27.09.2015

امیرعبداللهیان: دستگیری ۳۰ ایرانی در منا تایید نمی‌شود

رادیوفردا: حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه چهارم مهرماه گفته است، پس از بررسی مشخص شده که گزارش در خصوص بازداشت ۳۰ ایرانی توسط عربستان صحت ندارد، اما خبر بازداشت دو خبرنگار صدا و سیما در حال بررسی است.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در گفت‌و‌گو با تلویزیون دولتی ایران گفته است: «شب گذشته خبری برای ما ارسال شد مبنی بر اینکه حدود ۳۰ تن از حجاج ایرانی در این حادثه درون زندان‌ها هستند که بعد از صحبت‌هایی که با آقای قاضی عسگر (نماینده ولی فقیه در امور حج) و همچنین سفارت و کنسولگری ایران در ریاض و جده داشتیم آن‌ها این خبر را تأیید نکردند.»

معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه ایران اضافه کرده است: «ولی در مورد خبرنگاران که آقای وزیر ارشاد به آن اشاره کردند عربستان در گذشته دارای چنین سوابقی بوده و ما در حال پیگیری این موضوع هستیم.»

علی جنتی، وزیر ارشاد ایران، روز شنبه گفته بود احتمالا دارد دو خبرنگار صدا و سیما که در فهرست مفقودان حادثه منا هستند، توسط دولت عربستان بازداشت شده باشند.

وزیر ارشاد در مورد احتمال بازداشت شماری از مفقودان توسط عربستان گفته است: «اطلاعاتی ندارم آنچه مسلم است اینکه دولت عربستان در طول این چند روز اخیر فشارهای زیادی را بر زائران ایرانی وارد کرده است و من بعید نمی‌دانم برخی خبرنگاران ایرانی را بازداشت کرده باشند. این موضوع از روش‌های عربستان دور از انتظار نیست.»

سازمان حج و زیارت ایران روز گذشته اسامی دستکم ۳۳۶ تن از حجاج ایرانی را منتشر کرد که در جریان «حادثه منا» مفقود شده‌اند. نام سفیر سابق ایران در لبنان، یک سردار سپاه، دو خبرنگار صدا و سیما و شماری از اعضای «بعثه رهبری» در این فهرست است.

گزارش‌ها حاکی است که احمد فهیما، معاون اداره نمایندگی‌های تشریفات وزارت خارجه ایران، نیز از جمله مفقودان حادثه منا است.

در همین حال، حمید محمدی، معاون سازمان حج و زیارت ایران، روز شنبه از شناسایی ۴۱ نفر دیگر از حجاج ایرانی «حادثه منا» خبر داد.

به گزارش ایرنا وی آخرین آمار مفقودان ایرانی در «حادثه منا» به ۳۲۵ نفر اعلام کرده است.

طق این گزارش در «حادثه منا» ۱۳۶ زائر ایرانی کشته و ۱۰۳ نفر مجروح شدند.

سفیر پیشین ایران در اسلوونی کشته شد

گزارش‌ها حاکی است که محمدرحیم آقایی‌پور، سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی در حادثه «منا» کشته شده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز شنبه گفته است: «متاسفانه یکی از همکاران ما در وزارت خارجه در حین اجرای وظیفه جان خود را از دست داده است که مطلع شدیم آقایی‌پور سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در اسلوونی در این حادثه جان خود را از دست داده است.»

به گزارش فارس،محمدرحیم آقایی‌پور اولین سفیر ایران در اسلوونی بود که در دوره وزارت منوچهر متکی وزیر خارجه اسبق ایران به این سمت منصوب شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates