکر دادن در رابطه با مسائل است بنابراین ایرادی ندارد.

این‌که بگوییم خطوط قرمز از امام و رهبری به برادران لاریجانی تغییر کرده نادرست است

معاون اول قوه قضائیه همچنین در پاسخ به این پرسش که متاسفانه خطوط قرمز نظام از امام راحل و رهبر معظم انقلاب به برادران لاریجانی تغییر کرده است، خاطرنشان کرد: از یک جهت و بدون تردید تک تک افرادی که در این سالن نشسته‌اند خطوط قرمز هستند. قطعا امام راحل و رهبر معظم انقلاب دارای شان بسیار بالایی هستند؛ اما حیثیت آحاد جامعه نیز جزو خطوط قرمز است و این‌که بگوییم خطوط قرمز به برادران لاریجانی تغییر کرده نادرست است.

قوا در رابطه با فرمان هشت ماده‌ای به طور کامل انجام وظیفه نکرده‌اند

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود فرمان هشت ماده‌ای رهبر معظم انقلاب در مبارزه با مفاسد اقتصادی را بسیار به جا دانست و تصریح کرد: متاسفانه هر سه قوا در این رابطه به صورت کامل انجام وظیفه نکرده‌اند و قوه قضائیه مصمم است در این رابطه تلاش کند و از مردم نیز می‌خواهیم که به ما کمک کنند.

وی در رابطه با ابهاماتی که در خصوص مفاسد در جامعه وجود دارد، گفت: ما خود نگران این مسئله هستیم که که چگونه می‌توان آن چرا که واقعیت دارد را به صورت شفاف مطرح کنیم و آنچه را که واقعیت ندارد نیز به مردم بگوییم، در این مسیر نیازمند کمک دانشجویان هستیم.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این پرسش که چرا به سوالات به صورت صریح جواب نمی‌دهید، افزود: من آن مقداری که می‌دانم و قانون اجازه می‌دهد را می‌گویم و مسائلی را که نمی‌دانم و یا قانون اجازه نمی‌دهد را نمی‌توانم بگویم.

صرف در نظر گرفتن مجازات سنگین معضلات را حل نمی‌کند؛ همه باید کمک کنند

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این پرسش که آیا قوانین ما بازدارنده است و چنانچه بازدارنده نیست چرا؟، ابراز داشت: در مورد مفاسد اقتصادی، قانون مفسد فی الارض را پیش بینی کرده است. حال آیا اجرا شده است؟ بله. امروز دستگاه قضایی افرادی را به عنوان مفسد فی الارض شناسایی و برای آنان حکمی ارائه و در نهایت محاکمه می‌شوند.

وی افزود: این‌که چرا به طور مثال در زمینه مواد مخدر با وجود این‌که مجازات سنگین اجرا می‌شود بازدارنده نیست؟، باید گفت تا زمانی که تمامی نهادها در این رابطه همکاری نکنند و دیگر مشکلات جامعه از جمله بیکاری، مشکلات فرهنگی حل نشوند، صرف مجازات هر اندازه هم که سنگین باشد چاره نمی‌شود.

معاون اول قوه قضائیه با تاکید بر این نکته که صرف در نظر گرفتن مجازات سنگین معضلات را حل نمی‌کند، گفت: دانشگاه‌های نیز در این رابطه باید وارد عمل شوند.

از آمدن به جمع‌ دانشجویی خوشحال هستم

حجت الاسلام محسنی اژه‌ای در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا دانشجویانی که در این مجلس سخنان خود را به صورت صریح مطرح کردند، پیگیرد قانونی می‌شوند، گفت: به هیچ وجه این اتفاق رخ نمی‌دهد. از آمدن به این جمع بسیار خوشحال هستم؛ اما گاهی اوقات فرصت این را ندارم که به جمع‌های دانشجویی بیایم.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates