09.10.2015

امیرعبداللهیان: دو زائر ایرانی بازداشت شده در عربستان آزاد شدند

رادیوفردا: حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران، پنجشنبه ۱۶ مهرماه گفته است، ‌دو زائر ایرانی بازداشت شده درعربستان سعودی طی روزهای گذشته آزاد شده‌اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، معاون وزیر امور خارجه ایران گفته است: «بر اساس اطلاعات رسمی که ما در اختیار داریم دو نفر زائر بازداشت شده طی روزهای گذشته داشتیم که آزاد شدند.»

روز پنجشنبه دوم مهر در جریان اجرای بخشی از مناسک حج در «منا» صد‌ها زائر از ملیت‌های مختلف زیر دست‌وپا کشته شدند. خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده که برخلاف آمار رسمی عربستان، بیش از ۱۳۶۰نفر در حادثه منا کشته شده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش‌ها، در این حادثه دستکم ۴۵۶ ایرانی جان خود را از دست دادند. مقام‌های ایرانی می‌گویند، ۶۹ نفر از جمله غضنفر رکن آبادی، سفیر سابق ایران در لبنان، احمد فهیما، معاون اداره نمایندگی‌های تشریفات وزارت خارجه ایران، و یک فرمانده سابق سپاه در جریان این حادثه مفقود شده‌اند.

معاون عربی و آفریقایی وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به این پرسش که «آیا احتمال اینکه ۶۹ حاجی که به عنوان مفقود اعلام شده‌اند، توسط دولت عربستان دستگیر شده باشند وجود دارد»، گفته است: «تا این لحظه تمام بیمارستان‌هایی که احتمال داده می‌شد از حادثه دیدگان منا در آن حضور داشته باشند مورد بازدید دقیق قرار گرفت که متاسفانه هیچ یک از عزیزان ما در ۴ روز گذشته در این بیمارستان‌ها حضور نداشتند.»

حسین امیر عبداللهیان درباره گزارش در خصوص وضعیت مفقودان گفته است: «اخبار متعارضی در خصوص احتمال وجود زندانیان یا بازداشت شدگان وجود دارد ولی ما تا تعیین وضعیت قطعی ۶۹ مفقود نمی‌توانیم این اخبار را مورد تایید قرار دهیم.»

وی اضافه کرده است: راجع به باقیمانده مفقودان هم این دولت عربستان سعودی است که ما ازآن‌ها مطالبه جدی داریم و وضعیت یکایک این عزیزان باید دقیق برای جمهوری اسلامی ایران روشن شود.

معاون وزیر امور خارجه ایران همچنین در خصوص وضعیت غضنفر رکن آبادی واحمد فهیما گفته است: «متاسفانه همچنان این دو همکار عزیز ما در فهرست مفقودان قرار دارند و امیدواریم هر چه زود‌تر تعیین وضعیت بشوند و خانواده‌هایشان هم از نگرانی بیرون بیایند.»

این در حالی است که علی قاضی عسگر، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در امور حج و زیارت ایران روز پنجشنبه گفت که «دستگیری یا جا ماندن تعدادی از زائران ایرانی در بیمارستان‌های عربستان به هیچ وجه صحت ندارد».

ظرف روزهای گذشته مقام‌های دولت حسن روحانی از جمله وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون حقوقی وزارت امور خارجه گفته بودند که تعدادی از زائران مفقود شده ایرانی، احتمالا از سوی نیروهای امنیتی عربستان بازداشت شده‌اند.

حادثه منا و کشته شدن حجاج ایرانی باعث تشدید تنش‌ها بین تهران و ریاض شده است.

مقام‌های ایران، دولت عربستان را به بی‌تدبیری در جریان «حادثه منا» متهم می‌کنند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates