09.09.2015

تخریب «باغ‌شهرهای غیرمجاز» در شیراز «به دلیل تهدیدها متوقف شد»

رادیوفردا: مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان فارس از متوقف شدن تخریب «باغ‌شهرهای غیرمجاز» در منطقه «داریون» شیراز به دلیل «تهدید راننده لودر» توسط «عوامل ذینفع در زمین‌خواری» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عبدالعلی کریمی روز سه‌شنبه ۱۷ شهریور گفت که تخریب چهار «باغ‌شهر» باهماهنگی نیروی انتظامی و حضور نماینده دادگاه در دستور کار بود اما به دلیل «تهدید راننده لودر» از سوی «عوامل ذینفع»، متوقف شد.

بخش «داریون» در ۳۰ کیلومتری شمال شرقی شهر شیراز واقع شده است.

آقای کریمی همچنین خبر داد که مقامات قضایی استان فارس برای تخریب ۱۸ باغ‌شهر در منطقه «خالدآباد و دریمه» شیراز مجوزهای لازم را صادر کرده‌اند و تخریب آن‌ها از صبح روز سه شنبه آغاز شده است.

«باغ‌شهر» به بناهایی مانند ویلا یا رستوران گفته می‌شود که در داخل باغ‌ها و در حومه شهر شیراز ساخته شده‌اند که قدمت برخی از آن‌ها به ۲۰ سال می‌رسد.

با این حال قباد افشار، رییس سازمان امور اراضی کشور، پیش از این گفته بود که «هیچ‌یک» از «باغ‌شهرهای» استان فارس مجوز شورای عالی شهرسازی یا مجوز تغییر کاربری از جهاد کشاورزی را ندارند و همه آن‌ها تا پایان سال تخریب می‌شوند.

آقای افشار همچنین بدون اشاره به جزئیات از حدود «۱۵ تا ۲۰ هزار» هکتار زمین‌خواری در استان فارس خبر داده بود.

در همین حال حسین معصوم، مشاور وزیر راه و شهرسازی، در روزهای ابتدایی شهریور ماه از زمین‌خواری در شهر جدید صدرای شیراز «تحت پوشش» وقف خبر داده و گفته بود که پرونده این زمین‌خواری درحال رسیدگی مجدد در دادگاه است.

وی به مساحت زمین‌های این پرونده اشاره‌ای نکرده بود.

موضوع ساخت‌وسازهای غیر مجاز و زمین‌خواری در استان‌های دیگر ایران از جمله در گردنه حیران نیز در ماه‌های گذشته خبر ساز شده و صفر نعیمی رز، نماینده آستارا، و کمال‌الدین پیرموذن، نماینده اردبیل در مجلس، یکدیگر را به زمین‌خواری در این منطقه متهم کرده‌اند.

کاظم پالیزدار، دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی ایران روز ۱۲ شهریور با تاکید بر اینکه «تخلفات گسترده» در منطقه گردنه حیران رخ داده از «دستور ویژه» اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی به پنج مقام دولتی برای رسیدگی به زمین‌خواری در این منطقه خبر داده بود.

در همین حال محمد مهدی میر هاشمی، مدیر امور اراضی استان گیلان، خبر داد که روز دوشنبه، ۱۱ مورد از ساخت و سازهای «غیرمجاز» در اراضی منطقه حیران به وسعت ۱۱ هزار و ۸۵ مترمربع تخریب شده است.

به گفته آقای میرهاشمی، از ۴۱ پرونده ساخت و ساز «غیرمجاز» در این منطقه، شش مورد تخریب شده، برای شش مورد دیگر قرار منع تعقیب صادر شده و ۲۹ پرونده نیز در مرحله تجدیدنظر است.

گفته‌های آقای میرهاشمی درحالی بیان شده است که قباد افشار رییس سازمان امور اراضی روز هفتم شهریور از ۳۰۰ مورد ساخت‌وساز «غیرمجاز» در این روستا خبر داده بود.

در ماه‌های گذشته همچنین پرونده زمین‌خواری در منطقه آزاد قشم مطرح شده و بر اساس گزارش‌ها، رضا موسوی و اسفندیار حیدری‌پور، دو مدیر عامل پیشین این منطقه، در همین رابطه دستگیر شده‌اند.

در همین حال، اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد روز یکم شهریور خبر داده بود که ۱۵۴ قرارداد واگذاری اراضی برای اجرای پروژه‌های عمرانی در منطقه آزاد کیش که «هیچ اقدامی» در آن‌ها انجام نشده بود، در دو سال گذشته فسخ شده ‌است.

به گفته آقای ترکان، این قراردادهای واگذاری زمین «جنبه واقعی نداشتند».

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates