21.08.2015

هافینگتون پست: اوباما ناخواسته در حال تقویت حزب‌الله لبنان است

دویچه‌وله: روزنامه هافینگتون پست در مطلب مفصلی درباره کمک‌های آمریکا به لبنان نوشته که اوباما به بهانه جنگ با “دولت اسلامی” ناخواسته در حال تقویت گروه‌های تروریستی‌ای است که از طرف ایران حمایت می‌شوند.

بیش از یک میلیارد دلار در طول یک سال گذشته از طرف ارتش آمریکا به ارتش لبنان کمک شده است. روزنامه هافینگتون پست در مطلب مفصلی در این باره نوشته کشوری که یک سوم وسعت ایالت مریلند آمریکا را دارد و بین سوریه و اسرائیل قرار گرفته پنجمین دریافت‌کننده کمک‌های ارتش آمریکاست.

عربستان سعودی اما بیشتر از این مقدار به لبنان کمک کرده است؛ تسلیحات سنگین و تجهیزات پیشرفته نیروی هوایی.

این حجم از کمک‌های مالی و تسلیحاتی به لبنان از نگرانی عمیق آمریکا و عربستان از نفوذ گروه‌های تندرو مثل القاعده و “دولت اسلامی” از سوریه به داخل لبنان نشان دارد.

بیشتر بخوانید: حسن نصرالله: به دریافت کمک از ایران افتخار می‌کنیم

دولت اوباما روی این مسئله حساب می‌کند که ارتش لبنان می‌تواند جلوی نفوذ “دولت اسلامی” و القاعده به داخل این کشور را بگیرد. به گفته مقامات لبنان این دو گروه به احتمال زیاد در حال گسترش پایگاه‌های خود در لبنان هستند تا محل نبرد خود را از سوریه به این کشور منتقل کنند.

اما این برای اوباما یک “قمار خطرناک” است؛ در حالی که اوباما اسلحه و پول برای از بین بردن گروه‌های تندرو به لبنان ارسال می‌کند، این خطر وجود دارد که این سلاح‌ها و پول‌ها باعث تقویت یک گروه دیگر هم بشوند که دوست آمریکا نیست: شبه‌نظامیان شیعه حزب‌الله که متحد ایران‌اند، در کنار بشار اسد می‌جنگند و در عین حال دشمن بی‌امان اسرائیل، متحد بزرگ آمریکا هم هستند.

این روزها شبه نظامیان شیعه در حال بزرگترین نبرد نظامی خود با شرکت هزاران جنگجو هستند تا در سوریه به دولت بشار اسد کمک کنند، دولتی که مخالفانش از سوی آمریکا و عربستان سعودی و سایر بازیگران منطقه حمایت می‌شوند.

این حرکت حزب‌الله در وظیفه اصلی و مشخص این گروه که حفاظت از مرزهای جنوبی لبنان در برابر اسرائیل است یک وقفه ایجاد کرده اما یک حرکت ضروری است چرا که متحد حزب‌الله یعنی ایران نیز از دولت سوریه حمایت می‌کند.

حمایت حزب‌الله از بشار اسد یک دلیل دیگر هم دارد: سال گذشته “دولت اسلامی” و جبهه نصرت یعنی شاخه القاعده در سوریه، با هزاران جنگجو به شهر مرزی لبنان، عرسال حمله کردند. “دولت اسلامی” ویدیویی از این حمله منتشر کرد که نشان می‌داد رهبر نظامی جنگجویان یک سرباز لبنانی بوده است.

“همکاری ارتش لبنان با حزب‌الله یک همزیستی موقت است”

نه ارتش لبنان و نه حزب‌الله نمی‌خواهند که جنگ داخلی سوریه به داخل خاک لبنان سرایت کند و به همین دلیل از چهار سال پیش تا کنون با یکدیگر همکاری می‌کنند.

یک مقام رسمی دولت آمریکا به هافینگتون پست گفته: «ما این را فهمیده‌ایم که رابطه بین حزب‌الله لبنان و نیروهای امنیتی رسمی این کشور نوعی همزیستی مسالمت‌آمیز است و نه همکاری».

بیشتر بخوانید: آمریکا سه رهبر حزب‌الله را به خاطر حمایت از سوریه تحریم کرد

سیاستمداران آمریکایی نوعی سیاست “انکار در مقابل افکار عمومی” را در پیش گرفته‌اند و اصرار دارند که روابط بین ارتش لبنان و حزب‌الله حداقلی است.

اما نکته مضحک ماجرا در اینجاست که واشنگتن با تقویت ارتش لبنان، در حقیقت اعتماد به نفس بیشتری برای ادامه حمایت از اسد به حزب‌الله هم می‌دهد و بنابراین لبنان را در میدان مبارزه با مخالفان اسد که هدف سیاست آمریکاست تضعیف می‌کند.

احتمال حمله “دولت اسلامی” به شمال لبنان

جنیفر کافارلا، عضو انستیتوی مطالعات جنگ به هافینگتون پست گفته هم جبهه نصرت که وابسته به القاعده است و هم “دولت اسلامی” در حال تغییر استراتژی خود در لبنان هستند و منتظرند ببینند نبرد آنها با حزب‌الله در سوریه چگونه پیش می‌رود.

کافارلا می‌گوید “دولت اسلامی” ممکن است در هفته‌های آینده به بخش‌هایی از شمال لبنان حمله کند. به عقیده او این کار می‌تواند توجه حزب‌الله را به آن مناطق جلب کند و باعث دوری نیروهای حزب‌الله از شهرهای سوریه در استان حمص و حتی تخلیه برخی از این شهرها شود و زمینه را برای حمله به این شهرها آماده کند.

بیشتر بخوانید: خامنه‌ای: سیاست ما در برابر دولت مستکبر آمریکا تغییری نخواهد کرد

بهترین رویکرد دولت اوباما برای رسیدن به هدف اصلی‌اش می‌تواند این باشد که ارتش لبنان را آنچنان تقویت کند که دیگر به حزب‌الله نیازی نداشته باشد. اما دولت اوباما در حال حاضر باید با این مسئله مقابله کند که سلاح‌های ارسالی‌اش به دست حزب‌الله نرسد.

از سوی دیگر نقش ایران نیز در این میان بسیار مهم است؛ از سویی این کشور مهمترین حامی حزب‌الله است و از سوی دیگر در کنار آمریکا در حال نبرد با “دولت اسلامی” و القاعده در بخش‌هایی از خاک سوریه و عراق است.

در هر صورت در حال حاضر هیچ نشانه‌ای وجود ندارد تا ثابت کند که بحران لبنان آنگونه که سیاستمداران آمریکایی انتظار دارند به سود غرب تمام شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates