02.09.2015

اعلان حمایت دو سناتور دموکرات دیگر از توافق هسته‌ای ایران

بی‌بی‌سی: دو سناتور دموکرات دیگر حمایت خود را از توافق هسته‌ای قدرت‌های بزرگ و ایران اعلام کرده‌اند. به این ترتیب، شمار حامیان توافق در مجلس سنای آمریکا به ۳۳ نفر رسیده است.

در صورتی که این رقم به ۳۴ برسد، باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، قادر خواهد بود با قدرت وتوی خود از سد رای منفی احتمالی جمهوریخواهان به توافق بگذرد. جمهوریخواهان کنگره را در کنترل خود دارند و اکثرا با توافق ایران مخالفند.

سناتور باب کیسی و سناتور کریس کونز روز سه شنبه (یکم سپتامبر) اعلام کردند به توافق هسته‌ای ایران رای مثبت خواهند داد.

تعطیلات تابستانی کنگره روز هشتم سپتامبر به پایان خواهد رسید. قرار است که توافق هسته‌ای ایران تا روز ۱۷ سپتامبر به رای گذاشته شود.

برخی گزارش‌ها حاکیست که رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا در نظر دارد با جلب حمایت حداقل ۴۱ دموکرات، مانع از به رای گذاشته شدن توافق در صحن سنا شود. در این صورت باراک اوباما دیگر نیازی به وتوی رای منفی جمهوریخواهان نخواهد داشت.

سناتور کیسی (از ایالت پنسیلوانیا) روز سه شنبه توافق را «بهترین گزینه» پیش روی ایالات متحده دانست.

او گفت: «این توافق محدودیت‌های شدیدی علیه برنامه هسته‌ای ایران وضع می‌کند، تدابیر نظارت و راستی آزمایی محکمی در نظر می‌گیرد و فقط زمانی تحریم‌های ایران را کاهش می‌دهد که اجرای تعهدات ایران تایید شده باشد.»

این در حالیست که لابی بانفوذ اسرائیل در آمریکا (ایپک) به شدت علیه توافق ایران فعالیت داشته و اعضای کنگره را به رد آن تشویق کرده است.

این لابی در هفته‌های گذشته اعلام کرده بود که حداقل ۲۰ میلیون دلار صرف آگهی‌های تبلیغاتی علیه توافق ایران خواهد کرد.

اما به نظر می‌رسد که این کمپین رسانه ای چندان موفق نبوده باشد زیرا تا به حال فقط دو سناتور دموکرات (چاک شومر و باب منندز) به صف مخالفان توافق پیوسته‌اند.

کاخ سفید چند روز پیش ابراز اطمینان کرده بود که از حمایت لازم در کنگره برای امکان اجرای وتو در صورت لزوم برخوردار خواهد بود.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید گفته بود: ‌«نیروی لازم در جبهه ما ایجاد شده است.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates