02.02.2016

هشدار وزیر اطلاعات در مورد «پنج میلیون سی‌دی سرشار از تهمت‌های انتخاباتی»

رادیوفردا: محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران روز دوشنبه ۱۲ بهمن ماه از تهیه پنج میلیون «سی‌دی» انتخاباتی برای «تهمت زدن» خبر داده و وعده داده است که با متخلفان در این زمینه برخورد خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر اطلاعات که در مسجد المهدی اسلام‌شهر سخنرانی می‌کرد گفته است: «اطلاع داریم که چه تعداد سی‌دی غیراخلاقی انتخاباتی از سوی چه کسانی عرضه می‌شوند؛ ما می‌دانیم فقط برای تهمت زدن و افترا از سوی برخی افراد، در یک مورد بالغ بر پنج میلیون سی‌دی‌ غیرواقعی و سرشار از تهمت و افترا تهیه شده تا در دوران انتخابات توزیع شود.»

محمود علوی اضافه کرده است: «این یک هشدار است و با متخلفین برخورد شدید قانونی خواهد شد.»

وزیر اطلاعات توضیحات بیشتری در این خصوص که این سی‌دی‌ها علیه چه کسانی تهیه شده ارائه نکرده است. با این حال گزارش رسانه‌های ایران در مورد انتخابات‌های گذشته حاکی است که در دوره‌های پیشین هم «سی‌دی»هایی علیه اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی تهیه و توزیع شده بود.

در سال ۱۳۸۴، خبرگزاری رسمی ایرنا گزارش داده بود که در جریان نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تجمعی در مقابل «مؤسسه آموزشی امام خمينی قم» وابسته به محمد تقی مصباح یزدی برگزار شده بود و و یکی از تجمع‌کنندگان هشدار داده بود: «اگر تخريب‌ها ادامه يابد، روزهای آتی به صورت شفاف سرچشمه‌های توزيع سی‌دی‌ها و شبنامه‌های پنج ميليونی عليه هاشمی رفسنجانی را اعلام می‌کنيم».

در آن زمان آقای هاشمی با انتشار بیانیه‌ای به «برخی تخلف‌ها از جمله تخريب‌های زننده و دخالت‌های ناروای سازماندهی‌شده» رنجیده بود، و در نهایتا اعلام کرده بود که شکایت‌هایی دارد اما گلایه‌اش در این مورد را «به خدا واگذار می‌کند».

تفاوت انتخابات در ایران

وزیر اطلاعات ایران در ادامه سخنرانی خود با «توصیه احزاب، جناح‌ها و کاندیداهای مختلف به رعایت اخلاق» گفته است: «باید انتخابات را به عرصه نمایش رفتار، ادب و احترام به دیگران تبدیل کنیم و از هرگونه بداخلاقی سیاسی و اقدامات خلاف قانون و دور از انتظار خودداری کنیم».

وی اضافه کرده است: «افراد توانمندی‌های خودشان را جهت اطلاع مردم بیان کنند و خود را در معرض امتحان قرار دهند نه اینکه از راه تهمت و افترا به دیگران برای خود رأی جلب کنند».

محمود علوی همچنین در خصوص تفاوت انتخابات در ایران و در دیگر کشورها گفته است: «انتخابات در جمهوری اسلامی ایران با انتخابات کشورهای سکولار و لائیک فرق اساسی دارد در نظام جمهوری اسلامی منصب و مسئولیت‌ها لقمه نیستند که سر آنها دعوا شود بلکه این مسئولیت یک امانت است و کاندیداها و افراد مورد اعتماد مردم خودشان را آماده می‌کنند تا در این انتخابات شرکت کنند و خودشان را برای پذیرش مسئولیت در معرض ارزیابی مردم قرار دهند».

گفته‌های وزیر اطلاعات ایران در حالی است که نهادهای بین‌المللی از روند انتخابات در ایران به ویژه رد صلاحیت داوطلبان به شدت انتقاد کرده‌اند.

در همین زمینه سازمان دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی با اشاره به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات مجلس ایران اعلام کرد که علاوه بر «مشکلات جدی ساختاری» در سیستم انتخابات ایران، رد صلاحیت‌های «خودسرانه» به گونه‌ای است که «حقیقتا هیچ نامزد متفاوتی باقی نمی‌ماند که مردم بتوانند به آنها رای دهند».

در عین حال وزیر اطلاعات دولت یازدهم، خود دو بار در زمان انتخابات مجلس نهم، و انتخابات میان‌دوره‌ای این مجلس، در شرایطی که به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری عضویت داشت، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

آقای علوی که سابقه نمایندگی ولی فقیه در ارتش جمهوری اسلامی را نیز دارد، در اسفند ماه سال ۹۰ در گفت‌گو با خبرگزاری ایلنا گفته بود که رد صلاحیت او از سوی شورای نگهبان، به استناد بند یک از ماده ۲۸ قانون اساسی بوده که به «عدم التزام عملی» به اسلام و نظام اشاره دارد.

انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین خبرگان رهبری هفتم اسفندماه برگزار خواهد شد.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates