30.09.2015

مسئولانی در دفتر خامنه‌اى و افسرانى از سپاه جزو مفقودين منا

العربیه: رسانه‌های ايران گزارش داده‌اند که مسئولانى در دفتر على خامنه‌اى رهبر ایران و شماری از افسران سپاه پاسداران این کشور هنوز در ليست مفقودين حادثه منا در مراسم حج در عربستان سعودى هستند.

در میان اسامی منتشر شده خبرگزارى، “تسنیم” نزدیک به سپاه پاسداران ایران، علاوه بر سفیر سابق ایران در لبنان، غضنفر ركن آبادی، یکی از چهره‌های مهم دفتر رهبر ايران، نام علی اصغر فولادگر مدیر دفتر مطالعات استراتژیک سپاه پاسداران، و افسرانى دیگر، مانند حسن دانش ، فؤاد مشغلی، عمار انصاری و حسن میرحسنی، که از اعضاى بعثه حج ایران وابسته به دفتر رهبری هستند، ديده مى‌شود.
خالی بودن لیست حجاج از نام سفير سابق ايران

بنا به گزارش “تسنیم” سفیر سابق ایران در لبنان، غضنفر ركن آبادی، که بنا به اعلام مقامات سعودى با نام و گذرنامه دیپلماتيک خود وارد سعودی نشده، در مراسم “برائت از مشركين” که روز عرفه در مكه تنها با حضور ایرانی‌ها برگزار مى‌شود سخنرانى كرده و پيام رهبر ايران را برای حجاج این کشور قرائت کرده است.

ركن آبادى از برجسته ترین شخصیت‌هاى وزارت خارجه ايران است كه به اسرار حزب الله لبنان، و موشک‌های ایران دسترسی دارد.

خبرگزاری “مهر” ویدیوى از ركن آبادی پخش کرده که او را در حال خواندن پیام خامنه‌ای نشان می‌دهد و می‌گوید در مراسم حج امسال فیلم‌برداری شده است. اما منابع رسمی عربستان طى اظهاراتى به “العربيه” تاكيد كرده بودند كه نام غضنفر ركن آبادی،” سفیر سابق ایران در لبنان، در لیست زائران نبوده و اين نشان مى دهد كه او با اسم و گذرنامه ديگرى وارد سعودى شده است.

پس از اين حادثه، وزارت امور خارجه ایران، تاكيد كرد كه که سفیر سابقش با گذرنامه‌ “غیر دیپلماتیک” به حج رفته و در مكه در حادثه منا ناپدید شده است، اما نكته اصلى اين است كه افخم به اينكه ركن آبادى با نام حقيقى خود وارد سعودى شده يا خير، اشاره اى نكرد.
سناريوى گمراه كننده جديد ايران

از سوى ديگر، خبرگزارى “تسنیم” سناریوی گمراه‌کننده ديگرى را در رابطه با حضور مسئولان دفتر خامنه‌اى و افسران سپاه مطرح كرده و با استناد به منابع غربى ادعا کرده كه “در حادثه منا احتمال مى‌رود اعضاى سپاه پاسداران و مقامات ایرانی، از جمله دیپلمات‌ها، از سوى موساد ربوده شده باشند “.
سیاسی كردن حادثه منا توسط ايران

گفتنى است كه مقامات ایران تاكنون هيچ موضع رسمی درباره سرنوشت سفیر غضنفر رکن آبادی، و يا فرماندهان سپاه پاسداران که در این فهرست زائران بودند اتخاذ نكرده است.

ناظران معتقدند كه ایران تلاش کرد با سیاسی كردن حادثه مونا و برگزارى چندین تظاهرات در خیابان‌های تهران عليه پادشاهی سعودی در چند روز گذشته، از جمله مقابل سفارت پادشاهی عربی سعودی در تهران، افكار عمومى را از حضور افراد رده بالاى حكومت و سپاه بدون اطلاع دولت ميزبان (عربستان سعودى)، منحرف کند.

در اين راستا، وزیر امور خارجه سعودی، عادل الجبیر، ايران را به بهره‌بردارى سياسى از حادثه منا متهم كرد و گفت:” تهران مانند همیشه می‌خواهد از یک حادثه غم‌انگیز انسانی كه برای زائران در مکه اتفاق افتاده بهره‌برداری سیاسی کند”. وی افزود:” ایرانی‌ها باید آخرین کسانی باشند که از مدیریت مراسم حج انتقاد کنند، زیرا آنها بارها تلاش کردند مراسم را به هم بزنند و از آن بهره‌برداری سیاسی کنند و مشهورترین اقدامات آنها در این زمینه در دهه هشتاد بود”.
اظهارات ولايتى

از سوى ديگر، علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر ایران در امور بین‌المللی و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام اين کشور، گفته که “افراد رده بالای حکومت ایران در این رویداد کشته و یا مفقود شده‌اند”.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سه‌شنبه از علی‌اکبر ولایتی، نقل كرده كه ” برخی افراد رده بالای ما در این حادثه مفقود یا کشته شدند و عربستان باید جهت پیگیری این موضوع و اقدامات مربوط به آن اقدامات لازم را انجام دهد”.

حادثه منا روز پنج‌شنبه 24 سپتامبر / دوم مهرماه رخ داد. مقام‌های سعودی اعلام کردند در این حادثه حدود 800 زائر در اثر ازدحام و سراسیمگی جمعیت، زیر دست و پا کشته شدند، اما ایران تعداد کشته‌شدگان را چندین هزار نفر اعلام کرده است.

بر اساس آخرین آمار منتشرشده از سوی ایران، آمار کشته‌شدگان ایرانی در حادثه منا 239 نفر و شمار مفقودین 241 نفر است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates