25.08.2015

روحانی می‌گوید خمینی هیچگاه در امور دولت مداخله نمی‌کرد

رادیوفردا: رئیس جمهوری ایران با تأکید بر اینکه نباید گذاشت «راه و مسیر» آیت الله خمینی، توسط عده‌ای «تفسیر نابجا شود» گفت که رهبر سابق جمهوری اسلامی، «هیچ‌گاه در امور دولت دخالت نمی‌کرد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، حسن روحانی روز دوشنبه ۲ شهریور، در سخنانی به مناسبت هفته دولت در آرامگاه آیت الله خمینی گفت که «امام هیچ‌گاه در امور دولت دخالت نمی‌کرد و همواره هدایت می‌کرد همان‌طور که امروز رهبر معظم انقلاب هم در همه امور کشور هدایت‌گر هستند.»

آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود این‌گونه اظهارنظر کرد که از دیدگاه آیت الله خمینی «انقلابی بودن» به معنای «قانونی بودن است» و «انقلابی‌گری به معنای افراط‌گری مردود است.»

سخنان حسن روحانی در حالی بیان می شود که آیت الله خمینی ابراز تاسف کرده بود که چرا پس از انقلاب قلم تمام مطبوعات را نشکسته، روسای مطبوعات «فاسد» را محاکمه نکرده و روسای احزاب را به سزای اعمالشان نرسانده است.

رئیس جمهوری ایران گفت که برخی از سخنان آیت الله خمینی راجع به موضوع خاص و در یک مقطع تاریخی بیان شده‌است اما «مجموعه کلام و راه» وی باید «مد نظر باشد.»

تأکید حسن روحانی بر پرهیز از «افراطی‌گری» پس از آن بیان می‌شود که وی روز ۲۹ مرداد نیز تأکید کرده‌بود که «نباید فکر کنیم پس از حصول توافق می‌‌توانیم هر طور که بخواهیم حرف بزنیم و عمل کنیم و دیگران در برابر این تغییر رفتار ما واکنشی نخواهند داشت.»

این اظهارات آقای روحانی با واکنش تند محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، مواجه شد که سخنان حسن روحانی را «آغاز فرسایش استقلال و عزت نظامِ» جمهوری اسلامی خوانده و رئیس جمهوری ایران را به تلاش برای «تضعیف» شورای نگهبان متهم کرد.

اظهارات تازه آقای روحانی درباره روح‌الله خمینی نیز در حالی بیان می‌شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز پنج‌شنبه ۱۴ خرداد، درباره «تحریف» آیت الله خمینی و معرفی او به عنوان فردی «لیبرال» هشدار داده بود.

پس از آن نیز شماری از چهره‌های اصولگرا و امامان جمعه در نقاط مختلف ایران اظهاراتی مشابه رهبر جمهوری اسلامی را بیان کردند.

از جمله احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، روز ۱۵ خرداد گفته بود که تحریف آیت الله خمینی این است که وی به عنوان «اسطوره آزادی‌خواهی» معرفی شود.

از سوی دیگر گفته‌های آقای روحانی دربارهٔ دخالت نکردن آیت الله خمینی و آیت الله خامنه‌ای در «امور دولت» درحالی بیان شده‌است که براساس گزارش‌ها برخی از اقدامات مهم دولت از جمله اقدامات مربوط به حوزه سیاست خارجی با هماهنگی رهبر جمهوری اسلامی انجام می‌شود.

از سوی دیگر رهبر جمهوری اسلامی پیش از این در برخی از موارد خاص دستوراتی موسوم به «حکم حکومتی» را خطاب به قوای سه‌گانه صادر کرده‌است.

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود گفت که آیت الله خمینی مراجعه به آرای مردم را «ضروری می‌دانست» و «میزان را رأی مردم می‌دانست.»

روح الله خمینی در خرداد ماه شصت، زمان درگیری با ابوالحسن بنی صدر، نخستین رئیس جمهور اسلامی ایران،گفته بود «اگر تمام مردم موافقت کنند،من مخالفت می کنم.»

آقای روحانی راه آیت الله خمینی را «اسلامیت و جمهوریت» دانست و افزود: «اگر ما بخواهیم با نام اسلامیت، جمهوریت را کنار بگذاریم یا با نام جمهوریت خدای نکرده اسلامیت را کنار بگذاریم از راه امام فاصله گرفته‌ایم.»

گفته‌های آقای روحانی پس از اعتراض‌های فرمانده سپاه پاسداران، اصول‌گرایان تندرو و امامان جمعه به سخنان پیشنیش دربارهٔ شورای نگهبان و انتخابات بیان شده‌است.

رئیس جمهوری ایران روز چهارشنبه، ۲۸ مرداد، ضمن اعتراض تلویحی به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات، این تذکر را مطرح کرده بود که شورای نگهبان، ناظر، و دولت، مجری انتخابات، است و «نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند».

در همین حال اعضای فراکسیون روحانیت مجلس روز یک‌شنبه در واکنش به اظهارات آقای روحانی در نامه‌ای از او خواستند که جزو «مدافعان» شورای نگهبان باشد و «موجب تضعیف» این نهاد نشود.

نویسندگان این نامه تأکید کردند که تفسیر قانون اساسی «بر عهده» شورای نگهبان است و این شورا در سال ۷۰ تأکید کرده‌است که نظارتش بر انتخابات «استصوابی» است و شامل همه مراحل اجرایی انتخابات از جمله تأیید و رد صلاحیت کاندیداها می‌شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates