24.08.2015

اهود باراک: طرح حمله به ایران، ۳ بار در دولت نتانیاهو بررسی شد

رادیوفرانسه: وزیر دفاع سابق اسرائیل، اعلام کرده که در زمان وزارتش سه بار طرح حمله به ایران بررسی شده و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور نیز با آن موافق بوده است.

“اهود باراک” که از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ وزیر دفاع اسرائیل بوده، در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی این کشور، با بیان این موضوع گفت که طرح حمله‌ای که در فاصله سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۰ ریخته شده بود، مورد دفاع وی و نخست وزیر این کشور بوده، اما ژنرال “گابی اشکنازی” رئیس ستاد کل ارتش، با آن مخالف بوده است.

به گفته باراک، در سال ۲۰۱۱ نیز ژنرال “بنی گانتز” رئیس بعدی ستاد کل ارتش، به مقامات این کشور گفته بود که امکان حمله نظامی وجود دارد اما باید «ریسک‌» آن بررسی شود.
به گفته وی، “موشه یعلون” وزیر دفاع فعلی اسرائیل که در آن زمان وزیر امور راهبردی بوده و نیز “یووال اشتاینیتز” وزیر اقتصاد وقت نیز که در ابتدا برای حمله به ایران متقاعد شده بودند، مدتی بعد نظر خود را تغییر دادند.

آقای باراک گفته که پس از مخالفت این افراد، نخست وزیر اسرائیل را از داشتن اکثریت رأی‌های لازم در کابینه محروم کرد.

وزیر دفاع سابق اسرائیل، در این گفت‌وگو همچنین اعلام کرده که در سال ۲۰۱۲ نیز اسرائیل فرصت تازه‌ای برای حمله به ایران داشت، اما از آن بهره‌داری نشد چون می‌بایست «مانور مشترک اسرائیل و ایالات متحده آمریکا برگزار شود و ممکن بود این حس را به وجود آورد که آمریکا هم در این حمله با اسرائیل شریک است» به همین دلیل لغو شد.

پیش از این در سال ۲۰۱۳ نیز “اهود اولمرت” نخست وزیر سابق اسرائیل، از بنیامین نتانیاهو انتقاد کرده بود که وی ۳ میلیارد دلار برای آماده‌سازی جهت حمله به ایران هزینه کرده است.

دولت اسرائیل همواره ایران را متهم به تلاش برای دست یافتن به سلاح اتمی جهت حمله به اسرائیل کرده است.
ایران که موجودیت اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد، همواره این اتهام را رد می‌کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates