20.09.2015

روحانی : سپاه پاسداران انحصار پاسداری از نظام اسلامی را ندارد

رادیوفرانسه: حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، امروز در سخنرانی ای در جمع فرماندهان سپاه پاسداران خطاب به این بازوی نظامی حکومت مذهبی ایران صریحاً گفت : پاسداری از انقلاب اسلامی در انحصار “هیچیک از نهادهای نظام جمهوری اسلامی” از جمله سپاه پاسداران قرار نگرفته است. رییس جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که به موجب قانون اساسی “همۀ نهادهای جمهوری اسلامی” از جمله “مجلس، شورای عالی امنیت ملی، ارتش و دیگر نهادهای کشور وظیفۀ حراست و پاسداری از دستاوردهای انقلاب اسلامی را دارند.”

حسن روحانی سپاه پاسداران را به “اتحاد و هم افزایی” در قبال دیگر ارکان نظام اسلامی و نیز تلویحاً پرهیز از سهم خواهی و “جدا کردن خود از دیگران” فراخواند و گفت که “استقلال کشور ابعاد متعددی دارد” و صرفاً به استقلال سیاسی خلاصه نمی شود.
او تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران در نتیجۀ تحریم ها (که نهایتاً حاصل برنامۀ اتمی این کشور، یعنی حاصل فعالیت های سپاه پاسداران بوده) استقلال خود را در عرصه های علمی، اقتصای و سیاست خارجی شدیداً تحلیل برده و هدف مذاکرات اتمی و توافقنامه ای که در چهاردهم ژوئیه میان تهران و قدرت های جهانی امضا شد احیای استقلال ایران در همین عرصه ها بوده است.
رییس جمهوری ایران گفت : ناتوانی ایران در فروش نفت در بازارهای جهانی و همچنین ناتوانی اش در وصول مبالغ نفت صادراتی در تعارض کامل با استقلال کشور بوده است. او گفت که این تحریم ها فقط به صف آرایی “دشمنان” علیه جمهوری اسلامی منجر نشدند، بلکه “دوستان” جمهوری اسلامی را نیز به اجرای این تحریم ها وادار نمودند.
رییس جمهوری سپس خطاب به فرماندهان سپاه پاسداران گفت : معیار “انقلابی بودن سخن انقلابی گفتن نیست”، بلکه “دفاع از منافع ملت و کشور” است. او لغو تحریم های بین المللی را اقدامی انقلابی توصیف کرد و افزود که این مهم، “با قدرت منطق، استدلال و دیپلماسی” به دست آمد.
وی در ادامۀ گفت که “استحکام نظام اسلامی در گرو قدرت صرف” نظامی نیست و در عین حال نیازمند یک “قدرت مشروع در چارچوب قانون اساسی و خواست ملت” هست.
وی از نیروهای مسلح جمهوری اسلامی خواست که در کنار مردم و در چارچوب آنچه وی “مردمسالاری دینی” نامید قرار بگیرند.
رییس جمهوری در پایان سخنانش خطاب به فرماندهان سپاه پاسداران گفت که “دشمن جمهوری اسلامی” تنها اسرائیل، آمریکا و گروه داعش نیست. دشمن جمهوری اسلامی، به گفتۀ رییس جمهوری، “ریزگردها، کم آبی، بیکاری، رکود، تورم و سست شدن اخلاق و ایمان در جامعه” است که به تعبیر حسن روحانی “بسیار خطرناک هم هستند”.
روحانی “بیکاری را بزرگترین تهدید امروز کشور” دانست و افزود : “اشتغال بدون رونق اقتصادی ایجاد نمی شود و همه باید برای غلبه بر این تهدید به ایجاد رونق اقتصادی در کشور کمک کنند.” وی سپس از سپاه پاسداران خواست که برای غلبه بر بیکاری در چارچوب “اقتصاد مقاومتی” به دولت یاری برساند، هر چند سپاه پاسداران در چارچوب همین شعار دائماً با استناد به تأکیدات رهبر جمهوری اسلامی خواستار واگذاری طرح های اقتصادی به شرکت های وابسته به سپاه پاسداران است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates