26.10.2015

پاسخ لاریجانی به شعار دهندگان: پرونده‌های در سطح شورای عالی امنیت ملی جز با تصمیم نهایی رهبری قابل اجرا نیست

عصرایران: بنده ظاهراً موجود زنده هستم و نمی‌توانم در حضورم در جلسه‌ای تخیل کرده باشم. گاهی چیزهایی نفی می‌شود که انسان دچار حیرت می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با قدردانی از نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور درباره پرونده هسته‌ای گفت: نامه مقام معظم رهبری به موقع، جامع، دقیق، در بعد راهبردی و غیر آن راه را روشن کرد.

به گزارش ایسنا، علی لاریجانی در نطق پیش از دستور در صحن علنی امروز (دوشنبه) اظهار کرد: موضوع هسته‌ای که بیش از دو دهه تلاش را در بر دارد، نمودی از روحیه علمی ایرانیان است که پس از انقلاب اسلامی در مسیر اعتلاء قرار گرفت و در این تلاش نقش مقام معظم رهبری بسیار موثر و پیش‌برنده بود.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری در دولت‌های مختلف و حوادث گوناگون با امید دادن و پشتیبانی موضوع هسته‌ای را از نظر دانش علمی به پیش بردند و در 12 سال گذشته که غرب با ماجراجویی چالش‌هایی را در مسیر حرکت علمی هسته‌ای ایجاد کرد، رهبری معظم با هدایت خود پایداری ملت را در برابر ستم غرب ساماندهی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: مقام معظم رهبری در مقطع فعلی با نقش هدایتگر و به موقع در هدایت مذاکرات چارچوب‌های روشنی را تعریف کردند و در نهایت با تأیید خود و ضوابط مشخص در اجرا پرونده طولانی هسته‌ای را به سرانجام رساندند. قطعاً این نقش بی‌بدیل در ذهن ملت ایران و تاریخ خواهد ماند.

لاریجانی با اشاره به بخشی از نامه مقام معظم رهبری در مورد طرح مصوب مجلس در اجرای برجام گفت: توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر مصوبه مجلس و توجه به تلاش‌های کمیسیون‌ مربوطه و سایر کمیسیون‌ها و همه نمایندگان و توصیف مصوبه مجلس به قانونی محتاطانه که راه درست را پیش پای دولت قرار داد،‌ نشانگر ارزش کار ستودنی نمایندگان است و از طرف دیگر دقت نظر رهبری بر ارکان این امر مهم را نشان می‌دهد که باید در مسیر درستی در کشور به نتیجه برسد که منزل آخر آن تصویب در مجلس بود.

رئیس قوه مقننه در ادامه اظهار کرد: خالی از لطف نیست به نکته‌ای که یکی از همکاران در نوشته خود درج کرده، اشاراتی داشته باشم. ایشان تصور کرده که محتاطانه صفتی است که در آن تعریض است و به نحوی جسورانه را صفت بافضیلت تلقی کرده. حال اینکه بنده در هیچ کتاب اخلاقی نیافتم که محتاطانه را صفتی از جنس رذائل بدانند و در عوض جسورانه را صفتی از جنس فضائل تلقی کنند. این از عجایب روزگار است که برخی جای فضیلت و رذیلت را اشتباه گرفتند.

نمایندگان با تصویب برجام راه گستاخی دشمنان را بستند

لاریجانی ادامه داد: اشاراتی که مقام معظم رهبری در مسائلی مورد تأکید قرار دادند به بندهایی از قانون مجلس با اسم و رسم بندها و گاهی اشاراتی به بندها بدون قید آنها همگی حکایت از همت کار نمایندگان و تصمیم به موقع آنها دارد که از همت عالی نمایندگان سپاسگزاری می‌کنم. آنها در مقطع حساس و تاریخی که دشمنان اسلام به دنبال بهانه‌گیری بودند با اقدامی سنجیده راه گستاخی را بر دشمنان بستند و راه ملت را هموار کردند تا از شرایط سخت تحریم‌ها عبور شود.

پرونده‌هایی در سطح شورای عالی امنیت ملی جز با تصمیم نهایی رهبری قابل اجرا نیست

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: این موضوع و در نهایت تدبیر مقام معظم رهبری در ابلاغ تأیید مصوبه شورای عالی امنیت ملی با ملاحضات آن جایگاه پراهمیت رهبری کشور در مسائل استراتژیک را نشان می‌دهد. این امر از ابتکارات برجسته قانون اساسی است که مسائل استراتژیک امنیت ملی کشور جایگاه طراحی، تصمیم سازی، تصمیم گیری و در نهایت تأیید نهایی آن روشن و صرفاً با نظر رهبری قطعیت می‌یابد. نمونه این روند موضوع هسته‌ای بود که در همین مسیر به ساحل تصمیم‌ گیری نهایی رسید.

لاریجانی با بیان اینکه در مسأله هسته‌ای قوای مختلف سهم داشتند، افزود: سهم قوه مقننه در این امر برجسته بود اما دیده شده برخی قبل از اظهارنظر رهبری در این امر که موضوع هسته‌ای از اموراتی است که باید به سرانجام برسد، رد و آن را ظلم مضاعف دانستند. این موضوع بسیار تعجب‌آور بود البته رهبری در این نامه دیگر جایی برای این حرف‌ها باقی نگذاشتند اما باز هم نص قانون اساسی این امر را روشن می‌کند که پرونده‌هایی که در سطح شورای عالی امنیت ملی مطرح است جز با تصمیم نهایی مقام معظم رهبری قابل اجرا نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به روند بررسی طرح اجرای برجام در مجلس، گفت: بررسی‌های طرح برجام در مجلس در جلسات مختلف در خارج از صحن علنی و با هماهنگی‌های متعدد با دو فراکسیون و هماهنگی با دبیرخانه شورای عالی انجام شد که در این روند مسائلی مطرح شد که شاید در این مقطع لزومی به بحث درباره آنها نباشد ولی باز هم باید در جای خود مورد توجه قرار گیرد. از جمله آن مواردی است که بنده مستقیم برای نمایندگان نقل کردم.

لاریجانی تأکید کرد: آنچه را بنده مستقیم برای نمایندگان نقل کردم همگی در کمال صحت بود. از اینرو برخی حرف‌های رسانه‌ای که عده‌ای آن را رد و تکذیب کردند به هیچ وجه قابل قبول نبود و نیست. چون بنده ظاهراً موجود زنده هستم و نمی‌توانم در حضورم در جلسه‌ای تخیل کرده باشم. گاهی چیزهایی نفی می‌شود که انسان دچار حیرت می‌شود.

وی توضیح داد: لازم است در اینجا به نکته‌ای توجه بدارم که قدری برای بنده سخت و غیرباور بود. آن این نکته است که در مقطع مهم تاریخی کشور که موضوع حساسی که دو و یا سه سال ذهن جامعه را گرفته و در رسانه‌ها و کمیسیون مربوطه و سایر کمیسیون‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در جلسات علنی و غیرعلنی مطرح بود در گا‌م‌های نهایی به همکاری، همفکری و همراهی کلیه ارکان کشور نیاز داشت که در این زمینه تمهیداتی انجام شد تا در کلیت کشور تصمیم درستی اتخاذ شود و در نهایت منافع ملی ملت حفظ شود.

برخی رفتارها با مسائل مربوط به سرنوشت کشور ضعف و بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند

به گزارش ایسنا، رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: طبعاً برای این کار مهم احتیاج به بحث‌های زیاد و توافقاتی خارج از صحن بود تا بحث‌های طولانی که در ظرف کار مجلس نمی‌گنجد، آنجا صورت پذیرد. حال چرا باید به تعهدات پایبند نبود و مگر توافق در متن صورت نگرفته بود؟ پس چرا عده‌ای مطلب را طور دیگری جلوه دادند؟ چرا آنچه توافق شد به موقع به دوستان خود منتقل نکردند؟ اینگونه برخورد با مسائل مهمی که با سرنوشت کشور مربوط می‌شود تنها ضعف و بی‌اعتمادی ایجاد می‌کند.

نقض عهد را نمی‌توان با فرار به جلو به گردن دیگران انداخت

لاریجانی ادامه داد: بنده نمی‌خواهم به این مسائل بپردازم ولی این رفتارها مسائلی را نشان داد که قابل تأمل برای همگان شد. از آن مهمتر عدم پایبندی به تعهد را به نحو دیگری به دیگران منتقل کردن کار خلاف دیگری است. بنده نمی‌خواهم این امور را باز کنم اما آقایانی که مرتب نفی و تکذیب می‌کنند بدانند که بر کار خلاف قبلی خود بار جدیدی می‌نهند و نقض عهد را نمی‌توان با فرار به جلو به گردن دیگران انداخت.

دولت سعودی گرفتار نابسامانی سیاسی و حکمرانی شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به برخی اظهارات مقامات سعودی گفت: برخی اظهارات مقامات سعودی در دشمنی با ایران از حد عادی دیپلماتیک خارج شده است که به نظر می‌رسد رفتار توأم با عصبانیت آنها متأثر از نتایج اقدامات غلطی است که در منطقه داشته‌اند.

وی ادامه داد: سعودی‌ها سال‌هاست که ستیز با دولت سوریه را پیشه خود قرار داده‌اند و با حمایت از تروریست‌ها جان و مال مردم سوریه را آماج احوال خویش قرار داده‌اند و به نتیجه نرسیده‌اند و تنها به اقتصاد مردم سوریه صدمه زده‌اند.

وی افزود: بعد از آن سعود‌ی‌ها با ماجراجویی در یمن این کشور را مورد تهاجم قرار دادند که بعد از حدود هشت ماه به نتیجه‌ای نرسیدند و نتوانستند دست نشاندگانشان را حاکم کنند. البته آنها با هجوم وحشیانه به زیرساخت‌های یمن خسارت‌هایی را وارد کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاجعه منا گفت: سعودی‌ها در ماجرای غم‌انگیز منا نیز رفتار و گفتار غیرصادقانه‌ای داشتند به طوری که تا چند روز پیش تعداد کشته‌ها را 750 نفر اعلام می‌کردند اما بعد از فشارهای زیاد خودشان اعلام کردند که این فاجعه 7500 کشته داشته است. حال اگر حادثه‌ای رخ داده چرا آن را مخفی کردید و بدون اجازه ملت‌ها آنها را غیرعادی دفن کردید؟

وی افزود: مگر سعودی‌ها میزبان حجاج نبودند پس چرا اجساد را در شرایط بدی نگه داشتید که اینها همه نشان می‌دهد دولت سعودی گرفتار نابسامانی سیاسی و حکمرانی شده است.

وی افزود: اخیراً سعودی‌ها با کشورهای بزرگ تماس می‌گیرند و حرف‌های نادرست و نسنجیده‌ای می‌زنند که بعضاً‌ اسباب خنده آنها شده است. سعودی‌ها باید بفهمند کشوری پیشرو در افکار، آیین حکمرانی و ارائه تفسیر متین از دین نیستند. نفوذ کشورها صرفاً با پول حاصل نمی‌شود بلکه جاذبه فکری و نظری،‌ آیین کشورداری و سایر حوزه‌ها تأثیرگذار است.

لاریجانی تأکید کرد که سعودی‌ها باید از گذشته پند بگیرند و باعث تفرقه مسلمین نشوند که غیرمسلمانان و صهیونیست‌ها از آن بهره گیرند.

مجلس شورای اسلامی از مجاهدت مردم فلسطین حمایت می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به کشتار اخیر مردم فلسطین توسط رژیم صهیونیستی گفت: ماجراجویی‌های صهیونیست‌ها در فلسطین بعد دیگری از فرصت‌طلبی است که آنها از شرایط به هم ریخته کشورهای اسلامی بهره برده و با کشتار مردم مظلوم فلسطین و تعدی به بیت‌المقدس قصد دارند تسلط‌شان را بر قدس و کرانه باختری بیشتر کنند که موجب بروز انتفاضه اخیر شدند.

لاریجانی با تأکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی در این برهه را محکوم می‌کند، گفت: مجلس شورای اسلامی حمایت خود را از مجاهدت مردم مظلوم فلسطین اعلام می‌کند.

وی با تسلیت شهادت امام سجاد (ع) و سرور و سالار آزاداگان امام حسین (ع) و یاران وفادارش از حضور یکپارچه مردم در ایام سوگواری امام حسین (ع) قدردانی کرد و گفت که این حضور یکپارچه حکایت از عشق عمیق ملت به خاندان اهل بیت (ع) دارد.

لاریجانی در پایان با تسلیت درگذشت مادر حسن‌پور نماینده سیرجان گفت که مجمع نمایندگان استان کرمان نیز تسلیت گفته است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates