01.02.2016

عضو حقوقدان شورای نگهبان: شش هزار داوطلب مجلس به رد صلاحیت خود اعترض کرده اند

رادیوفردا: نجات الله ابراهیمیان، عضو حقوقدان شورای نگهبان، گفته است، حدود شش هزار نفر ازکسانی که هیات‌های نظارت وابسته به شورای نگهبان صلاحیت آنها را تایید نکرده اند، به این تصمیم اعتراض کرده و پرونده آنها در حال بررسی است.

نجات الله ابراهیمیان یکشنبه ۱۱ بهمن ماه در مصاحبه‌ای با برنامه «متن- حاشیه» شبکه سوم تلویزیون سراسری ایران اظهار داشت:«حدود ۶ هزار نفر از نام‌نویسان دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به تصمیمات هیأت نظارت اعتراض کرده‌اند و پرونده‌شان در حال بررسی است.

وی اضافه کرده است: «ما بر روی پرونده معترضان متمرکز شده‌ایم و رسیدگی به این پرونده‌ها همچنان ادامه دارد و رسیدگی به این پرونده‌ها واقعاً طاقت‌فرساست.»

بیش از ۱۲ هزار نفر برای انتخابات مجلس ثبت نام کرده بودند که هیئت‌های نظارت بر انتخابات، وابسته به شورای نگهبان در خصوص بررسی صلاحیت آنها در ۲ دیماه اعلام کردند: حدود ۴۲ درصد تأیید صلاحیت، حدود ۳۰ درصد صلاحیت آنها احراز نشده و حدود ۲۵ درصد از داوطلبان نيز رد صلاحيت شده‌اند.

این در حالی است که دبیرستاد انتخابات کشور پیشتر گفته بود که ۵۹۳ نفر از داوطلبان انتخابات مجلس انصراف داده اند و شورای نگهبان صلاحیت شش هزار و ۷۵۳ نفر از داوطلبان دهمین دوره انتخابات مجلس را تایید نکرده(رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت) است.

هیئت‌های نظارت بر انتخابات در ۲۶ دی ماه نظر خودرا در خصوص دواطلبان اعلام کرده اند و براساس قانون ۲۰ روز فرصت برای اعلام شکایات و رسیدگی شورای نگهبان تعیین شده است، بنابراین ۱۶ بهمن اخرین فرصت برای اعلام و رسیدگی به شکایت است. قرار است که شورای نگهبان در روز ۲۷ بهمن نظر نهایی خود را اعلام می کند.

امکان «رسیدگی به شکایت ها»

نجات الله ابراهیمیان در ادامه گفته است که فرصت ۲۰ روزه برای رسیدگی اعتراض به رد صلاحیت ها کافی نیست.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرده است:«اتفاقی که امسال افتاده این است که با حجم زیاد ثبت نام کنندگان به صورت طبیعی در صد اشخاصی که اعتراض کردند از نظر عدم به لحاظ کمی عدد قابل توجهی به تعداد شش هزارنفر شده که باید در ۲۰ روز بررسی شود به هر پرونده ممکن است زمان کمی برسد و شاید اصلاً‌ امکان اینکه ما در هئیت ۱۲ فقره تمام پرونده های را مورد بحث قرار دهیم ممکن نیست . »

وی تصریح کرده است:«هم کسانی که در هیأت‌های نظارت رد صلاحیت شدند و هم افرادی که تأیید شدند و یا عدم احراز صلاحیت شدند، ممکن است این تصمیمات درباره آنها در شورای نگهبان تغییر کند و این افراد در معرض آن هستند که شورای نگهبان آنها را تأیید و یا رد کند. ما فعلاً در حال بررسی کارشناسی پرونده‌ها قرار داریم. بعضی از این مصادیق در هیأت ۱۲ نفره شورای نگهبان مطرح شده، اما نتایج نهایی را ۱۶ بهمن اعلام می‌کنیم.»

نجات الله ابراهیمیان همچنین گفته است:«هیچ یک از نظام های انتخاباتی این گونه نیست که افراد ناشناخته را وارد سیستم انتخاباتی خود کنند و این یک ریسک و خطر است که ممکن است اساس نظام را به خطر اندازد.»

نجات‌الله ابراهیمیان پیشتر در ۲۶ دیماه اعلام کرد که دیگر سخنگوی شورای نگهبان نیست و از این سمت استعفاء کرده است.

بازبینی قانون انتخابات

نجات الله ابراهیمیان در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به این که چگونه می توان به صلاحیت ۱۲ هزار نفر در مدت ۱۰ روز رسیدگی کرد؟ گفته است:«: قانون انتخابات ما به یک بازبینی جدی نیاز دارد و چون ما مجری هستیم چاره ای نداریم جز اینکه در همین چارچوب ها اظهار نظر کنیم.»

وی با این حال گفته است:«هم کسانی که رد صلاحیت شدند و هم کسانی که عدم احراز به آنها شده در معرض این هستند که اعلام شود صلاحیتشان تأیید شده است.»

عضو حقوقدان شورای نگهبان در خصوص تأیید صلاحیت اندک اصلاح طلبان گفته است: «من اجازه دادن آمار را ندارم و باید صبر کنیم تا زمان به پایان برسد.»

حسن روحانی پیشتر به رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان اعتراض کرده و گفته بود: «اگر قرار است یک جناح در انتخابات حضور داشته باشد و یک جناح نه، دیگر به چه دلیل انتخابات برگزار می‌کنیم؟»

به گفته حسین مرعشی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان، از بین سه هزار کاندیدای اصلاح‌طلب «تنها ۳۰ نفر» یعنی «یک درصد» کاندیدا‌ها تأیید صلاحیت شده‌اند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates