21.12.2015

او می گوید بازپرس مسیر بازجویی از سعید مرتضوی را تغییر داده، وکیل فلاح هروی: بابک زنجانی چهار سال همکار سردار قاسمی بود؛ معرف نیاز نداشت

کلمه: چکیده : باید برای بیت‌المالی که بدست این افراد به غارت رفته خون گریه کرد.” این سخنان نماینده دادستان در بیست و چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی است. در جلسه گذشته دادگاه به صراحت عنوان شد که محمود احمدی نژاد رییس دولت وقت دستور داده است که بدون تشریفات قانونی ۱۳۸ شرکت شستا متعلق به سازمان تامین اجتماعی به بابک زنجانی منتقل شود. این تنها بیت المال نیست که باید برایش خون گریه کرد، باید برای سیستم قضایی که نام ها را می داند اما همچنان سکوت اختیار می کند هم خون گریه کرد…

کلمه – گروه خبر: ” باید برای بیت‌المالی که بدست این افراد به غارت رفته خون گریه کرد.” این سخنان نماینده دادستان در بیست و چهارمین جلسه رسیدگی به پرونده متهمان نفتی است. خطاب او به بابک زنجانی متهم ردیف اول و محمد شمس متهم ردیف دوم و حمید فلاح هروی متهم ردیف سوم است.

متهمانی که با پشتوانه های امنیتی و دولتی که داشتند توانستند میلیاردها دلار و یورو از بیت المال را حیف و میل یا اختلاس کنند. اما نماینده دادستان که در همه بیست و چهار جلسه در دادگاه حضور داشته، بارها از زبان متهمان نام های وزیران دولت محمود احمدی نژاد، مدیرکل بانک مرکزی، سعید مرتضوی، قرارگاه خاتم، شهرداری تهران و….. شنیده است که در جریان کارهای بابک زنجانی بوده و در بسیاری موارد کمک اش کرده اند.

به گزارش کلمه، در جلسه گذشته دادگاه به صراحت عنوان شد که محمود احمدی نژاد رییس دولت وقت دستور داده است که بدون تشریفات قانونی ۱۳۸ شرکت شستا متعلق به سازمان تامین اجتماعی به بابک زنجانی منتقل شود.

این تنها بیت المال نیست که باید برایش خون گریه کرد، باید برای سیستم قضایی که نام ها را می داند اما همچنان سکوت اختیار می کند هم خون گریه کرد.

در این جلسه هم وکیل حمید فلاح هروی گفت که بابک زنجانی و رستم قاسمی از قبل با یکدیگر آشنایی داشتند آقای قاسمی از چهار سال قبل با زنجانی به دلیل دور زدن تحریم‌ها برای قرارگاه خاتم و تبادل ارز آشنایی کامل داشت و نیازی نبود موکل من در این راستا نقش معرف را ایفا کند.

به گزارش ایسنا، رضا نجفی نماینده مدعی‌العموم در پاسخ به دفاعیات متهمان ردیف دوم و سوم پرونده موسوم به فساد نفتی و وکلای آن‌ها گفت: متهمان پرونده تلاش داشتند تا با مظلوم نمایی بگویند دادسرا در این پرونده دارای موضع بوده است، در حالی که اگر اینگونه بود مستندات در اختیار وکلا قرار نمی‌گرفت.

وی ادامه داد: وکیل متهم «ح.ف.ه» در دفاعیات خود گفتند که بازپرس در بازجویی از سعید مرتضوی مسیر بازجویی را تغییر داده حال این سئوال مطرح می‌شود که مگر شما حضور داشتید که چنین حرفی می‌زنید؟

باید برای غارت بیت المال خون گریه کرد

نجفی خاطرنشان کرد: وکیل‌مدافع متهم ردیف سوم پرونده در جایی دیگر از صحبت‌هایش گفت که در این پرونده به قدری ظلم شده که باید برای متهمان خون گریه کرد در حالی که باید گفت باید برای بیت‌المالی که بدست این افراد به غارت رفته خون گریه کرد.

وی تصریح کرد: آقای «ح.ف.ه» خود را به عنوان مسئول یکی از نهادها معرفی می‌کرده در حالی که وکیل مدافع ایشان در دفاعیات خود مدعی شدند که موکل‌شان هیچ گاه خود را به عنوان چنین مسئولی معرفی نمی‌کرده است.

نماینده دادستانی تهران با اشاره به برخی اقدامات «ح.ف.ه» اظهار کرد: متهم ردیف سوم پرونده مدعی است که در هیچ جای کیفرخواست سندی مبنی بر منافع و پورسانتی برای همکاری با بابک زنجانی وجود ندارد. در حالی که طبق گزارش‌ها وی در شرکت سرمایه گذاری غدیر فعالیت می کرده است.

وی اظهار کرد: هدایت و راهبری برخی امور خاص بر عهده متهم ردیف سوم پرونده بوده و بر اساس این گزارش وی در اکثریت شرکت های بابک زنجانی سهام دار بوده است و به لحاظ نفوذ بالای او نقطه اولیه واگذاری پروژ‌ه‌های مهم به مجموعه بابک زنجانی بوده است.

نماینده مدعی العموم با اشاره به موضوع ضمانت نامه ۸ هزار میلیارد تومانی موسسه توسعه گفت: مدیر وقت موسسه توسعه گفته است که بعد از صدور ضمانت نامه ۸ هزار میلیاردی این موسسه می خواست بخشی از پول‌ها را به جای دیگر منتقل کند، اما «ح.ف.ه» با بی سیم وارد موسسه می‌شود و اعلام می‌کند این پول مربوط به مراجع امنیتی است.

وی خاطرنشان کرد: در بحث خرید شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی نیز بر خلاف استدلال وکیل متهم ردیف سوم پرونده و بنا بر اظهارات مرتضوی «ح.ف.ه» در چند جلسه حضور داشته و در این جلسات اعلام کرده که دارای شرکت‌های بزرگ و بانک در خارج از کشور بوده که به لحاظ تحریم‌ها با مشکل مواجه شده است.

رسول کوهپایه‌زاده وکیل مدافع متهم ردیف اول پرونده موسوم به فساد نفتی گفت: در ارتباط با بدهی موکل همانطور که قبلا گفته شده موکلم یک وکالت بلاعزل برای انتقال اموال داخل ایران در اختیار شرکت نفت قرار داده است. با توجه به تحریم های ظالمانه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نه تنها بابک زنجانی بلکه اشخاص حقوقی و حقیقی در آن زمان به دلیل این تحریم‌ها در استرداد و انتقال وجوه با مشکل مواجه بودند.

وکیل مدافع بابک زنجانی با بیان اینکه اقدامات قابل توجهی از سوی بابک زنجانی در راستای تسریع بازپرداخت این وجوه در حال انجام است، اظهار کرد: دادگاه محترم نیز به دلیل محرمانه بودن موضوع در جریان همه مطالب قرار دارد. با توجه به اقدامات موکلم برای وصول مطالبات در صورت صلاحدید و در راستای تحقق وصول کامل مطالبات تقاضا داریم فرصت چند ماهه ای در اختیار موکلم قرار گیرد.

کوهپایه‌زاده تصریح کرد: این فرصت به این جهت است که مقدمات بازپرداخت فراهم شود. همچنین با توجه به این که تحریم‌ها در حال برداشته شدن است اما تاکنون اتفاقی نیفتاده است و امیدواریم در چند ماه آینده زمینه انتقال وجوه فراهم شود و در این مدت موکلم بتواند مطالبات شرکت نفت را پرداخت کند.

وکیل مدافع بابک زنجانی گفت: مطالبات شرکت نفت شامل دو بخش محموله‌های نفتی و واریز یک میلیارد و ۴۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو به صورت نقدی است. از مجموع مبلغ واریز شده به صورت نقدی ۶۶۰ میلیون یورو به دستور شرکت نفت به پیمانکاران پرداخت شده و با توجه به تلاش‌های صورت گرفته از سوی دادسرا دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان از اموال موکل در کشور شناسایی شده است که با تهاتر این مبلغ با مبلغ باقی مانده از واریز نقدی می توان گفت وجوه نقدی موکل تهاتر شده است.

در ادامه، غلامرضا صادقی قهاره وکیل مدافع شرکت HK با اشاره به درخواست وکیل بابک زنجانی برای گرفتن مهلت چندماهه خاطرنشان کرد: از همان ابتدا و حتی قبل از این که شکایتی صورت گیرد و پرونده به دادگاه بیاید تمام دغدغه و بحث شرکت نفت این بود که مطالبات و حقوق بیت المال استیفا شود. هرچند ما نسبت به متهم و تلاش او برای پرداخت بدهی حسن ظن داشتیم، اما در عمل چیزی ندیدیم و وعده و وعیدهای متهم محقق نشد.

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم درخواست آقای کوهپایه زاده وکیل مدافع متهم ردیف اول این پرونده در راستای فراهم کردن موجبات اطاله دادرسی نباشد.

وکیل مدافع شرکت HK اظهار کرد: کارشناسی دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی از اموال بابک زنجانی اصلا مورد قبول شرکت نفت نیست؛ زیرا در کارشناسی صورت گرفته چکی به مبلغ ۴۰ میلیارد تومان که صاحب چک الان در زندان است جز اموال متهم محسوب شده است. اموالی که کارشناسان ارزیابی کردند نه تنها دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بلکه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هم نیست.

صادقی قهاره تصریح کرد: واگذاری این اموال به شرکت نفت ظلم مضاعف است؛ چرا که یک بار بابت فروش نفت به بابک زنجانی بر سر شرکت نفت کلاه رفته و اکنون مجددا در رابطه با واگذاری اموال به شرکت نفت نیز می خواهند کلاه دیگری بر سرش بگذارند؛ لذا ما بحث تهاتر را قبول نداریم.

وی گفت:‌ واقعیت این است که اموال متهم در حد ۱۶۰۰ میلیارد تومان هم نیست لذا ما تقاضا داریم برای تسویه به صورت نقدی اقدام شود و بابک زنجانی ماشین و ساعت اش را برای خود نگه دارد.

سجاد سعیدی‌مهر وکیل‌مدافع متهم ردیف سوم پرونده در بیان دفاعیات خود گفت: قبل از بیان ادامه دفاعیات می‌خواهم نکته‌ای را بیان کنم. حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای معاون اول محترم قوه قضاییه در نشست خبری خود مطالبی را بیان کردند که می‌تواند در روند رسیدگی به این پرونده در آینده موثر باشد و ما بیانات ایشان را به فال نیک می گیریم.

وی ادامه داد: نماینده دادستان در جلسات قبل وجود نقص در دادسرا را رد نکرد و تاکید داشت که مطالب دادسرا نص قرآن نیست، اما می‌خواهم بپرسم آیا دادگاه نیز خود را ملزم به رعایت موازین دادرسی می‌کند یا خیر؟

وکیل‌مدافع متهم ردیف سوم پرونده موسوم به فساد نفتی خاطرنشان کرد: در جریان دفاع موکلم، در سه جلسه گذشته وقتی هنوز دفاعیاتش به پایان نرسیده بود دادگاه دفاعیات وی را قطع کرد و جلسه بعدی به صورت غیرعلنی برگزار شد و پس از وقفه ای دفاعیات موکلم ادامه یافت. دادگاه برای رعایت حال موکلم توصیه کرد که دفاعیات به صورت لایحه به دادگاه تقدیم شود.

وی با استناد به ماده ۳۶۹ قانون آیین دادرسی کیفری گفت: بر اساس این ماده استمرار جلسات جز تا زمان تنفس الزامی بوده، اما در دفاعیات موکل به نحو غیر منتظره ای شکاف افتاده است که ما در جریان دلیل این شکاف نیستیم.

وی همچنین از منتشر شدن نام موکلش در برخی از رسانه‌ها انتقاد کرد.

قاضی صلواتی در این حین در پاسخ به اظهارات وکیل متهم ردیف سوم پرونده گفت:‌ دادگاه در آغاز هر جلسه تذکرات قانونی خود را اعلام می‌کند و اگر مطالبی در رسانه ها مطرح شده باید با مجوز قانون آیین دادرسی کیفری از مسئولان قضایی باشد، البته حق شما محفوظ است و می‌توانید در این زمینه به دادسرا مراجعه کنید.

رئیس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خاطرنشان کرد: متهم ردیف سوم پرونده درخواست کرده بود به دلیل بیماری که دارد به صورت پیاپی نمی تواند از خود دفاع کند، بنابراین این موکل شما بود که خواست وقفه ای در دفاعیاتش ایجاد شود و از این رو در بین دفاعیات موکل شما جلسه غیرعلنی را برگزار کردیم.

وکیل‌مدافع متهم ردیف سوم پرونده موسوم به فساد نفتی ادامه داد: بابک زنجانی یک سهم مدیریتی از هزار سهم به نام موکلم در هیأت مدیره شرکت ها قرار داده‌اند و از بابت بدهی که از سال ۹۱ وجود داشت باید این تهاتر انجام می‌شد که موکل برای فروش منزل اقدام می‌کند و قبل از اجرا شدن این اقدام یعنی شب عید بازداشت می‌شود.

سعیدی مهر ادامه داد: موکلم در سال ۸۳ پس از بازنشستگی از به شرکت غدیر می‌رود و در سال ۸۹ بابک زنجانی موکل را برای تاسیس بانک FIIB به مالزی می برد. موکلم به طور دائمی با بابک زنجانی همراه نبوده و به نحو صوری به عنوان عضو هیأت مدیره برخی از شرکت ها انتخاب می‌شود و بخشی از سهام‌ها بدون اطلاع موکلم به وی توسط بابک زنجانی واگذار شده بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در اظهارات بابک زنجانی در رابطه با انگیزه جذب موکلم گفته شده چون وی کارمند بازنشسته یکی از نهادها بوده بابک زنجانی به دنبال دیده شدن فعالیت‌هایش بوده است. همچنین طبق این اظهارات درباره قطع همکاری بابک زنجانی اعلام می‌کند که موکلم در حال گزارشگری و خبرچینی است و ناکارامدی وی در کارهای بازرگانی محرز بوده است.

وکیل مدافع «ح.ف.ه» تصریح کرد: از دیدگاه بابک زنجانی حضور موکلم نه برای همکاری اقتصادی بلکه در جهت اعمال نظارت از سوی نهادهای نظارتی بوده است. در این رابطه بابک زنجانی مدعی می‌شود به دلیل اینکه موکل برایش دردساز شده بود وی را از شرکت خارج کرده است.

سعیدی مهر با اشاره به پرداخت برخی وجوه و هدایا از سوی بابک زنجانی به موکلش گفت: نگویید که بابک زنجانی به موکلم هدیه عروسی، ماشین و یا چیزهای دیگر داده؛ چرا که هیچ کدام از این‌ها ربطی به موضوع نفت نداشته است و تاریخ پرداخت آن‌ها قبل از ماجرای نفت بوده. همچنین موکلم در حساب های دفتری زنجانی همیشه بدهکار بوده است و صرف عضویت در هیأت مدیره دلیل مشارکت در جرم نیست.

وی با بیان اینکه این مقدار از همکاری موکلم نمی تواندجرم تلقی شود گفت: «ح.ف.ه» هیچ تصمیم مهمی در رابطه با موضوعات نگرفته است. همچنین موکلم قبل و بعد از آشنایی با مجموعه بابک زنجانی علاوه بر حقوق بازنشستگی فعالیت اقتصادی نیز داشته و فرصت خاصی برای همکاری وی با بابک زنجانی پیش نیامده بود.

سعیدی مهر تصریح کرد: مصوبه هفتم تیرماه سال ۹۱ مورد تائید سه وزیر وقت و رئیس وقت بانک مرکزی بوده است. همچنین مصوبه ۲۷ آذر ماه ۹۱ در رابطه با تفاهم‌نامه با سازمان تامین اجتماعی و همچنین قرارداد فروش سهام بانک FIIB و کنت به بانک ملت قراردادهایی هستند که در کیفرخواست به آن اشاره شده است. این مصوبه زمینه جرم نبوده است و موکلم در خارج از جلسه اخذ این مصوبه دیده شده است.

وکیل مدافع «ح.ف.ه» اظهار کرد: علاوه بر این وزیر وقت نفت از چهار سال قبل به واسطه برخی فعالیت‌ها برای دور زدن تحریم‌ها با بابک زنجانی در رابطه با تبادل ارز آَشنایی قبلی داشته؛ لذا بی نیاز از معرفی به وساطت موکل من بوده است.

وی درباره مذاکرات با تامین اجتماعی گفت:‌ فردی که با بابک زنجانی برای انعقاد تفاهم نامه به سازمان تامین اجتماعی رفته، آقای «ح.م» بوده نه «ح.ف.ه»؛ این در حالی است که کیفرخواست بنا به دلایلی اعلام می‌کند بابک زنجانی به همراه موکلم به دیدار سعید مرتضوی رفته است.

قاضی صلواتی: شما حق توهین ندارید

قاضی صلواتی خطاب به وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده گفت: شما مکررا به دادستانی و دادسرا توهین کردید، در حالی که شما حق توهین به هیچ کس را ندارید و بارها در حین قرائت دفاعیات خود توهین‌هایی را انجام داده اید.

وکیل مدافع «ح.ف.ه» در پاسخ به قاضی صلواتی گفت: من توهینی نکردم و فقط مواردی که در کیفرخواست ذکر شده را بیان کردم.

سعیدی مهر در ادامه دفاعیات خود تصریح کرد: بابک زنجانی در اعترافات خود در رابطه با نحوه آشنایی با سازمان تامین اجتماعی گفته است که از طریق «ح.م» با این سازمان آشنا شده؛ بنابراین موکلم بابک زنجانی را به سازمان تامین اجتماعی نبرده است.

وی اظهار کرد: در رابطه با تفاهم نامه مذکور موکلم نقشی در این رابطه نداشته و تنها برای پیگیری ها به سازمان تامین اجتماعی مراجعه می کرده است. تنظیم این تفاهم نامه تحت نظر موکل من نبوده است و تنها بابک زنجانی نظرات کارشناسی وی را خواستار شده است. حتی اگر بابک زنجانی به فرض محال قصد تحصیل مجانی شرکت های سازمان تامین اجتماعی را داشت ربطی به موکلم به عنوان کارشناس ندارد.

وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده با اشاره به مداخله موکلش در خرید سهام توسط بانک ملت گفت:‌ معرفی بابک زنجانی به بانک ملت توسط موکلم نیز ادعای نادرستی است زیرا پیش از این بابک زنجانی در این مورد گفته است که خود مدیران بانک ملت از او خواستند تا با آن‌ها مذاکره داشته باشد؛ لذا موکلم دخالتی در قضیه بانک ملت نداشته، وی نه فروشنده و نه خریدار بوده و در هیات مدیره بانک‌ها در خارج از کشور نیز عضویت رسمی نداشته است.

سعیدی‌مهر در رابطه با گشایش ۱۱ فقره ال سی و نقش موکلش در مصوبات مربوط به آن گفت:‌ از وکلای وزارت نفت سئوالی مبنی بر اینکه تقدیم ال سی ها به امضای موکل بوده است یا خیر؟ دارم که امیدواریم به این سئوالات پاسخ داده شود.

وی گفت:‌ موکلم در رابطه با صدور ال سی دخالتی نداشته و مصوبات با امضای او نبوده است. طی همان مصوبات گشایش ال سی ها منوط به پرداخت وجه بوده است که صحبت های من را تحقیقات موجود در پرونده و اسکن بودن امضای موکلم تائید می‌کنم. در کیفرخواست موکلم گفته شده که او اطلاعات بانکی قوی داشته است که این موضوع به هیچ وجه صحت ندارد.

وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده موسوم به فساد نفتی تصریح کرد: بابک زنجانی اعلام کرده است که تمام کارها را با تلاش خود و به تنهایی انجام داده؛ بنابراین می توان نتیجه گرفته که موکلم نقش مهمی در فعالیت‌های او نداشته است. همچنین طبق گفته بابک زنجانی نقش موکلم در این شرکت ها تنها خبرچینی و آوردن مافیا بوده و خود بابک زنجانی تصمیم گیرنده بوده است؛ این در حالی است که بابک زنجانی دارای دو امضا بوده و می‌توانسته در بسیاری از قراردادها از این ظرفیت استفاده کند.

وکیل مدافع «ح.ف.ه» گفت: در تحقیق از سه وزیر که نام آن‌ها در مصوبه مذکور در پرونده آمده است و همچنین نهادها و سازمان های مختلف و کلیه کسانی که با بابک زنجانی تعامل داشتند و یا مصوبه ای صادر کردند می‌توانند عدم نقش موکلم را اعلام کنند.

سعیدی مهر در پایان دفاعیات خود گفت: با توجه به اینکه موکلم مبتلا به بیماری صعب العلاج است امیدوارم دادگاه با تخفیف قرار تامین قبل از بروز اتفاق خاص تا زمان صدور آرا با آزادی وی موافقت کند.

بر اساس این گزارش، متهم ردیف سوم پرونده به دلیل نامساعد شدن حالش، جلسه دادگاه را ترک کرد.

قاضی ابوالقاسم صلواتی در پایان بیست و چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی، گفت: با عنایت به تقاضای وکیل‌مدافع بابک زنجانی مبنی بر ارائه مهلت برای پرداخت بدهی و ارائه یک فقره برات از سوی متهم در یک کشور و بانک خارجی در جهت پرداخت یا تضمین پرداخت آن و اینکه متهم اموالی را در خارج و داخل معرفی کند، دادگاه با استفاده از اختیارات قانونی خود یک ماه مهلت برای وصول مطالبات شرکت نفت به متهم ارائه می‌کند. وی ادامه داد: امیدواریم ظرف این مدت بدهی‌های متهم با شرکت HK و شرکت نفت تسویه شود.

سه جلسه نخست رسیدگی به این پرونده به قرائت کیفرخواست متهمین توسط نماینده مدعی‌العموم اختصاص یافت. پس از پایان قرائت کیفرخواست متهمان، رسول کوهپایه‌زاده وکیل‌مدافع بابک زنجانی درخواست استمهال‌ خود را برای اتمام مطالعه پرونده به رییس دادگاه تقدیم کرد و قاضی صلواتی با این درخواست موافقت کرد.

دفاعیات ۲۰۰ صفحه‌ای بابک زنجانی، جلسات چهارم تا هفتم و دهم تا سیزدهم را به خود اختصاص داد.

در جلسه هشتم دادگاه، وکیل مدافع شرکت HK به قرائت شکایت موکل خود پرداخت و جلسه نهم نیز وکیل مدافع بانک مسکن شکایت این بانک را مطرح کرد.

پس از پایان یافتن دفاعیات بابک زنجانی در جلسه سیزدهم، رسول کوهپایه زاده وکیل‌مدافع وی تا جلسه هفدهم دفاعیات خود را مطرح کرد. در جلسات هجدهم، نوزدهم و بیستم «م.ش» متهم ردیف دوم دفاعیات خود را ارایه داد.

در جلسه بیست و یکم دفاعیات متهم ردیف دوم و وکیل مدافع وی به پایان رسید و متهم ردیف سوم پرونده به دفاع از خود پرداخت. جلسه بیست ‌و دوم به صورت غیرعلنی و بدون حضور رسانه‌ها برگزار شد. در جلسه بیست و سوم که به صورت علنی برگزار شد، دفاعیات متهم ردیف سوم به پایان رسید و وکیل مدافع وی به دفاع از موکلش پرداخت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates