24.09.2015

ادعای فایننشال تایمز: نگرانی ایران از اقدامات اخیر روسیه در سوریه

عصرایران: یک دیپلمات سابق ایران می گوید: با اذعان و اعتراف مقامات آمریکایی به نقش ایران در حل بحران سوریه حالا یک فرصت استثنایی برای ایران فراهم امده است؛ فرصتی که حتی برای عربستان سعودی متحد دیرینه آمریکا در منطقه فراهم نیست.
روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی مدعی شده است ایران نسبت به نیات و اهداف اقدامات اخیر روسیه در سوریه نگران است.ادعای فایننشال تایمز: نگرانی ایران از اقدامات اخیر روسیه در سوریه

به گزارش عصر ایران این روزنامه در گزارشی به نقل از یک مقام ایرانی که نامی از او به میان نیاورده مدعی شده است:” نگرانی مقامات ایرانی از این است که روسیه با دور زدن ایران و تبانی با آمریکا به دنبال پیدا کردن راه حلی برای بحران سوریه باشد.”

با این حال این مقام ایرانی به فایننشال تایمز گفته است: مقامات روسیه به ایران اطمینان داده اند چنین قصدی ندارند.

روسیه در هفته های گذشته تجهیزات نظامی به سوریه منتقل کرده و گزارش های تایید نشده ای درباره اعزام هزاران نظامی روس به سوریه به منظور جنگ با داعش منتشر شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا اخیرا از نقش روسیه و ایران برای حل بحران سوریه استقبال کرده است. با این حال مقامات واشنگتن در هفته های گذشته از نقل و انتقال تجهیزات و ادوات روسی به سوریه (جنگنده ها و موشک و ساخت پایگاه نظامی )ابراز نگرانی کرده اند.

فایننشال تایمز به نقل از این مقام ایرانی افزوده است:” روسیه قصد دارد نفوذ خود را در منطقه خاورمیانه تقویت کند و اگر ایران احساس کند قصد روسیه به جای ایجاد ثبات در سوریه گسترش نفوذ در منطقه خاورمیانه است، با سیاست مسکو همراهی نخواهد کرد.

گزارش فایننشال تایمز در حالی است که حسین امیر عبدالهیان معاون وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه در مسکو با مقامات روسی درباره بحران سوریه دیدار و گفت و گو کرده است. او سه شنبه در نشستی خبری در دفتر خبرگزاری ریانووستی در مسکو اعلام کرد ایران و روسیه برای یافتن راه حلی برای بحران سوریه همکاری می کنند.

فایننشال تایمز به نقل از تحلیلگران می نویسد برای دولت میانه روی روحانی در ایران همکاری با روسیه و ایالات متحده برای حل و فصل بحران سوریه یک روش طبیعی و منطقی برای افزایش نفوذ ژئوپلتیک ایران بر منطقه پس از توافق اخیر هسته ای است.

یک دیپلمات سابق ایرانی به فایننشال تایمر گفته است:” بین همه جناح های سیاسی در ایران درباره تلاش برای ارتقای نفوذ ژئوپلتیک در منطقه همگرایی وجود دارد اما درباره روش های آن اختلاف نظر است.

این دیپلمات می گوید:” با اذعان و اعتراف مقامات آمریکایی به نقش ایران در حل بحران سوریه حالا یک فرصت استثنایی برای ایران فراهم امده است؛ فرصتی که حتی برای عربستان سعودی متحد دیرینه آمریکا در منطقه فراهم نیست.

به ادعای فایننشال تایمز درباره حضوربشار اسد در قدرت اختلافاتی جدی بین ایران و غرب است. دیپلمات های غربی گفته اند مقامات ایرانی در گفت و گوهای خصوصی خود تاکید کرده اند با به زیر کشیدن بشار اسد از قدرت در سوریه مخالفند.

با این حال این روزنامه به نقل از دیپلمات سابق ایرانی می نویسد:” ایران در صورتی که جایگزینی مناسب برای اسد در سوریه باشد موضع غیر منعطفی درباره آینده اسد ندارد.”

این دیپلمات سابق ایرانی گفته است:” ایران نقشی مهم و کلیدی در حل بحران سوریه ایفا خواهد کرد. ایران می تواند یک حلقه پیوند خوب بین روسیه و آمریکا برای حل بحران سوریه باشد و مداخلات نظامی اخیر روسیه در سوریه این نقش را تحت الشعاع قرار نمی دهد.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates