01.02.2016

هاشمی رفسنجانی: اگر انتخاب را به مردم تحمیل کنیم شرارت پیش می‌آید

بی‌بی‌سی: اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران از رد صلاحیت های صورت گرفته در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان انتقاد کرده و گفته “در انتخابات بندهای بی‌خودی جلوی مردم می‌بندیم”.

او هشدار داده که ” اگر انتخاب را به مردم تحمیل کنیم، شرارت” پیش می آید.

آقای هاشمی رفسنجانی امروز ۱۲ بهمن (اول فوریه) به مناسبت سالگرد بازگشت آیت الله خمینی به ایران که به انقلاب بهمن ۵۷ منجر شد، در ترمینال شماره یک فرودگاه مهرآباد تهران سخنرانی کرده است.

چه کسی اجازه داد که اسلحه برای شما باشد و تریبون‌ها برای شما باشد؟ چه کسی اجازه داد که تربیون‌های نماز برای شما باشد و صداوسیما برای شما باشد؟ چه کسی به شما این‌ها را داد
اکبر هاشمی رفسنجانی

او با انتقاد کم سابقه از رد صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات مجلس و خبرگان توسط هیئت های نظارت شورای نگهبان از جمله رد صلاحیت نوه آیت الله خمینی گفته “صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنید؛ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟ چه کسی به شما اجازه داده است که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما اجازه داد که یکجا بنشینید و داوری کنید؟ برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟”

آقای هاشمی رفسنجانی در ادامه انتقادهایش گفته “چه کسی اجازه داد که اسلحه برای شما باشد و تریبون‌ها برای شما باشد؟ چه کسی اجازه داد که تربیون‌های نماز برای شما باشد و صداوسیما برای شما باشد؟ چه کسی به شما این‌ها را داد؟ اگر امام خمینی و نهضت ایشان و اراده عمومی مردم نبود هیچ‌کدام از این‌ها نبودند.”

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته: “قدرتی ندارم فشار بیاورم در مورد تایید صلاحیت ها تجدیدنظر شود.”

او گفته “قبول دارم که نمی‌شود ۱۲ هزار نفر برای مجلس ثبت‌نام کنند و همه با هم در انتخابات به رقابت بپردازند، اما راهش این است که پیش از انتخابات قانونی بگذاریم و بگوییم کسانی که می‌خواهند نامزد شوند باید یک‌سری شرایط از جمله تعدادی امضا از برخی علما و مردم داشته باشند و برخی از متخصصین صلاحیت آن‌ها را تایید کنند. نباید بگذاریم ثبت‌نام کنند و اصلا فرصت برای بررسی پرونده‌شان نداشته باشیم و پرونده آن‌ها را بررسی نکنیم و در نهایت به آن‌ها بگوییم که صلاحیت شما احراز نشده است. این راه و شیوه درستی نیست.”

آقای هاشمی رفسنجانی گفته “باید بگذاریم مردم خود انتخاب کنند… افکار عمومی کمتر از ما اشتباه می‌کنند و چنانچه اشتباه هم کنند خود به زودی می‌فهمند و جبران می‌کنند اما اگر انتخاب را به آنها تحمیل کنیم، شرارت و چیزی همچون آن پیش می آید.”

او به انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ اشاره کرده و گفته “مردم آگاه شده‌اند و بدون هیچ هزینه‌ای پای صندوق‌های رای رفتند و دولتی را که می‌توانست با روی کار آمدن تا پای جنگ پیش برود، عوض کردند.”

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره خبرگان رهبری قرار است به طور همزمان هفتم اسفند برگزار شود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates