05.01.2016

کویت سفیر خود را از تهران فراخواند

بی‌بی‌سی: هیات دولت و وزارت خارجه کویت ورود تظاهرکنندگان به اماکن دیپلماتیک عربستان و تخریب و آتش سوزی آن را به شدت محکوم کرده بودند

در جدیدترین واکنش دیپلماتیک نسبت به حمله به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران، دولت کویت سفیر خود را از تهران فراخوانده است.

روز سه شنبه، ١٥ دی (٥ ژانویه)، خبرگزاری دولتی کویت – کونا – به نقل از یک منبع رسمی در وزارت خارجه آن کشور گزارش کرد که “با توجه به موضوع حمله جمعیت تظاهرکننده به اماکن دیپلماتیک عربستان سعودی در ایران، کویت سفیر خود در ایران را فراخوانده شده است.” این گزارش مشخص نمی‌کند که آیا این تصمیم موقتی است یا به عنوان کاهش سطح روابط با ایران اتخاذ شده است..

ساعاتی پیش از آن، همین خبرگزاری گزارش کرده بود که وزارت خارجه کویت “در ارتباط با اقدام گروهی از تظاهرکنندگان در هجوم، آتش زدن و تخرب سفارت پادشاهی سعودی در تهران و کنسولگری آن در مشهد، سفیر ایران در کویت را به این وزارتخانه احضار کرده است.” براساس این گزارش، منابع وزارت خارجه کویت در این ملاقات گفتند که آنچه که در تهران و مشهد روی داده ” نقض آشکار معیارهای بین المللی و تعهد ایران در قبال حفظ امنیت و ایمنی اماکن دیپلماتیک و کارکنان آنان است.”

به گزارش الجزیره، در این دیدار وزارت خارجه کویت “یک یادداشت اعتراض رسمی” در مورد حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی را تسلیم سفیر جمهوری اسلامی کرده است.

روز گذشته نیز هیات دولت کویت با صدور بیانیه‌ای “اقدامات خصمانه” علیه اماکن دیپلماتیک عربستان را “به شدت محکوم کرد” و آن را نقض آشکار قوانین و ضوابط بین‌المللی ناظر بر روابط دیپلماتیک بین کشورها دانست.

در پی حمله به اماکن دیپلماتیک سعودی در ایران، آن کشور روابط خود را با جمهوری اسلامی قطع کرد و با بازگرداندن کارکنان سفارت خود در تهران، به اعضای سفارت جمهوری اسلامی در ریاض دستور داد ظرف چهل و هشت ساعت خاک عربستان را ترک کنند.

همچنین، چند کشور دیگر نیز در اعتراض به حمله به دفاتر دیپلماتیک عربستان در ایران، روابط خود را با جمهوری اسلامی قطع کرده یا سطح روابط را کاهش داده‌اند.

روز شنبه این هفته، منابع رسمی عربستان سعودی خبر اعدام چهل و هفت نفر را به اتهام “اقدامات تروریستی” منشر کردند. چهار تن از اعدام شدگان از جمله شیخ نمر باقرالنمر، روحانی سرشناس عربستان، از اقلیت شیعیان آن کشور بودند.

اعدام شیخ نمر واکنش تند مقامات و نهادهای حکومتی و مذهبی ایران را در پی آورد و پس از آن، تجمع‌هایی در اعتراض به این اقدام دولت سعودی در برابر ساختمان‌های کنسولگری و سفارتخانه آن کشور در مشهد و تهران برگزار شد. در جریان این تجمع‌ها، گروهی از تظاهرکنندگان با عبور از صف ماموران انتظامی مستقر در محل، وارد این اماکن شدند و به تخریب و آتش زدن آنها مبادرت کردند

عربستان سعودی و چند کشور دیگر دولت جمهوری اسلامی ایران را به قصور در عمل به تعهدات خود در قبال حفاظت از اماکن دیپلماتیک متهم ساخته و شورای امنیت نیز در بیانیه‌ای، دولت ایران را به خاطر تعرض تظاهرکنندگان به ساختمان‌های سفارتخانه و کنسولگری عربستان در تهران و مشهد سرزنش کرده است.

این نخستین باری نیست که اماکن دیپلماتیک، از جمله سفارت کویت در جمهوری اسلامی هدف حمله قرار می‌گیرند. در اوت سال ۱۹۸۷ (مرداد ۱۳۶۶) سفارت کویت هدف حمله قرار گرفت و وزیر خارجه وقت آن کشور در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل، سپاه پاسداران و گروه‌های وابسته به آن را مسئول این حمله معرفی کرد. به گفته مقامات کویتی، در آن حمله، اسناد و مدارک سفارتخانه ضبط و چند تن از کارکنان آن موقتا بازداشت شدند.

پیش از آن، در ماه نوامبر سال ۱۹۷۹ (آبان سال ۱۳۵۸) گروهی از تظاهرکنندگان وارد سفارتخانه ایالات متحده در تهران شدند و کارکنان این سفارتخانه را برای بیش از ۴۰۰ روز به گروگان گرفتند. پس از آن، موارد دیگری از حمله به سفارتخانه‌های خارجی در تهران صورت گرفت از جمله در سال ۱۹۸۷، سفارت عربستان، در سال ۲۰۰۶ سفارت دانمارک و در سال ۲۰۱۱ سفارت بریتانیا در تهران هدف حمله معترضان قرار گرفتند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates