04.10.2015

سفر مقام نظامی روسیه به اسرائیل «برای هماهنگی» در مورد سوریه

رادیوفردا: سخنگوی ارتش اسرائیل از سفر قریب‌الوقوع معاون ستاد کل ارتش روسیه به اسرائیل برای «هماهنگی» در مورد عملیات نظامی ارتش روسیه در سوریه خبر داد. همزمان کفیل نخست وزیر اسرائیل تایید کرد که روسیه اسرائیل را پیشاپیش در جریان حملات هوایی خود در سوریه قرار داده است.

به گزارش رسانه های اسرائیل، سخنگوی ارتش این کشور روز جمعه، دهم مهر، گفت، مذاکرات ژنرال نیکولای بوگدانوفسکی، معاون ستاد کل ارتش روسیه، با همتای اسرائیلی‌اش، ژنرال یائیر گولان، روز سه‌شنبه، ۱۳ مهر، در ساختمان ستاد کل ارتش در تل آویو انجام خواهد شد.

به گفته این سخنگو، هماهنگی فعالیت های هوایی، دریایی و حوزه الکترومغناطیس دو کشور در ارتباط با سوریه، در مذاکرات بوگدانوفسکی- گولان بررسی خواهد شد.

در این میان، در حالی که بنیامین نتانیاهو هم‌چنان در نیویورک به سر می برد، ییسرائل کاتز، کفیل نخست وزیری اسرائیل، به رسانه های کشورش گفت که روسیه اسرائیل را ساعاتی پیش از آغاز حملات نظامی در سوریه، در جریان تصمیم خود گذاشت.

رادیو اسرائیل روز پنج‌شنبه گذشته گزارش داد که روسیه از طریق یوسی کهن، مشاور امنیت ملی اسرائیل، تصمیم کرملین را برای حملات هوایی روسیه در سوریه به آگاهی اسرائیل رساند.

به گزارش این رادیو، آقای کاتز افزوده است که «حملات هوایی روزهای گذشته روسیه در سوریه خارج از تفاهم های رهبران اسرائیل و روسیه در مورد سوریه نبوده است».

به گفته این دولتمرد اسرائیلی، کشورش «خطوط قرمز» خود را «به خوبی» برای روسیه تشریح کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در سفر چند ساعته دو هفته پیش به مسکو گفت در مذاکراتی که با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، داشته، به این توافق رسید که دو کشور در ارتباط با سوریه هماهنگی های لازم را انجام دهند.

تا زمان دیدار دو هفته پیش نتانیاهو با پوتین، تنها وزیر دفاع اسرائیل بود که از وجود شماری از نیروهای نظامی روسیه در سوریه خبر داده و نیروی هوایی روسیه هنوز حملات هوایی در سوریه را آغاز نکرده بود.

به گزارش رسانه های جهانی، اسرائیل در سال های گذشته چند بار هدف هایی را در سوریه بمباران کرد، که سوریه در مواردی این امر را تایید کرد.

اما مقامات اسرائیل بدون پذیرش مسئولیت این حملات همواره گفته‌اند که انتقال محموله جنگ‌افزارهای پیشرفته از خاک سوریه برای حزب الله، که «توازن قوا» را برهم بزند، «خط قرمز» اسرائیل است.

رسانه‌های عربی هفته گذشته نیز از حملات هوایی جدید ارتش اسرائیل به سه «هدف» در سوریه، در پی اصابت دو قبضه خمپاره از خاک سوریه به اسرائیل در روز شنبه چهارم مهر خبر دادند.

وزارت دفاع اسرائیل یک‌شنبه پنجم مهر در بیانیه ای بدون قبول مسئولیت حملات هوایی به سوریه گفت که اصابت خمپاره از سوریه به خاک اسرائیل عبور از «خط قرمز» بوده است.

اسرائیل مدعی است که ایران در صدد گشایش «جبهه جدیدی» علیه اسرائیل از ارتفاعات جولان است، اما می گوید، واقف است که اصابت خمپاره های اخیر، بخشی از جنگ داخلی سوریه بوده است.

گسترش هماهنگی اسرائیل و روسیه در مورد سوریه در حالی است که روسیه از چهارشنبه هشتم مهر، مداخله مستقیم نظامی در سوریه را نیز آغاز کرد.

برخی از ناظران می گویند، تقویت حضور نظامی روسیه در آب‌های دریای مدیترانه و حریم هوایی روسیه، در آینده می تواند کار اسرائیل را در تکرار حمله به سوریه، با انگیزه نابودی محموله های جنگ افزار برای حزب الله سخت کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates