17.08.2015

رهبر ایران: راه نفوذ آمریکا را پس از توافق جامع می‌بندیم

بی‌بی‌سی: آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر ایران گفت که مقامات آمریکایی در توافق جامع اتمی با ایران قصد داشته‌اند راهی برای نفوذ در این کشور پیدا کنند، اما تأکید کرد: “ما این راه را به طور قاطع خواهیم بست”.

آقای خامنه ای امروز دوشنبه ۲۶ مرداد (۱۷ اوت) در یک سخنرانی در تهران گفت: “نه نفوذ اقتصادی آمریکا را در کشور اجازه خواهیم داد، نه نفوذ سیاسی و نه نفوذ فرهنگی. با همه توان با این نفوذ مقابله خواهیم کرد”.

رهبر ایران گفت که آمریکایی ها قصد نفوذ در منطقه را دارند و می خواهند اهداف خود را دنبال کنند، اما افزود: “ما نخواهیم گذاشت”.

آیت الله خامنه ای گفت که جمهوری اسلامی از “مقاومت در منطقه و مقاومت فلسطین” دفاع خواهد کرد و تأکید کرد: “از هر کسی که با اسرائیل مبارزه کند و رژیم صهیونیستی را بکوبد و مقاومت را تأیید کند، همه جور حمایتی را که برای ما ممکن باشد از او می کنیم”.
تکلیف توافق هنوز معلوم نیست

رهبر ایران گفت که تکلیف توافق اتمی ایران و قدرت های جهانی هنوز معلوم نیست: “نه معلوم است اینجا تصویب بشود و نه معلوم است آنجا تصویب بشود”.

آقای خامنه ای پیشتر گفته بود که این توافق باید “در مسیر قانونی” در ایران تصویب شود، اما روشن نکرده بود که این مسیر قانونی چیست.

گروهی از نمایندگان مجلس و عده ای از چهره های سیاسی عمدتا منتقد این توافق، از دولت خواسته اند که آن را به صورت لایحه به مجلس بفرستد.

اما مقامات دولتی می گویند که تصویب این توافق در مجلس لازم نیست و شورای عالی امنیت ملی آن را بررسی خواهد کرد.

در آمریکا هم کنگره این کشور تا اواسط سپتامبر فرصت دارد که نظر خود را در مورد توافق جامع اتمی با ایران اعلام کند. باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا گفته است که حتی در صورت رأی منفی کنگره، از حق وتوی خود استفاده خواهد کرد، اما اگر دو سوم نمایندگان مجلس نمایندگان و مجلس سنای آمریکا با توافق مخالف باشند، می توانند وتوی رئیس جمهور را خنثی کنند.

توافق جامع اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ در یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تأیید شده است.

_________________________

تحلیل، جمشید برزگر، بی‌بی‌سی

سخنان امروز آیت الله خامنه ای ممکن است تفاوتی چشمگیر با روح سخنان و موضع گیری های قبلی او نداشته باشد، اما زمان بیان این اظهارات و تاکید بسیار او بر پیگیری سیاست منطقه ای جمهوری اسلامی و مبهم بودن سرنوشت توافق اتمی حتی در ایران، بدون شک به سود منتقدان این توافق در آمریکا و منطقه خواهد بود. دو روز پس از آنکه نماینده آیت الله خامنه ای در روزنامه کیهان به صراحت از مخالفت قطعی آیت الله خامنه ای با مفاد توافق اتمی (برجام) سخن گفت و اظهارات او از سوی دفتر آیت الله خامنه ای تکذیب نشد، رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر تداوم حمایت ایران از کسانی که اسراییل را “می کوبند” و نیز “مردم بحرین و یمن”، اسراییل، عربستان سعودی و مخالفان داخلی باراک اوباما را مصمم تر خواهد ساخت تا استدلال کنند توافق اتمی نه تنها موجب تغییر سیاست های جمهوری اسلامی نشده، بلکه باعث می شود که این سیاست ها با قدرت و توان بیشتری پی گرفته شوند. چنین وضعیتی، کار دو دولت حسن روحانی و باراک اوباما برای عملی کردن توافق اتمی را دشوارتر می سازد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates