24.09.2015

برداشت از حقوق کارمندان زیر عنوان “کمک به مردم یمن”

دویچه‌وله: برخی از کارمندان آموزش و پرورش در تهران پس از دریافت فیش حقوقی شهریور ماه خود متوجه شده‌اند که بدون اطلاع قبلی، از حقوق هر یک از آنها مبلغ دو هزار تومان زیر عنوان “کمک به مردم یمن” کسر شده است.

وبسایت “اقتصادنیوز” روز چهارشنبه (اول مهر/ ۲۳ سپتامبر) با چاپ تصویری از فیش حقوقی یکی از کارمندان دولت نوشت، برخی از کارمندان آموزش و پرورش پس از دریافت فیش حقوقی شهریورماه خود متوجه شدند که از حقوق هرکدام از آنها مبلغ دو هزار تومان بابت “کمک به مردم یمن” کم شده است.

کسر این دو هزار تومان بدون اطلاع قبلی کارمندان بوده است. هنوز روشن نیست این کسر حقوق زیر عنوان “کمک به مردم یمن” شامل تمام کارمندان دولت می‌شود یا نه و برای یکبار است یا ادامه خواهد داشت.

دولت ایران بیش از ۸ و نیم میلیون نفر کارمند دارد و اگر این کسر حقوق شامل همه کارمندان شود، ۱۷ میلیارد تومان در یک ماه و بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان در یک سال می‌شود.

وبسایت “نظر” که توسط گروهی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف ایران اداره می‌شود، نوشته است، در سال‌های گذشته نیز اخبار پراکنده‌ای از کمک دولت و سایر نهادهای عمومی یا حاکمیتی به سایر کشور‌ها منتشر شده بود، اما این اولین بار است که دولت به طور مستقیم از طریق دستبرد به جیب کارمندان، این کمک‌ها را جمع‌آوری می‌کند.

این وبسایت نوشته است، در شرایطی که افزایش تورم، ثابت ماندن سطح دستمزد‌ها، گرانی کالاهای مصرفی، آن هم سبد اولیه معیشت زندگی در حداقل یک دهه گذشته بیشترین فشار را بر کارگران، کارمندان و سایر اقشار فرودست جامعه وارد آورده است، انتشار این خبر پراهمیت‌تر جلوه می‌کند.

ایران حامی گروه حوثی‌ها در یمن است، که کیشی نزدیک به مذهب شیعه دارند. این گروه شبه‌نظامی به همراه نظامیان هوادار علی عبدالله صالح، رئیس جمهور برکنارشده‌ی یمن، در یک سال گذشته کنترل بخش‌های زیادی از یمن از جمله صنعا پایتخت و بندر عدن در جنوب این کشور را به دست گرفتند و عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن را به فرار از کشور ناگزیر ساختند.

اکنون ائتلافی از کشورهای عرب منطقه به رهبری عربستان که ماه مارس ۲۰۱۵ تشکیل شد، در حال بازپس‌گیری مناطقی است که در یک سال گذشته به دست حوثی‌ها و هواداران علی عبدالله صالح افتاده بود. منصورهادی رئیس جمهور یمن نیز به عدن باز گشته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates