20.08.2015

فرمانده سپاه پاسداران درباره ‘تضعیف شورای نگهبان’ هشدار داد

بی‌بی‌سی: سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بدون اسم بردن از حسن روحانی، رئیس جمهور، از اظهارات دیروز او درباره شورای نگهبان انتقاد کرده است.

آقای جعفری امروز، پنجشنبه ۲۹ مرداد، به “سخنانی که تضعیف شورای نگهبان را به دنبال دارد” اشاره کرده و گفته است: “اینگونه گویش‌ها که در آن تضعیف ارکان مؤثر انقلاب مثل شورای نگهبان را در پی دارد، خدشه به وحدت ملی و شعار برگزیده سال یعنی همدلی و همزبانی است.”

فرمانده سپاه هشدار داده: “کسانی که می‌خواهند با این سخنان مغایر با اصول انقلاب و فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، روزنه‌های جدیدی را برای نفوذ بیگانگان در کشور بگشایند، بدانند هرگز اجازه رشد و پیاده سازی چنین تفکری را نخواهیم داد.”

دیروز حسن روحانی نقش شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی را زیر سوال برد و گفت این شورا تنها نقش نظارتی دارد. آقای روحانی گفت: “آن جایی که باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا نه هیات‌های اجرایی هستند.”

فرمانده سپاه پاسداران بدون نام بردن از حسن روحانی گفته است: “کسانی که از مسیر همین شورا و با بلند نظری و منش غیر جناحی اعضای آن، فرصت ظهور در عرصه مدیریت کشور را یافته‌اند، باید گفتار سنجیده‌تری داشته باشند.”

آقای جعفری گفته سخنان برخی از مقام‌های حکومتی در ایران “به معنی آغاز فرسایش” جمهوری اسلامی است و به آنها هشدار داده که “اجازه ندهند برای جلب رضایت نسبی نظام سلطه و شیطان بزرگ، باورها و ارزش‌های انقلابی جامعه زیر سوال برده شود.”

مطابق قانون اساسی ایران شورای نگهبان وظیفه نظارت بر انتخابات را بر عهده دارد. از سال ١٣٧٠ به بعد این شورا تفسیری از اصل ۹۹ قانون اساسی ارائه کرده که بر مبنای آن نظارت خود به تمام مراحل اجرایی از جمله تایید و رد صلاحیت نامزدها تسری داده است.

شورای نگهبان متهم بوده که در نظارت بر انتخابات و بررسی صلاحیت نامزدها با انگیزه‌های سیاسی عمل می‌کند. به ویژه در انتخابات جنجالی ١٣٨٨ حمایت صریح چند عضو شورا از محمود احمدی‌نژاد سوال‌هایی را درباره بی طرفی این شورا مطرح کرد.

در انتخابات ریاست جمهوری گذشته نیز شورای نگهبان بسیاری از چهره‌های شاخص، از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، اسفندیار رحیم مشایی، اعظم طالقانی، قاسم شعله سعدی، اکبر اعلمی و منوچهر متکی را رد صلاحیت کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates