01.02.2016

مدال فرمانده دستگیرکننده آمریکایی‌ها، بالاتر از مدال جنگی باکری و همت

بی‌بی‌سی: حسین باستانی

آیت الله خامنه ای امروز، به خاطر بازداشت ۱۵ ساعته ۱۰ نظامی آمریکایی به علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه نشان “فتح ۱” داد. این نظامیان، بنا بر اعلام سپاه پاسداران در ۲۲ دی‌ماه به دلیل “ورود اشتباهی به آب های ایران” بازداشت شده بودند. در گزارش سایت آقای خامنه ای ذکر نشده که نشان اعطا شده دقیقا از چه نوع (فتح ۱، ۲ یا ۳) بوده، اما در تصاویر منتشر شده از نشان، رنگ “طلایی” آن علامت مشخصه فتح ۱ است.

فتح ۱، بالاترین نشان نظامی ایران محسوب می شود که تاکنون، به کسانی همچون اکبر هاشمی رفسنجانی (به عنوان جانشین فرمانده کل قوا در زمان جنگ ایران و عراق)، علی صیاد شیرازی (فرمانده نیروی زمینی ارتش در زمان جنگ) و محسن رضایی (فرمانده کل سپاه در آن دوره) داده شده است. این در حالی است که حتی فرماندهان بسیار معروف جنگ چون مهدی باکری، محمدابراهیم همت، مهدی زین‌الدین، حسین خرازی و حسن باقری (غلامحسین افشردی)، آن هم سال‌ها بعد از کشته شدن، نشان پایین تر “فتح ۲” داده شد.

علی فدوی، البته در زمان جنگ و جریان مقابله با شناورهای خارجی – از جمله آمریکا – نقش موثری را ایفا کرد، اما این عملکرد باعث نشد تا در مهر ماه ۱۳۶۸ و در جریان اعطای نخستین مجموعه از نشان های فتح ۱، ۲ و ۳ از سوی آیت الله خامنه ای، جزو ۵۴ فرماندهی باشد که این نشان را دریافت می کند. در نتیجه، قاعدتا، همان طور که از سخنان رهبر جمهوری اسلامی در هنگام اعطای نشان فتح به دریادار فدوی بر می آید، این نشان مشخصا به علت دستگیری اخیر ۱۰ آمریکایی از سوی نیروهای تحت امر آقای فدوی صورت گرفته است.

هیجان رهبران جمهوری اسلامی از برخورد سپاه پاسداران با نظامیان وارد شده به آب های ایران، طبیعتا قابل فهم است. اما میزان این هیجان، ممکن است بیش از توجیهات نظامی، در ملاحظه ای سیاسی ریشه داشته باشد. به عنوان نمونه، در اهمیت ارسال “پیام سازش ناپذیری” به داخل و خارج کشور، در دوران حساس بعد از سازش هسته ای.

به نظر می آید که در فضای جدید، فرماندهان نظامی ایران در خلیج فارس در حال نوعی رقابت برای تامین همین ملاحظه سیاسی هستند. رویه ای که در مجموعه ای از تبلیغات صورت گرفته بعد از ماجرای ۱۰ نظامی آمریکایی – از انتشار گسترده خبر “هشدار ارتش به یک شناور ایالات متحده ” گرفته تا انتشار عکس های یک پهپاد از شناوری دیگر – نمود داشته است.

این روند، ممکن است در هماهنگی با نهادهای بالاستی امنیتی همچون شورای عالی امنیت ملی و به صورت کنترل شده ادامه پیدا کند. با این حال، در صورتی که به رقابتی کنترل نشده میان نظامیان برای مخابره اخبار اثبات کننده “اقتدار نظامی” منجر شود، ظرفیت ایجاد تبعات پیش بینی نشده امنیتی را خواهد داشت.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates