07.03.2013

هاشمی خواستار حضور همه «گروه‌های وفادار» به حکومت در انتخابات شد

رادیوفردا: اکبر هاشمی رفسنجانی، از سران جمهوری اسلامی ایران، خواستار فراهم آوردن امکان حضور همه گروه‌ها، شخصیت‌ها و جریان‌های «وفادار به حکومت و قانون اساسی کشور» در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ شد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آقای هاشمی رفسنجانی که روز چهارشنبه، ۱۶ اسفند، منتشر شد، او ضمن انتقاد از جریان‌های «تندرو و کوته‌نظر» که در ایران «میدان‌دار» شده‌اند، هشدار داد که «سنگ‌اندازی» آنها در مسیر برگزاری انتخابات و «ناامیدسازی نیروهای کارآمد و مسئولیت‌شناس» به ضرر حکومت ایران است.

به نظر می‌رسد اشاره‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به محمود احمدی‌نژاد و اطرافیان او باشد که از سال ۱۳۸۴ تاکنون دولت ایران را در اختیار گرفته‌اند.

آقای هاشمی از منتقدان اصلی دولت کنونی است و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ نیز در نامه‌ای سرگشاده به رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی‌نژاد را به‌صورت تلویحی با ابوالحسن بنی‌صدر، نخستین رئیس جمهور ایران، مقایسه کرد که در سال ۱۳۶۰ و در پی اختلاف با اسلام‌گرایان حاکم در کشور از سمت خود عزل شد.

او در ادامه سخنان خود ضمن دعوت از «نیروهای سیاسی و جریان‌های فراگیر و مردمی» برای حضور در انتخابات از مسئولان حکومت ایران خواست «برخوردی یکسان و پدرانه» با آنان داشته باشند.

اکبر هاشمی رفسنجانی پیش از این بارها نسبت به «حذف نیروهای دلسوز و وفادار به انقلاب و قانون اساسی» اظهار تاسف کرده و خواستار ورود دوباره این نیروها به بدنه حکومت ایران شده است.

در پی انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست جمهوری ایران در سال ۱۳۸۸ که به اعتراضات گسترده‌ای انجامید، بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب که در گذشته مسئولیت‌هایی را در حکومت بر عهده داشتند به زندان افتادند یا در خانه خود محبوس شدند، از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد این انتخابات.

از این رو سخنان هاشمی رفسنجانی جانب‌داری از این چهره‌ها تلقی شده است.

آقای هاشمی همچنین در ماه‌های اخیر بر ضرورت برگزاری «انتخابات آزاد و شفاف» تاکید بسیاری داشته و آن را «راه بازگشت تعادل به جامعه» خوانده است.

این مواضع، واکنش منفی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی را در پی داشته است، به‌ طوری که چند ماه قبل ضمن هشدار نسبت به استفاده از لفظ «انتخابات آزاد» گفت که چنین توصیه‌هایی به «دشمن» کمک می‌کند.

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران روز ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار می‌شود و اگرچه برخی گروه‌ها و چهره‌های سیاسی از اکبر هاشمی رفسنجانی برای نامزدی در این انتخابات دعوت کرده‌اند، پاسخ او تاکنون منفی بوده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates