08.10.2015

هشدار فرمانده سپاه درباره “فتنه بزرگ هسته‌ای”

دویچه‌وله: فرمانده کل سپاه پاسداران توافق هسته‌ای را “فتنه‌ای” هم‌ردیف جنگ ایران و عراق، پیروزی خاتمی در سال ۷۶ و حوادث سال ۸۸ خواند. همزمان، منتقدان گزارش کمیسیون ویژه برجام می‌گویند این گزارش توسط تیم سعید جلیلی تهیه شده است.

به گزارش “سپاه نیوز”، فرمانده کل سپاه پاسداران، محمدعلی جعفری، از “چهار فتنه بزرگ علیه نظام جمهوری اسلامی” خبر داد که به گفته‌ی او توسط آمریکایی‎ها و همکارانشان در داخل طراحی شده است.

جعفری روز چهارشنبه، ۱۵ مهر در “کنگره ملی سرداران و شهیدان استان چهارمحال و بختیاری” گفت: «جنگ تحمیلی هشت ساله، دوم خرداد، فتنه هشت ماهه سال ۸۸ و فتنه بزرگ هسته‌ای از جمله این‌ها هستند.»

منظور فرمانده سپاه از دوم خرداد، انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ است که در آن محمد خاتمی با کسب آرای بیش از ۶۹ درصد از شرکت‌کنندگان در انتخابات پیروز شد.

ب

یشتر بخوانید: ادامه مجادلات میان مجلس و دولت بر سر تصویب توافق هسته‌ای

نگرانی سپاه از تصویب توافق

توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای ۱+۵ در ۲۴ تیرماه امسال منجر به تفاهم بر سر یک برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شد که قرار است مجلس شورای اسلامی یک‌شنبه، ۱۹ مهر درباره آن تصمیم بگیرد.

فرمانده کل سپاه پاسداران در این باره گفت: «اگر توافق تصویب شود ما وارد فضای جدیدی می‌شویم که دشمنان در داخل و خارج به دنبال ایجاد فضایی برای به بیراهه کشاندن انقلاب هستند.»

پیش از این کمیسیون ویژه پانزده نفره‌ای در مجلس تشکیل شد تا به بررسی برجام بپردازد. گزارش نهایی این کمیسیون که شامل انتقادهای تندی علیه توافق هسته‌ای است با واکنش‌های زیادی در داخل و بیرون مجلس روبرو شده است.

محمدرضا تابش، نماینده یزد به نقل از دو عضو کمیسیون برجام به خبرگزاری ایلنا گفته است که متن گزارش این کمیسیون بیرون از مجلس تنظیم شده است.

بنا بر این گزارش تابش گفت: «ممکن است که یکی دو نفر از اعضای کمیسیون هم در تهیه این گزارش مشارکت داشته‌باشند٬ اما کلیات آن‌از بیرون از مجلس دیکته شده‌است.»

بیشتر بخوانید: بروجردی: برجام در شورای عالی امنیت ملی بررسی و تائید شد

نقش تیم جلیلی در تهیه گزارش

گفته می‌شود تیم سعید جلیلی، سرپرست پیشین مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران که از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای محسوب می‌شوند در تهیه گزارش کمیسیون برجام نقش داشته‌اند.

حسین سبحانی‌نیا، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز دخالت افرادی از بیرون در تهیه گزارش را تائید کرده و می‌گوید، بهتر بود تهیه و جمع‌بندی گزارش داخل کمیسیون انجام می‌شد.

پنج عضو کمیسیون ویژه مجلس در اعتراض به گزارش یاد شده با انتشار بیانیه‌ای آن را خلاف منافع ملی خواندند و تاکید کردند که مطابق اعتراف رئیس کمیسیون، علیرضا زاکانی، گزارش بیرون از مجلس تدوین شده است.

اعضای معترض کمیسیون برجام می‌گویند گزارش نهایی “یک‌سو‌نگر” است و در آن “آثار بسیار مثبت برجام که می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات جاری کشور باشد نادیده گرفته شده است”.

این بیانیه نیز با واکنش‌های مختلفی روبرو شده است. سبحانی‌نیا واکنش اعضای معترض کمیسیون را “کاملا منطقی” خوانده و غلامعلی حدادعادل، رئیس فراکسیون اصولگرایان انتشار بیانیه را “ایجاد‌کننده سنتی غلط در مجلس” ارزیابی کرده است.

بیشتر بخوانید: علم‌الهدی: برجام ابزار براندازی رهبری و نظام است

تائید برجام در شورای عالی امنیت ملی

احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی نیز ضمن دفاع از بیانیه معترضان بر نقش تیم جلیلی در تهیه گزارش تاکید کرد: «اعضای کمیسیون ویژه برجام، در تهیه گزارش نهایی خود کم و بیش از بیرون از مجلس متاثر بودند و قطعاً نگاه این افراد متاثر از دوستان‌شان در تیم مذاکره‌کننده قبلی بوده‌است.»

شوهانی معتقد است با وجود کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، اصولا تشکیل کمیسیون ویژه ضرورتی نداشته و ارائه چنین گزارشی با توجه به ترکیب آن دور از انتظار نبوده است.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، همزمان با امضای بیانیه اعتراضی، طرحی با عنوان “اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی در اجرای برجام” به هیئت رئیسه ارائه کرد که قرار است یک‌شنبه در مورد آن تصمیم‌گیری شود.

فرمانده کل سپاه پاسداران تاکید کرده که مسیر تصویب برجام باید توسط مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی پیش برود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، بروجردی چند روز پیش برجام را “محصول تصمیم ملی” خواند و گفت: «شورای عالی امنیت ملی به عنوان بالاترین مرکز تصمیم‌گیری‌های مهم سیاسی و ملی، برجام را تایید کرده است که در این جلسات سران قوا حضور داشتند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates