28.09.2015

تعداد کشته‌های ایران در حادثه حج به ۱۶۹ نفر رسید

بی‌بی‌سی: به گزارش رسانه‌های ایران به نقل از رئیس سازمان حج و زیارت، تعداد ایرانیان کشته‌شده در حادثه ازدحام زائران در حج به ۱۶۹ نفر رسیده است.

به گفته سعید اوحدی ۴۸ ایرانی در بیمارستان‌ها بستری و ۳۰۷ نفر همچنان مفقود هستند.

هم‌زمان در تهران تجمعی اعتراضی در مقابل ساختمان سفارت عربستان در ایران برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این تجمع به “بی‌کفایتی” عربستان در اداره مراسم حج اعتراض کردند.

وزارت کشور حاضر به صدور مجوز برای این تجمع نشده بود و تصاویر منتشر شده از آن حاکی از تدابیر شدید امنیتی در اطراف ساختمان سفارت عربستان است.

در این تجمع، معترضان که اجازه نزدیک شدن به ساختمان را نداشتند با پرتاب گوجه‌فرنگی و تکه های هندوانه اعتراض خود را نشان دادند.
Image copyright AFP
Image caption معترضان که اجازه نزدیک شدن به سفارت عربستان را نداشتند با پرتاب گوجه فرنگی و هنداونه اعتراض خود را نشان دادند
‘تخلیه تریلی‌های اجساد’

در حادثه روز پنج‌شنبه دوم مهر (۲۴ سپتامبر) در صحرای منا و در جریان برگزاری مراسم حج صدها نفر از زائران کشورهای مختلف کشته و تعداد زیادی مجروح و مفقود شدند.

دولت عربستان شمار کشته‌ها را تا کنون بیش از ۷۶۰ نفر اعلام کرده، اما مقام‌ها و رسانه‌های ایران می‌گویند حدود دو هزار نفر در حادثه ازدحام حجاج کشته شده‌اند.

سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران گفته است که از صبح امروز (یکشنبه پنجم مهر) “۲۱ تریلی از اجساد جان‌باختگان فاجعه منا در حال تخلیه است”. به گفته آقای اوحدی “عمق فاجعه بیشتر از چیزی است که در رسانه های عربستان منتشر می شود”.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت که هنور معلوم نیست اجساد قربانیان چه زمانی به ایران بازگردانده خواهد شد. بازگشت زائران ایرانی از حج، فردا دوشنبه آغاز می‌شود.

ایران به شدت از مدیریت عربستان و “مسئولیت‌پذیر نبودن” این کشور در قبال این حادثه مرگبار انتقاد کرده و آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، خواهان عذرخواهی عربستان شده است.

بنا بر گزارش‌ها، دولت عربستان از صدور ویزا برای مقام‌های ایرانی از جمله وزیر کشور و ارشاد مخالفت کرده و بعد از رایزنی‌ها تنها با سفر وزیر بهداشت ایران موافقت کرده است.

عربستان گفته است که در حال تحقیق درباره دلایل وقوع حادثه منا است.

رسانه‌ها به نقل از مقام‌های عربستان رعایت نشدن زمان‌بندی حرکت حجاج در مسیرهای تعیین‌شده را دلیل این واقعه اعلام کرده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates