25.11.2015

نیویورک‌تایمز: حمله سایبری ایران به حساب‌های کاربری مقام‌های آمریکا

رادیوفردا: روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید چهار ماه پس از توافق اتمی صورت گرفته میان ایران و شش قدرت جهانی، «هکرهایی از ایران» طی ماه‌های گذشته چندین حمله سایبری علیه حساب‌های کاربری مقام‌های وزارت خارجه ایالات متحده انجام داده‌اند.

«نیویورک‌تایمز» سوم آذر ماه گفته است طی ماه‌های گذشته «هکرهای ایرانی» گروهی از مقام‌های وزارت خارجه آمریکا که بر پرونده هسته‌ای و توافق اتمی با ایران کار می‌کنند را شناسایی کرده‌اند. سپس وارد ایمیل‌ها و حساب‌های کاربری آنها در شبکه‌های اجتماعی شده‌اند.

یک مقام ارشد دولت آمریکا به «نیویورک‌تایمز» گفته است حملات «خیلی دقیق طراحی‌شده» و در پی دستیابی به اطلاعات از مقام‌هایی بوده که در پی توافق اتمی، مسئول کار بر ادامه و اجرای آن هستند.

وزارت خارجه ایالات متحده پس از آن از ماجرا خبردار شده، که شبکه اجتماعی «فیس‌بوک» برخی افراد را از انجام «حملاتی دولتی» به حساب‌های کاربریشان مطلع کرده است.

به گزارش نیویورک‌تایمز رخدادهای ماه‌های گذشته، در عین حال از تمرکز ایران بر «جاسوسی در فضای مجازی» به جای انجام «حملات مخرب» حکایت دارد.

این گزارش دو هفته پس از آن منتشر می‌شود که خبرگزاری رویترز از اقدامات مقام‌های اروپایی علیه «یک گروه جاسوسی فضای مجازی» که «ممکن‌است با سپاه پاسداران درارتباط باشد» خبر داده بود. [بیشتر بخوانید]

پیش از این کارشناسان امنیت فضای مجازی، گروهی با نام «راکت کیتن» (بچه گربه موشکی) را شناسایی کرده بودند. اما ردپای فعالیت‌های این گروه به آغاز سال ۲۰۱۴ میلادی باز می‌گردد.

کسانی که هدف جاسوسی مجازی قرار گرفته‌اند طیفی گسترده، از مقام‌های کشورهایی مانند عربستان سعودی، پیمان آتلانتیک شمالی یا دانشمندان هسته‌ای اسرائیل و حتی مقام‌های کشور ونزوئلا، بودند.

روزنامه نیویورک‌تایمز می‌گوید توانایی‌های هکرهای ایرانی هنوز در حد هکرهای روسی یا چینی نیست. اما حملات انجام‌شده علیه مقام‌ها، ابتکاری را نشان می‌دهد، شبیه حملاتی از سوی روسیه علیه سیستم ایمیل‌های غیرمحرمانه مقام‌های وزارت خارجه آمریکا که در سال گذشته انجام شد.

هکرها ظاهرا تلاش کرده‌اند با استفاده از حساب‌های کاربری اجتماعی کارمندان جوان، به دیگر دوستان آنها در این وزارت‌خانه دسترسی پیدا کنند.

وال‌استریت‌جورنال، یک روزنامه آمریکایی دیگر، ۱۳ آبان‌ماه، گزارش داده بود که ایمیل و صفحه شخصی «چند مقام در وزارت خارجه آمریکا» به دست «نیروهای سایبری سپاه پاسداران» هک شده است. [بیشتر بخوانید]

مقام‌های رسمی ایران واکنشی به گزارش‌های منتشرشده از سوی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها نشان نداده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates