10.10.2015

مخالفان برجام در مجلس به‌دنبال آبستراکسیون هستند

دویچه‌وله: برخی مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای در مجلس به‌دنبال آبستراکسیون‌اند. آن‌ها باید دست‌کم ۹۷ نماینده را راضی کنند تا در جلسه رای‌گیری حاضر نشوند. برخی موافقان برجام این اقدام را “خودکشی سیاسی” می‌دانند.

مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه (۱۹ مهرماه) قرار است طرح یک فوریتی “اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام” را به رای‌گیری بگذارد.

این آخرین مرحله قبل از اجرایی شدن برجام توافق اتمی وین خواهد بود. توافق‌نامه پیش از این به تصویب کنگره‌ی آمریکا رسیده و شورای امنیت نیز به متن توافق رای مثبت داده است. شورای عالی امنیت ملی ایران نیز برجام را تصویب کرده است.

مجلس شورای اسلامی تاکنون تلاش‌‌های زیادی کرده تا تصویب برجام را به تعویق بیندازد و شمار قابل توجهی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس مخالف تصویب برجام‌اند.

سایت خبری “فرارو” روز شنبه (۱۸ مهرماه) گزارش داد که عده‌ای از نمایندگان مجلس قصد دارند در جلسه‌ی رای‌گیری برای تصویب برجام دست به آبستراکسیون بزنند.

بیشتر بخوانید: بروجردی: گزارش کمیسیون برجام ضربه بدی به کشور زد

آبستراکسیون، کوشش عده‌ای از نمایندگان مجلس برای جلوگیری از تصویب و اجرایی شدن قانون با استفاده از ابزار قانونی است. رایج‌ترین ابزار قانونی حاضر نشدن گروهی تعمدی نمایندگان در جلسه‌ی رای‌گیری است تا مجلس را از اکثریت بیندازند و مانع تصویب لایحه‌ای شوند که با آن مخالف‌اند.

“آبستراکسیون خودکشی سیاسی است”

غلامرضا تاج‌گردون، نماینده‌ی گچساران در مجلس شورای اسلامی که یکی از موافقان تصویب برجام است به “فرارو” گفت:«انجام آبستراکسیون، خودکشی سیاسی است. این کار بسیار غلط است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا مخالفان برجام، توان سیاسی لازم برای آبستراکسیون را دارند، پاسخ داد:«اصلا بحث توان مطرح نیست، این کار از اساس اشتباه است. وگرنه جمع کردن ۴۰ یا ۵۰ نفر چندان دشوار نیست.»

بیشتر بخوانید: صد میلیون دلار خسارت بابت هر روز تاخیر در اجرای برجام

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای این‌که بتوانند آبستراکسیون انجام دهند، نیازمند غیبت ۹۷ نماینده در جلسه‌ی رای‌گیری‌اند. به‌نظر نمی‌رسد شمار مخالفان جدی برجام این تعداد باشد.

عابد فتاحی، نماینده‌ی اهل سنت و کرد در مجلس شورای اسلامی نیز که از موافقان تصویب برجام است، اعلام کرد که نمایندگان موافق در جلسه‌ی مهم فردا “تمام توان خود را به کار خواهند گرفت” تا برجام تصویب شود.

فتاحی بیشتر نمایندگان مخالف تصویب برجام را متهم کرد که به دنبال “اقدام انتخاباتی” و رای جمع کردن برای انتخابات بعدی مجلس‌اند که در اسفندماه برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: بروجردی: برجام در شورای عالی امنیت ملی بررسی و تائید شد

“کمیسیون ویژه بررسی برجام” در مجلس شورای اسلامی و اعضایش از منتقدان تصویب برجام‌اند.

تاکنون لحن گزارش‌های این کمیسیون درباره‌ی برجام آن‌قدر منفی بوده که با اعتراض دست‌کم ۵ نماینده عضو کمیسیون مواجه شده است و ۳ تن از این نمایندگان جلسات بررسی برجام را در اعتراض به این رویه ترک کرده‌اند.

خبرگزاری دولتی “ایرنا” پیش از این هشدار داده بود که هر روز تاخیر در اجرای برجام، صد میلیون دلار ضرر مالی متوجه کشور می‌کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates