31.01.2016

اشپیگل: اختلاف مرکل و گابریل بر سر دعوت از روحانی

دویچه‌وله: اشپیگل از اختلاف در دولت آلمان بر سر دعوت از روحانی خبر داده است. بر اساس این گزارش، مرکل می‌گوید ایران کماکان مدافع حزب‌الله لبنان و تهدیدی برای اسرائیل است اما معاونش بر سودآوری معاملات اقتصادی با ایران تأکید می‌کند.

مجله “اشپیگل” آلمان در گزارشی اختصاصی به اختلاف نظر بین آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و زیگمار گابریل، وزیر اقتصاد این کشور بر سر دعوت از حسن روحانی، رئيس‌جمهور ایران پرداخته است. بخشی از این گزارش در “اشپیگل آنلاین” نیز انتشار یافته است.

بیشتر بخوانید: تصوری اشتباه از مهمان‌نوازی • تفسیر

اشپیگل می‌نویسد، بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده، زیگمار گابریل، معاون مرکل از حزب سوسیال‌دمکرات آلمان موافق این دعوت است، به‌ویژه بعد از آن که جو کیسر، رئیس شرکت زیمنس در دیداری در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس بر لزوم وقوع هر چه سریع‌تر چنین دیداری تأکید کرد.

گابریل تصور می‌کند که این دیدار باید انجام گیرد، در غیر این صورت اقتصاد آلمان در هماوردی بر سر مناسبات سودآور با ایران عقب خواهد ماند. ایران در سفر اخیر حسن روحانی به اروپا، به مناسبات تجاری خود با کشورهای اروپایی، از جمله ایتالیا و فرانسه حیات مجدد بخشید.

آنگلا مرکل از حزب دمکرات‌مسیحی بر خلاف گابریل اعتقادی به ضرورت دیدار هر چه سریع‌تر روحانی از برلین ندارد.

بنا بر اطلاعات کسب‌شده از محافل نزدیک به صدر‌اعظم آلمان، او معتقد است که ایران همچنان از حزب‌الله لبنان دفاع می‌کند و کماکان اسرائيل را تهدید کرده و لبنان را بی‌ثبات می‌سازد. ایران اسرائيل را به رسمیت نمی‌شناسد.

بیشتر بخوانید: امضای ۲۰ سند همکاری برای احیای روابط ایران و فرانسه

به علاوه، ایران در سال گذشته ۷۵۰ نفر را اعدام کرده است‌ که به طور مشهودی از اعدام‌های عربستان سعودی بالاتر است.

در دفتر صدراعظم آلمان دیدار و گفت‌گوی فرانک‌والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان با سران جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقش پراهمیت ایران در منطقه مثبت تلقی می‌شود. اما مرکل در رقابتی که بر سر دیدار روحانی در اروپا به ‌راه افتاده شرکت نخواهد کرد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates