04.02.2016

پیشروی بی‌سابقه نیروهای بشار اسد در حلب؛ مخالفان در خطر محاصره کامل قرار گرفتند

رادیوفرانسه: با افتادن کنترل دو شهرک شیعه نشین “نُبل” و “الزهرا” در حلب به دست نیروهای ارتش رژیم بشار اسد و قطع اصلی‌ترین راه ارتباطی نیروهای مخالف سوریه با ترکیه، مناطقی از حلب که در کنترل مخالفان این رژیم است، در خطر محاصره کامل قرار گرفته است. پیشروی اخیر نیروهای دولتی در حلب، مهم‌ترین پیشروی آنان در این شهر از سال 2012 و همچنین بزرگترین پیروزی رژیم بشار اسد از ابتدای حملات هوایی روسیه در سوریه در سپتامبر گذشته، به شمار می‌رود.

این تحولات نظامی همزمان شده با شکست تلاش‌های دیپلماتیک در ژنو؛ گرچه قرار است که در روز 25 فوریه مذاکرات صلح سوریه بار دیگر از سر گرفته شود.

همچنین گزارش‌ها از سوریه حاکی از بحرانی‌تر شدن شرایط زندگی مردم است، به گونه‌ای که به گزارش سازمان غیردولتی ناظران حقوق بشر سوریه، از ابتدای حملات اخیر رژیم بشار اسد علیه حلب در روز دوشنبه گذشته، 40 هزار نفر از خانه های خود فرار کردند.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه از موج جدید شصت هزار نفری آوارگان سوری به سوی مرز ترکیه خبر داده که از بمباران رژیم بشار اسد و روسیه در حلب فرار کرده‌اند.

صد نفر از شورشیان و 64 نفر از نیروهای رژیم نیز در جریان درگیری اخیر حلب کشته شدند.

رامی عبدالرحمان، رئیس این سازمان اعلام کرد که اگر شورشیان که اکنون در محاصره نیروهای رژیم قرار دارند به کمک‌های انسانی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و ترکیه دسترسی نیابند، تلف خواهند شد.

با این حال هنوز یک راه ارتباطی طولانی تر و سخت تر برای شورشیان ساکن حلب باقی مانده که به گفته رامی عبدالرحمان هدف بعدی نیروهای رژیم سوریه است.

با تصرف دو شهرک شیعه‌نشین “نُبل” و “الزهرا” از سوی ارتش رژیم سوریه، پیش بینی می‌شود که پنج هزار شبه‌نظامی شیعه به ارتش سوریه بپیوندند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از برخی کارشناسان نوشت که پیشروی نیروهای دولتی در حلب “ضربه سختی” به شورشیان محسوب می‌شود و پنج ماه پس از مداخله نظامی روسیه، جایگاه بشار اسد در سوریه محکم‌تر شده است.

این خبرگزاری حملات اخیر علیه شورشیان را آغازگر “پایان احتمالی” طرحی دانسته که با حملات روسیه آغاز شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates