23.10.2015

مصر: مسجد الحسین برای ‘جلوگیری از خرافات شیعه در عاشورا’ تعطیل است

بی‌بی‌سی: مسجد الحسین در بخش قدیم قاهره است و در دوران خلفای فاطمی ساخته شد

وزارت اوقاف مصر روز پنجشنبه اعلام کرد که “مقبره” منسوب به امام سوم شیعیان در قاهره تا پایان روز شنبه تعطیل خواهد بود.

این وزارتخانه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که این تصمیم “برای جلوگیری از خرافات شیعه در روز عاشورا که برگرفته از آداب شیعیان است و جایی در اسلام ندارد” اتخاذ شده است.

بنا به برخی روایات مذهبی، سر امام سوم شیعیان پس از به قتل رسیدن در واقعه کربلا در این محل دفن شده است.

بر اساس بیانیه وزارت اوقاف مصر، تعطیلی مسجد الحسین برای پیشگیری از “مشکلات” برآمده از آیین‌های شیعیان صورت گرفته و وزارت اوقاف مصر اجازه نخواهد داد تا از این قاعده تخلفی صورت بگیرد.

شیعیان مصری، اقلیت کوچکی در این کشور هستند که در سال‌های اخیر بارها هدف گروه‌های بنیادگرا قرار گرفته‌اند.

در تابستان ۲۰۱۳ و همزمان با برگزاری مراسم نیمه شعبان در یکی از روستاهای استان جیزه در جنوب قاهره، چهار شهروند شیعه مصری به دست گروهی سلفی کشته شدند.

در میان قربانیان این حمله، یکی از رهبران شیعه مصر به نام حسن شحاته نیز قرار داشت.

احمد راسم النفیس یکی از چهره‌های سرشناس شیعیان مصر در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی عربی، اقدام اخیر وزارت اوقاف این کشور را “خودسرانه، غیرمنطقی، و بی‌دلیل” دانسته است.

به گفته او “تصمیم وزارت اوقاف واکنشی نیست زیرا شیعیان مصر برنامه‌ای برای برگزاری مراسم عاشورا نداشته‌اند.”

آقای النفیس گفته است: “موضع مقام‌های مصر هر سال با نزدیک شدن به مراسم عاشورا تکرار می‌شود. شیعیان در معرض حمله و دشنام قرار می‌گیرند و هشدار به آنان برای ممنوعیت برگزاری هرگونه مراسم تشدید می‌شود.”

او تصمیم اخیر وزارت اوقاف مبنی بر تعطیلی موقت مسجد الحسین را ناشی از غیببت الازهر به عنوان یک موسسه فراگیر برای همه مسلمانان می‌داند: “الازهر به جای متحدسازی مسلمانان، بنا به رای یک گروه تصمیم گرفته است. این اقدام حاکی از نفوذ تفکر وهابی و انتشار مواضع داعشی در الازهر است.”

با این حال، عماد قندیل یکی دیگر از چهره‌های شیعه در مصر گفته است شیعیان این کشور با وجود مخالفت با نظر وزارت اوقاف، به این تصمیم احترام می‌گذارند.

به گفته آقای قندیل، مقام‌های مسئول مصری پنجشنبه شب نمازگزاران را از مسجد الحسین بیرون کردند.

تدابیر امنیتی در اطراف این مسجد هر سال در آستانه روز عاشورا شدت می‌گیرد اما این نخستین بار است که مقام‌های مصری تصمیم گرفته‌اند این محل موقتا تعطیل شود.

مسجد الحسین در بخش قدیم قاهره و در دوران زمامداری فاطمیون ساخته شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates