08.12.2015

ترکیه از خارج کردن نیروهایش از شمال عراق «امتناع کرده است»

رادیوفردا: بنا بر گزارش‌ها، ترکیه از خارج کردن نیروهای ارتش خود از شمال عراق امنتاع کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز ترکیه روز دوشنبه ۱۶ آذر گفت نیروهای ارتش خود را که به شمال عراق فرستاده، از این کشور خارج نخواهد کرد.

رسانه‌های ترکیه نیز از قول نعمان کوتولوموش، معاون نخست‌وزیر آن کشور، نقل کرده‌اند که «ترکیه به تمامیت ارضی عراق احترام می‌گذارد… بر شمار نیروهای ما در عراق افزوده نخواهد شد».

مولود چاووش‌اغلو، وزیر خارجه ترکیه، در مصاحبه‌ای با کانال ۲۴ ترکیه، گفته است «همه در عراق حضور دارند. هدف همه هم روشن است. آموزش و ارائه تجهیزات در حال انجام است. حضور ما در عراق مخفیانه نیست».

نخست‌وزیر عراق می‌گوید از ارتش ترکیه دعوت نکرده است به این کشور بیاید و آنها باید طی ۴۸ ساعت خارج شوند.

حضور ناگهانی صدها سرباز ترک در پایگاهی در شمال عراق، رخداد بحث‌برانگیز تازه‌ای در میانه وضعیت پیچیده خاورمیانه و نبردها علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» به شمار می‌رود.

آنکارا گفته سربازهای ترکیه در قالب نیروهای ائتلاف برای آموزش ارتش عراق است که به شمال آن کشور فرستاده شده‌اند.

پیشتر خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که احمد داود اوغلو، نخست وزیر ترکیه، در نامه‌ای به همتای عراقی خود تاکید کرده است کشورش اعزام نیرو به اردوگاه آموزشی در شمال موصل را متوقف می‌کند.

البته در آن نامه نیز به در خواست دولت عراق برای خروج نیروهای مستقر در خاک آن کشور پاسخی داده نشده بود. [بیشتر بخوانید]

بنا بر گزارش‌ها گروه‌های سیاسی شیعه خواستار خروج فوری سربازان ارتش ترکیه شده و فشارهایی را در این زمینه بر حیدر عبادی وارد می‌کنند.

بخش بزرگی از گروه‌های سیاسی و شبه‌نظامی شیعه از حمایت ایران برخوردار هستند. کشوری که در نقشه سیاسی منطقه در کنار روسیه از حامیان بشار اسد است، در حالی‌که ترکیه از مخالفان سرسخت رئیس‌جمهوری سوریه به شمار می‌رود. تهران از حضور نیروهای ترک در عراق انتقاد کرده است.

نیروهای ارتش ترکیه در پایگاهی واقع در اقلیم کردستان عراق، در نزدیکی موصل، شهری که کنترلش در دست «حکومت اسلامی» است، مستقر شده‌اند. آنها تانک و ادوات سنگین نیز همراه دارند.

به گزارش رویترز آنکارا با وجود اختلافات عمیقش با کردهای سوریه، اما روابط نزدیکی با مسعود بارزانی در شمال عراق دارد.

ترکیه تاکید کرده است که حضور قوایش برای ایجاد امنیت برنامه‌های آموزشی‌ست که در نزدیکی مرز در جریان است.

ایالات متحده از بغداد و آنکارا خواسته تا مسائل پیش آمده را حل و فصل کنند. واشینگتن در عین حال تاکید کرده از حضور نیروهای خارجی در عراق، بدون رضایت دولت مرکزی در بغداد، حمایت نمی‌کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates