31.10.2015

تکرار خاطرات دوران شمقدری؛ سومین حکم مدیر سینمای ایران برای رفیق جان

تابناک: امروز استعدادهای متوسط بر مسند تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز، باید برای بهترین جوانان این کشور تصمیم بگیرند و دوستان فیلم‌ساز من که با اصلاحی‌های عجیب و سلیقه‌ای روبه‌رو شده‌اند.
در شرایطی که انتصاب چهره‌های غیرمرتبط و فاقد سوابق تخصصی وسیع و متناسب با مسئولیت در سینما در دوران مدیران سینمایی دولت پیشین، یکی از محورهای همیشگی نقد بود و تصور می‌شد شایسته سالاری در این دوره از مدیریت سینمای ایران نمود پررنگی داشته باشد، برخی انتصاب‌ها بر این انتظار خط بطلان کشید.

به گزارش «تابناک»؛ حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در حالی راهی بهارستان شد و کرسی مدیریت را از جواد شمقدری تحویل گرفت که فضای سینمای ایران نسبت به مدیران پیشین سینمایی بسیار منفی بود و وقایع رخ داده در خانه سینما نیز این نگاه منفی را مضائف ساخته بود و همین بستر باعث شد تا کوچک ترین حرکت مثبت مدیر بعدی نیز یک اتفاق بزرگ قلمداد شود.

با این وجود، برخی از سینماگران نگاه نقادانه‌شان را حفظ کردند و درباره بهبود سریع آینده سینمای ایران و همچنین قرارگیری سینما در مسیر طبیعی‌اش ابراز تردید کردند؛ چهره هایی چون رضا کیانیان که تقریباً در هر محفلی مقابل رئیس سازمان سینمایی به تندی سخن گفتند و خود را در زرورق تعارفات نپیچیدند؛ رویکردی که با منطق سازگار بود، چرا که به مرور برخی رویه‌های پیشین تکرار شد و همین تکرار باعث فریادهایی شد که آخرین آنها در نامه مهدی کرم پور نمایان بود.

ایوبی مدیر سینمای ایران و مسافرآستانه مدیر معزول موسسه رسانه های تصویری

کارگردان «پل چوبی» اخیراً در نامه‌ای سرگشاده خطاب به حجت اله ایوبی نسبت به وضعیت سینمای کشور اظهار نگرانی کرد و در بخشی از این نامه متذکر شد: «سه دهه است که گویی در مدیریت فرهنگی این کشور قحط‌الرجال آمده. کم‌تر از ده نام مکرر همه‌ی شوراهای نظارتی و حمایتی اداره‌های نظارت بر ساخت و نمایش ارشاد و از آن جالب‌تر شورای حمایت فارابی (و شهرداری و حوزه هنری و صداوسیما) را قبضه کرده‌اند و به تنهایی خود مشاور، ناظر، حامی، مجری و مفسر همه‌ی قوانین و آیین نامه‌های فرهنگ و هنر و سینمای ایران هستند. سیاست‌گزاران فرهنگی در پس و پشت پرده و بدون هیچ ارزیابی به روز دانش کیفی و پاسخ‌گویی به روند و نتیجه‌ی تصمیمات درست و غلط‌شان حتی.»

او در بخشی دیگری از نامه‌اش بعد از انتقاد از محافظه کاری فرهنگی در سینمای ایران طی دوره ایوبی و نشستن اشهاص متوسط بر مستندهای تصمیم گیری و تصمیم سازی و اعمال اصلاحیه های عجیب برای فیلم‌ها، یادآوری کرد: «یادمان باشد که در همان دولتی که حالا مانند لولو از آن یاد می‌شود همه در این سینما فیلم ساختند. یادمان باشد در همان دولت قبل نتیجه فجر و اسکار و برلین یک خروجی بود. در همان دولت، فرهادی به اسکار معرفی شد. من و معادی و کیایی و نعمت‌الله پروانه ساخت و نمایش گرفتیم. در همان جشنواره‌ها فیلم کاهانی رد نمی‌شد. از فیلم‌ساز جوان خواسته نمی‌شد شب اختتامیه خودش از خیر جشنواره بگذرد. در دولت نهم، بیضایی هم فیلم ساخت.»

حال در این اوضاع و احوال که نقدهای جدی نسبت به رویه مدیریت سازمان سینمایی وجود دارد و حجت الله ایوبی بیش از هر زمان حتی از گروهی از دوستان سینمایی و رسانه‌ای اش نیز فاصله گرفته، یک اتفاق بهت آور دیگر رخ داد و آن هم صدور سومین حکم انتصاب برای مدیری است که پیش از ورود به سازمان سینمایی در کنار ایوبی، یک روز سابقه فعالیت تخصصی در این حوزه نداشته اما اکنون به اندازه سه تن در سینمای ایران، صاحب مسئولیت شده است.

مصطفی ابطحی صاحب سه کرسی کیلدی در سازمان سینمایی در کنار ایوبی
امروز حسین مسافر آستانه مدیر تئاتری که انتخابش به عنوان مدیرعامل موسسه رسانه های تصویری از همان ابتدا اشتباه بود اما در مجموع عملکرد بدی در این مسئولیت نداشت، برکنار شد و مسئولیتش به سیدمصطفی ابطحی واگذار شد تا ابطحی پس از دریافت حکم قائم مقام اقتصاد سینما و معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی و سمعی و بصری و همچنین دریافت حکم دبیرکلی ستاد صیانت و مبارزه با تکثیر و عرضه غیر مجاز آثار سینمایی و سمعی و بصری صاحب یک مسئولیت تازه شود.

سید مصطفی ابطحی متولد 1345 در زنجان و دارای دکترای علوم سیاسی است و در کارنامه اش سابقه معاون فرهنگی و مشاور ارشد موسسه فرهنگی اکو (در دوره مدیریت ایوبی بر اکو)، مدیر کل امور شوراهای وزارت کشور، قائم مقام ستاد برگزاری سی امین سالگرد انقلاب اسلامی، عضویت شورای رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان وزارت کشور، مدیریت اجرایی صندوق توسعه محلی وزارت کشور، دبیری کارگروه توسعه و سلامت اجتماعی وزارت کشور، مدیر مسول و صاحب امتیازی هفته نامه ندا، دبیرکل شورای تجاری مشترک ایران و عربستان و زیاست واحدهای دانشگاه آزاد زنجان و شیراز را در کارنامه دارد.

در واقع جدی ترین فعالیت فرهنگی ابطحی تا پیش از ورود به سازمان سینمایی را می‌توان معاونت ایوبی در موسسه فرهنگی اکو تلقی کرد و از این حیث به نظر می‌رسد آقای رفیق سوابق لازم را برای تصدی همزمان سه پست در مجموعه سینمای ایران دارد. این بارقه امید وجود دارد که به افزایش مسئولیت‌های ابطحی، مشکلات سینمای ایران که توسط مدیرانی از جنس سینما قابل رفع و رجوع نیست، مرتفع شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates