11.01.2016

وزارت کشور: حمله به سفارت عربستان از دلایل برکناری معاون استاندار تهران بود

بی‌بی‌سی: حمله به سفارت عربستان درتهران، قطع رابطه این کشور با ایران را به دنبال داشت

وزارت کشور ایران در اطلاعیه‌ای رسمی تایید کرده است که حادثه حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران یکی از دلایل برکناری صفرعلی براتلو از معاونت امنیتی استانداری تهران بوده است.

وزارت کشور در بیانیه‌اش گفته است که از “کوچکترین موارد قصور و یا تقصیر مؤثر در بروز این حادثه” چشم‌پوشی نخواهد کرد، اما در عین حال توضیح داده که این موضوع تنها دلیل برکناری آقای براتلو نبوده است.

خبر برکناری معاون امنیتی استاندار تهران روز جمعه ۱۸ دی بدون توضیحی رسمی درباره دلیل آن منتشر شد، اما بعدا سخنگوی وزارت کشور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی حمله به سفارت عربستان را یکی از دلایل این برکناری عنوان کرد.

یک روز بعد آقای براتلو در گفت‌گو با خبرگزاری فارس، سخنگوی وزارت کشور را به “دروغ‌گویی” متهم کرد و گفت پیش از حمله به سفارت عربستان درباره برکناری او تصمیم‌‌گیری شده است.

+بیشتر بخوانید: فرمانده یگان ویژه پلیس تهران تغییر کرد

معاون امنیتی سابق استانداری تهران همچنین در این مصاحبه از فشارهای “یک گروه افراطی و جریان انحرافی در گوشه‌ای از دولت تدبیر و امید” انتقاد کرد و گفت که فشار این گروه به استاندار تهران، باعث برکناری او شده است.

وزارت کشور در اطلاعیه تازه‌اش این اظهارات آقای براتلو را “خارج از سطح اداری” او ارزیابی کرده و قابل پیگیری دانسته است. این اطلاعیه همچنین انتساب دروغ به سخنگوی وزارت کشور را “خلاف شرع و قانون” و “از مصادیق ایراد اتهام به مقامات ارشد” کشور خوانده است.

حمله به سفارت عربستان در تهران و آتش زدن آن در اعتراض به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه، باعث قطع رابطه عربستان و چند کشور دیگر با ایران شد و انتقاد و محکومیت سران سه قوه را در ایران به دنبال داشت.

قوه قضاییه ایران از دستگیری ده‌ها نفر در ارتباط با این حمله خبر داد و وزارت کشور مهلتی دو هفته‌ای برای بررسی این حادثه تعیین کرد.

روز یکشنبه ۲۰ دی ماه و دو روز بعد از برکناری معاونت امنیتی استانداری تهران، فرمانده یگان ویژه پلیس تهران هم تغییر کرد. این نیرو مسئولیت کنترل تجمع‌ها و برخورد با ناآرامی‌‌ها را برعهده دارد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates