27.10.2015

رای دادگاه ترکیه: کلمه دیکتاتور “توهین” نیست

عصرایران: به کار بردن لفظ دیکتاتور به قصد انتقاد سیاسی بوده و دیکتاتور در فرهنگ سیاسی به معنای فردی است که می خواهد همه قدرت سیاسی را فراچنگ خود آورد.
دادگاهی در “اسکی شهیر” ترکیه در پرونده اتهامی دو دانشجوی ترکیه ای که در سپتامبر سال گذشته یک بنر بزرگ در نکوهش دیکتاتوری به همراه عکس رجب طیب اردوغان در ساختمان کافه دانشگاه آناتولی نصب کرده بودند، حکم خود را صادر کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از روزنامه رایکال ترکیه دادگاه، دو دانشجوی دانشگاه آناتولی شهر “اسکی شهیر” ترکیه را از اتهامات وارده تبرئه کرد.

در بنر نصب شده نوشته شده بود: “دیکتاتورها در خیابان سرنگون می شوند” . بالای این نوشته تصویر اردوغان نقش بسته بود.

تصویر بنر نصب شده در دانشگاه آناتولی اسکی شهیر

رای دادگاه ترکیه: کلمه دیکتاتور

دادگاه در حکم خود با استدلال از تعریف دیکتاتور در فرهنگ لغات اعلام کرد: به کار بردن لفظ دیکتاتور به قصد انتقاد سیاسی بوده و دیکتاتور در فرهنگ سیاسی به معنای فردی است که می خواهد همه قدرت سیاسی را فراچنگ خود آورد.

“یوسف سامی اوزتن ” و ” چاغلا صاف یورک” دو دانشجوی دانشگاه آناتولی اسکی شهیر متهم به توهین به رییس جمهور شده بودند.

یوسف سامی در جلسات پیشین دادگاه در دفاع از خود گفته بود این بنر را بدون سوء نیت و بدون قصد به توهین آویزان کرده است و صاف یورک نیز اعلام کرده بود هدف او انتقاد سیاسی بوده و توهین نبوده است.

دادستان ترکیه در ادعانامه خود برای این دو دانشجو به اتهام توهین به رییس جمهور از 1 تا 4 سال زندان درخواست کرده بود.

قاضی ” وداد کاراکورت” در رای نهایی دادگاه اعلام کرد:” دو دانشجو که انتقاد سیاسی داشته اند رهبر کشور را که در 15 سال گذشته در سمت های مختلف حزبی و غیر حزبی بیبش از 40 درصد آرای افکار عمومی را به دست آورده است و در آخرین بار به عنوان رییس جمهور با رای 52 درصدی به عنوان نخستین رییس جمهور منتخب انتخاب شده است را با عنوان دیکتاتور مورد انتقاد سیاسی قرار داده اند. دیکتاتور در فرهنگ لغات سیاسی به عنوان فردی است که “می خواهد همه قدرت سیاسی را در دست خود داشته باشد”. محتوای بنری که دو دانشجوی متهم هم نصب کرده اند به جز این کلمه که از نظر دادگاه توهین آمیز تشخیص داده نشده است، نیست.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates