23.09.2015

سهم هاشمی در ترور حسن‌علی منصور از زبان غرضی

خودنویس: محمد غرضی می‌گوید پیش از انقلاب همراه با علی جنتی، وزیر ارشاد کنونی به دیدار قذافی رفته و با او برای سرنگونی شاه مشورت کرده‌ است.
محمد غرضی، کاندیدای ریاست‌جمهوری سال ۹۲ و سیاست‌مداری که در نظام جمهوری اسلامی پست‌های بالایی از جمله وزارت نفت را بر عهده داشت، می‌گوید که اگر از سهم هاشمی رفسنجانی با ترور حسن‌علی منصور سخن بگوید، «به انقلاب صدمه وارد می‌شود».

اکبر هاشمی رفسنجانی متهم است که اسلحه استفاده شده در ترور حسن‌علی منصور، نخست وزیر فقید را در سال ۱۳۴۳ تهیه کرده و به همین خاطر بازداشت شده است.

حال غرضی می‌گوید که «در جریان ترور حسن‌علی منصور بود که آقای هاشمی سهمی پیدا می‌کند». او در پاسخ به اینکه آیا هاشمی برای فداییان اسلام اسلحه تهیه کرده یا خیر می‌گوید: «نمی‌خواهم اين ماجرا را باز كنم. اگر بخواهم حرف بزنم خيلی جاها به انقلاب صدمه وارد می‌شود».

او می‌گوید که رفسنجانی از شکنجه‌های ساواک به عنوان ابزار تبلیغاتی برای خودش استفاده کرده است: «بالاخره آقای هاشمی دستگير می‌شود و او را در صندلی آتش می‌نشانند كه دليل آن هم معلوم نيست. هاشمی می‌سوزد، وقتی می‌سوزد يك ابزار تبليغی خيلی خوبی برايش می‌شود. همه جا می‌گفتند آقای هاشمی را سوزاندند اما او به چيزی اقرار و اعتراف نكرد».

در پاریس عبا و عمامه گذاشتم

غرضی درباره داستان اعتصاب غذای او و چند نفر دیگر می‌گوید: «وقتی به پاريس رفتيم و می‌خواستيم اعتصاب غذا كنيم، من و محمد منتظری و علی جنتی و آلادپوش و چند نفر ديگر رفتيم و تعدادی از ما عمامه هم گذاشتيم».

او در پاسخ به این که چرا بدون خواندن درس حوزوی عمامه گذاشته است، گفت: «می‌خواستيم در ماجرای اعتصاب غذا در پاريس جلب‌ توجه كنيم. شكل كار اين‌طور بود و در فرانسه داد و قال می‌كرديم. احمد سلامتی همشهری من است. در ماجرای اعتصاب غذا كنار من نشست و گفت من تو را از صدا شناختم. گفتم حرف نزن و چيزی نگو».

او درباره ماهیت اعتصاب غذا گفت: «سر زندانيان سياسی بود. مي‌خواستيم يك موج رسانه‌ای جهانی راه بيندازيم تا همه بفهمند زندانيان سياسی در ايران وضعيت بدی دارند. با محمد منتظری و علی جنتی تصميم گرفتيم كه به پاريس برويم و اعتصاب غذا كنيم. با تعداد ديگری از طلاب هم مشورت كرديم. با مرحوم فردوسی‌پور و آقای دعايی هم قرار گذاشتيم كه اينها هم تاييد كردند».

ویزا جعل می‌کردیم و پول در می‌آوردیم!

غرضی درباره هزینه آوردن صدها نفر از خاورمیانه برای این اعتصاب گفت: «من از ايران كه رفتم ١٠ هزار تومان در جيبم بود. وقتي برگشتم ميليون‌ها تومان پول با خودم آوردم». وی در تشریح چگونگی کسب این میزان سرمایه گفت: «ساده است برای‌تان می‌گويم. حجاج به مكه می‌آمدند اما به آنها ويزا نمی‌دادند. دستگاه ما چهار هزار تومان می‌گرفت و ويزا می‌داد».

غرضی در پاسه به این سوال که «پس ویزا جعل می‌کردید»، گفت: «عربستان و مكه مال مسلمان‌ها است. بيخود می‌كردند می‌گفتند ما به عنوان دولت سعودی بايد مجوز بدهيم. همين بود كه خودمان ويزا صادر می‌كرديم».

با علی جنتی به دیدار قذافی رفتم

غرضی با ذکر این که او، محمد منتظری و علی جنتی [وزیر کنونی ارشاد] يك گروه بودند و همه جا می‌رفتند، گفت که با جنتی به دیدار قذافی رفت و در این دیدار، درباره سرنگونی شاه با او گفت‌وگو کرد.

او گفت: «حرفي كه بين ما و قذافي رد و بدل شد، اين بود كه انقلاب ايران برخاسته از مردم است و اينكه شاه وابسته به مردم نيست. آنها نيز قبول داشتند. قذافی می‌گفت شما اين وسط چه‌كاره هستيد؟ما هم می‌گفتيم كه جزو مردم هستيم، تاييديه هم داشتيم. يك صبح تا ظهر با قذافی صحبت كرديم».

غرضی افزود: «ذهنيت اين بود كه اگر قرار باشد اتفاقی رخ دهد بايد دوستانی در سطح جهان داشته باشيم. رابطه ما با الجزايري‌ها تا قبل از ١٩٧٥ خيلي خوب بود. مثلا به عنوان نمونه امام مرا نزد حافظ اسد فرستاد كه اگر هواپيما در تهران ننشست، هواپيما بتواند در سوريه بنشيند».

هادی غفاری نیز این هفته در مصاحبه‌ای گفت [4] که پس از انقلاب با رفیق‌دوست به لیبی رفتند. آن‌ها کف می‌زدند و شعار می‌دادند، قذافی می‌رقصید. غفاری تاکید کرد که قذافی از این شعارها خوشش آمد و یک هواپیما پر از موشک اسکاد برای ایران فرستاد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates