17.11.2015

امیرعبداللهیان: به بشار اسد پیشنهاد شده بود که خانواده‌اش را به ایران بفرستد

بی‌بی‌سی: بشار اسد رئیس جمهور سوریه و همسرش اسما اسد. خانم اسد تابعیت بریتانیا را هم داراست

حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عربی وزارت امور خارجه ایران گفته است که مقام‌های ایران دو سال پیش به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه پیشنهاد کرده بودند که با ادامه بحران در این کشور، خانواده‌اش را به ایران بفرستد، اما او این پیشنهاد را نپذیرفت.

آقای عبداللهیان امروز ۲۵ آبان گفت: “در دیداری که با بشار اسد داشتیم به او پیشنهاد شد که خانواده‌اش را به ایران بفرستد، اما پاسخ او این بود که من تا آخرین لحظه در کشور هستم و همسرم مسئول رسیدگی به خانواده شهداست و از کشور خارج نمی‌شویم.”

اسما اسد، همسر بشار اسد در بریتانیا متولد شده و تابعیت این کشور را هم داراست.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۲ تحریم‌هایی را علیه خانم اسد تصویب کرد که مطابق آن سفر او به کشورهای عضو این اتحادیه ممنوع است، هر چند اداره مهاجرت بریتانیا پیشتر گفته بود که نمی تواند مانع ورود احتمالی او به کشور شود.
روایت مقام ایرانی از پیشنهاد به بشار اسد درباره خانواده اش

در دیداری که با بشار اسد داشتیم به او پیشنهاد شد که خانواده‌اش را به ایران بفرستد اما پاسخ او این بود که من تا آخرین لحظه در کشور هستم و همسرم مسئول رسیدگی به خانواده شهداست و از کشور خارج نمی‌شویم.
معاون امور عربی وزارت خارجه ایران

آقای امیرعبداالهیان که در دانشگاه صنعتی شریف در تهران سخنرانی می کرد، گفته “به لحاظ حمایت‌های خارجی فقط ایران بوده است که به طور میدانی بیش‌ترین تلاش را کرد تا این دولت [سوریه] بر سرقدرت بماند و اگر حمایت مستشاری ما و همراهی با ارتش و مردم این کشور نبود، شاید در همان دو سه سال اول، دو یا سه بار سوریه در معرض سقوط قرار می‌گرفت”.

آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران، سوریه را خط مقدم مقاومت در برابر اسرائیل خوانده است. از زمان آغاز درگیری ها در سوریه، ایران یکی از مهمترین حامیان بشار اسد، رئیس جمهور این کشور بوده است.

معاون وزارت امور خارجه ایران به حضور این کشور در نشست بین المللی حل بحران سوریه در وین اشاره کرده و گفته “در پنج سال گذشته ما سنگین‌ترین هزینه را در سوریه را داده‌ایم و بهترین نیروهایمان را از دست داده‌ایم بنابراین با رعایت همه خطوط قرمز مورد تاکید مقام معظم رهبری سعی می‌کنیم بهترین دستاورد سیاسی را در این مذاکرات داشته باشیم.”

او به اولین حضور ایران در نشست بین المللی سوریه در وین اشاره کرده و گفته “یکی از پرتنش ‌ترین بحث‌ها در این مذاکرات میان آقای ظریف و طرف‌های مقابل صورت گرفت. آن‌ها حاضر نبودند حق تعیین سرنوشت مردم سوریه را در بیانیه پایانی لحاظ کنند، اما با اصرار ایران این موضوع به این بیانیه اضافه شد.” بیشتر بخوانید: اختلاف ظریف و وزیر خارجه عربستان در اجلاس وین

ایران می گوید که تصمیم گیری برای آینده سوریه از جمله رهبری این کشور منحصرا حق شهروندان سوری است.

آقای امیرعبداللهیان گفته “حضور ایران به این دلیل است که اجازه داده نشود تعدادی از کشورها درباره آینده سوریه به جای مردم این کشور تصمیم بگیرند.”

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates