22.01.2016

یک مقام امنیتی ارشد در وزارت دفاع ایران به اتهام جاسوسی برای اسراییل بازداشت شد

سحام: یک مدیر ارشد در سازمان صنایع دفاع ایران (صا ایران) به اتهام «جاسوسی برای اسراییل» بازداشت گردیده است.

بنا بر اطلاع خبرنگار «سحام»، «محمدحسن حاجی مبینی» کارمند رسمی وزارت دفاع جمهوری اسلامی است که «مامور به خدمت» در شرکت «صاایران» گردیده بود. وی عهده‌دار سمت سازمانی «مدیریت امنیت فضای تبادل اطلاعات» (صافاوا) بوده است.

«محمدحسن حاجی مبینی» اخیرا پس از بازگشت از کشور سوریه، توسط «معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی (واجا)» به اتهام جاسوسی برای اسراییل بازداشت شده است.

این مدیر ارشد وزارت دفاع جمهوری اسلامی پس از انجام تحقیقات توسط وزارت اطلاعات، به درخواست «سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع» به این سازمان تحویل شده و پس از مدتی بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین، به بازداشتگاه «سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع» واقع در ابتدای جاده ساوه منتقل گردیده است. از «حاجی مبینی» پس از انتقال به این بازداشت‌گاه اطلاعی در دست نیست.

«محمدحسن حاجی مبینی» دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی صنایع با گرایش مهندسی سیستم بود و ۱۱ سال سابقه کار در وزارت دفاع ایران را داشته است.

بازداشت وی پس از آن صورت گرفت که وی در آخرین سفر تیم ماموریتی «صاایران» به کشور سوریه تجهیزاتی را در اختیار ارتش سوریه قرار داده است.

بر اساس این گزارش، «حاجی مبینی» در این سفر، «ماموریت پشتیبانی» محصولات جدید تکنولوژیک ایران را بر عهده داشته و این تجهیزات را در اختیار ارتش سوریه و ۴ سازمان اطلاعاتی این کشور قرار داده است.

یکی از اصلی‌ترین محصولات شرکت «صاایران» که در اختیار نیروهای امنیتی سوریه قرار داده شده، «سامانه ایمنی شبکه مختص شبکه راداری» بوده که به دلیل مشابهت سیستم راداری سوریه با ایران، به مقامات این کشور معرفی شده است.

حاجی مبینی در این ماموریت به عنوان «کارشناس امنیت شبکه» به سوریه اعزام شده و نقش‌های امنیتی محصول جدید «صاایران» را به طرف سوری توضیح داده. وی در معرفی این محصول، به «نفوذ موفقیت آمیز اسراییل به شبکه راداری سوریه» اشاره کرده که این نفوذ منجر به «بمباران موفقیت آمیز تاسیسات اتمی سوریه» گردیده است.

ارائه این توضیحات منجر به واکنش منفی مقامات اطلاعاتی و امنیتی ایران پس از بازگشت این تیم به ایران گردیده است.

مقامات امنیتی در زمان بازداشت «حاجی مبینی» اعلام کرده‌اند که محتوای طرح شده توسط وی با سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع هماهنگ نشده است. این مقامات از نحوه آگاهی «حاجی مبینی» از «نفوذ اسراییل در سامانه راداری سوریه و ایران» و دلایل طرح آن در حضور نیروها و پیمانکاران متنوع سوری، که به گفته آن‌ها صلاحیت شنیدن خبر به کلی سری مذکور را نداشته‌اند، شگفت زده شده و سوالاتی را مطرح کرده‌اند.

بر اساس اطلاع خبرنگار «سحام»، «محمدحسن حاجی مبینی» پس از بازداشت اولیه مدتی آزاد شده اما مجددا با حضور نیروهای امنیتی در منزل خود بازداشت و به زندان اوین منتقل شده بود.

منابع آگاه می‌گویند که «حاجی مبینی» در زمان حضور در زندان اوین، با منزل خود چندین بار تماس تلفنی برقرار کرده، اما پس از انتقال به بازداشتگاه «سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع» تماس‌های وی با خانواده‌اش قطع شده است.

در حال حاضر پرونده «محمدحسن حاجی مبینی» در شعبه ۲ دادسرای مقدس (ناحیه ۳۳ تهران) مفتوح و اتهام وی «همکاری با دول متخاصم از طریق همکاری با سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی» عنوان شده است.

پیش‌تر مقامات جمهوری اسلامی افراد زیادی را به اتهام «جاسوسی برای غرب» بازداشت و محکوم کرده‌اند، از جمله این افراد «جیسون رضاییان» بود که با مانور تبلیغاتی زیاد توسط مقامات امنیتی سپاه پاسداران بازداشت و به جاسوسی از مقامات ارشد کشور از جمله حسن روحانی رییس جمهور متهم گردید، اما پس از مدتی در پروسه اجرایی شدن برجام آزاد گردیده است.

بر همین اساس، پس از برکناری و بازداشت «محمدحسن حاجی مبینی» برخی از همکاران وی هم‌چون مهندس خوشبخت و مهندس انارکی، تا اطلاع ثانوی از کار برکنار و «مدیریت امنیت فضای تبادل اطلاعات» (صافاوا) در اختیار نیروهای حفاظت اطلاعات وزارت دفاع قرار گرفته است.

سازمان «مدیریت امنیت فضای تبادل اطلاعات» (صافاوا) در ضلع شمال‌غربی خیابان تیموری به سمت شرق در منطقه شمالی میدان نوبنیاد واقع شده است.

در متن آیین‌نامه ارگان‌های حراستی و حفاظتی کشور متمرکز در شورای‌عالی امنیت ملی به وزارت اطلاعات تکلیف شده که متهمین امنیتی پس از طی مرحله تحقیق در آن نهاد امنیتی به یکی از ۴ سازمان رسمی حفاظتی کشور (حفاظت اطلاعات ناجا – حفاظت اطلاعات ارتش – حفاظت اطلاعات سپاه و حفاظت اطلاعات وزارت دفاع) یا دادستانی کشور جهت تکمیل مراحل تحقیق عودت شوند.

بر همین اساس پس از طی تحقیقات مقدماتی وزارت اطلاعات، «حاجی مبینی» به سازمان حفاظت اطلاعات وزارت دفاع (ساحفاودجا) عودت داده شده و این به معنای آن است که ابعاد حفاظتی پرونده وی تکمیل گردیده است. اما به دلیل تشکیل پرونده برای مشارالیه در دادسرای امنیت (مقدس) می‌توان گفت که طرح اتهام علیه وی توسط ارگان حفاظتی مرجع (وزارت اطلاعات) صورت نگرفته، زیرا در این‌صورت پرونده این مقام ارشد وزارت دفاع باید به دادسرای نظامی ارجاع می‌گردید. این در حالی است که ارگان‌های حفاظتی به جز اتهامات مدنی و مالی، از عناصر خود به دادسرای غیرنظامی شکایتی طرح نمی‌کنند.

گفتنی است علی‌رغم تلاش خبرنگار «سحام» هنوز هیچ‌گونه تصویری از «محمدحسن حاجی مبینی» به دست نیامده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates