15.08.2015

نماینده رهبر ایران در کیهان: آقا به هیچ وجه از توافق هسته‌ای راضی نیستند

بی‌بی‌سی: حسین شریعتمداری، مدیر مسئول و نماینده آیت الله خامنه ای در موسسه کیهان با ذکر اینکه رهبر ایران از “عواقب فاجعه‌آفرین” توافق جامع هسته ای مطلع است گفت: “با جرأت می‌توان گفت که ایشان به هیچ وجه از متن تهیه شده راضی نیستند”.

وی در سرمقاله شنبه ۲۴ مرداد این روزنامه نوشت که اگر آقای خامنه ای از توافق هسته ای راضی بود تأکید یک ماه پیش او در خطبه های نماز عید فطر مبنی بر اینکه “متن تهیه شده تصویب بشود یا نشود از اصول انقلاب دست نخواهیم کشید” ضرورتی نداشت.

حسین شریعتمداری با تاکید بر اینکه توافق جامع هسته ای ‘برای اصول و مبانی انقلاب فاجعه‌آفرین است و همین بندها و مواد است که دغدغه رهبر معظم انقلاب و همه دلسوزان را در پی داشته’ خواستار ‘رد کامل’ این توافق شد

به نظر می رسد مدیر مسئول کیهان اعتقاد دارد که رهبر ایران بر مبنای این اظهارات، نمی تواند با بخش هایی از توافق هسته ای که به گفته آقای شریعتمداری “با اصول و مبانی اسلام و انقلاب و موجودیت نظام در تعارضند” موافق باشد.

حسین شریعتمداری، همچنین با تاکید بر اینکه توافق جامع هسته ای “برای اصول و مبانی انقلاب فاجعه‌آفرین است و همین بندها و مواد است که دغدغه رهبر معظم انقلاب و همه دلسوزان را در پی داشته” خواستار “رد کامل” این توافق توسط نهادهای مسئول شد.

در هفته های اخیر، بحث های مختلفی در مورد لزوم تصویب یا عدم تصویب توافق جامع هسته ای در مجلس ایران مطرح شده که هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است.

سرمقاله جدید کیهان در مورد مواضع آقای خامنه ای، در شرایطی منتشر شده که دو هفته پیش، سایت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اظهارات عباس عراقچی از مذاکره کنندگان ارشد هسته ای ایران در جمع مدیران این رسانه را منتشر کرده بود که در آن، بر نظارت کامل رهبر جمهوری اسلامی بر جزئیات مذاکرات تاکید شده بود.

آقای عراقچی در بخشی از این اظهارات، که ساعاتی پس از انتشار و به دنبال اعتراض وی از روی سایت صدا و سیما برداشته شد، تاکید داشت که آیت الله خامنه ای علاوه بر کلیات، در بعضی “جزئیات” مذاکرات هم رهنمود می‌داده است. وی افزوده بود که آقای خامنه ای “با هر یک از اعضای تیم مذاکره کننده” که صلاح می دیده جلسه جداگانه می گذاشته و در طول مذاکرات دو بار “پیک‌هایی” را به محل گفتگوها فرستاده است.

عباس عراقچی دو هفته پیش گفت که آقای خامنه ای ‘با هر یک از اعضای تیم مذاکره کننده’ که صلاح می دیده جلسه جداگانه می گذاشته و در طول مذاکرات دو بار ‘پیک‌هایی’ را به محل گفتگوها فرستاده است

حسن روحانی رئیس جمهور ایران نیز سال گذشته، در پاسخ به برخی منتقدان سیاست‌های هسته‌ای دولت خود گفته بود که برخی “متوجه نیستند که رهبری نظام، نقش تعیین کننده‌ای در سیاست‌های کلی نظام دارند و اختیار برخی از امور با ایشان است و ایشان باید تصمیم بگیرند”.

رهبر جمهوری اسلامی، پس از توافق جامع هسته ای در وین، ضمن پرهیز از اظهارنظر مستقیم در مورد متن توافق، از تلاش های مذاکره کنندگان تقدیر کرد و از لزوم بررسی دقیق “متنی که فراهم آمده” در “مسیر قانونی پیش‌بینی شده” سخن گفت.

در پی این واکنش، حسین شریعتمداری نوشت که اگر رهبر جمهوری‌اسلامی با توافق یاد شده موافق بود، بر “ضرورت بررسی دقیق متن” تاکید نمی کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates