06.02.2016

ماجرای ‘یک تبعید امنیتی’ که صدای رئیس صدا و سیما را درآورد

بی‌بی‌سی: شهرزاد میرقلی‌خان بارها در برنامه‌های مختلف شبکه پرس‌تی‌وی برای شرح “بدرفتاری” با خود در زندان‌های آمریکا شرکت کرد

خروج شهرزاد میرقلی‌خان، زندانی سابق آمریکا و بازرس ویژه رئیس صدا وسیمای ایران، از کشور نه تنها بازار شایعات را در شبکه‌های اجتماعی داغ کرد، که انتقاد بی‌سابقه رئیس محافطه‌کار رادیو تلویزیون ایران از دستگاه‌های اطلاعاتی را برانگیخت.

محمد سرافراز، رئیس صداو سیمای ایران “یک دستگاه امنیتی” را در داخل ایران به “برخورد غیرمنطقی” با شهرزاد میرقلی‌خان، بازرس ویژه سابقش متهم کرده و گفته است که این دستگاه از خانم میرقلی‌خان خواسته کشور را ترک کند.

آقای سرافراز در مصاحبه‌ای به روزنامه جام جم گفت افرادی هستند که “سابقه امنیتی دارند و با دسترسی به اطلاعات، کار عملیات روانی خود را علیه سازمان صداوسیما پیش می‌برند”.

شهرزاد میرقلی‌خان تابستان سال ۱۳۹۱ بعد از پنج سال حبس در آمریکا به ایران بازگشت. اتهام او دست داشتن در صدور غیرقانونی دوربین دید در شب به ایران بود.

رئیس رادیو تلویزیون ایران در مصاحبه خود گفته است که خانم میرقلی‌خان در حالی در آمریکا محکوم شد که “در جلسه خرید دوربین تنها به‌ عنوان مترجم حضور داشت، اما به دلیل برخورد ناعادلانه دستگاه قضایی آمریکا آسیب‌های زیادی دید”.

گزارش‌هایی که در آن زمان در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد، حاکی از آن بود که در آن جلسه محمود سیف، همسر شهرزاد میرقلی خان، که ظاهرا از بازنشستگان سپاه پاسداران بوده، نقش اصلی را به عنوان خریدار به عهده داشته و کار هماهنگی به عهده خانم میرقلی‌خان بوده است.

+بیشتر بخوانید: ایران از آمریکا خواست به شهرزاد میرقلی‌خان غرامت بپردازد

Image copyright Getty Image caption شهرزاد میرقلی‌خان در کنار فرزندانش بعد از آزادی از زندان و بازگشت به ایران

‘یک دستگاه امنیتی’

شهرزاد میرقلی‌خان بعد از آزادی از زندان و بازگشت به ایران و در زمان ریاست محمد سرافراز در پرس ‌تی‌وی، شبکه انگلیسی‌ زبان تلویزیون ایران، به‌ عنوان مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل این شبکه منصوب شد. بعد از انتصاب آقای سرافراز به ریاست صدا و سیما خانم میرقلی‌خان به عنوان بازرس ویژه او در این سازمان تعیین شد.

شهرزاد میرقلی‌خان ۳۸ ساله در ایران کتاب خاطرات خود را درباره دوره حبسش در آمریکا به زبان انگلیسی منتشر کرد. کتاب ۵۰۰ صفحه‌ای شهرزاد، یک داستان واقعیشرح “بدرفتاری‌هایی” بود که خانم میرقلی‎‌خان در دوران زندان متحمل شده بود.

آقای سرافراز در مصاحبه‌اش با جام جم گفته است که این کتاب “به درخواست ما و با هدف افشای ماهیت ضدانسانی رفتار و کردار آمریکا” منتشر شد، اما “عوامل یک دستگاه امنیتی با فراخواندن وی و بیان این‌ که چرا کتاب چاپ کرده یا چرا با رسانه‌ها مصاحبه کرده است، از خانم میرقلی‌خان خواستند کشور را ترک کند”.

او برخورد با شهرزاد میرقلی‌خان را غیرمنطقی خوانده و گفته است “این آقایان بایستی توضیح دهند چرا با ایشان چنین برخوردی داشته‌اند. ابتدا اتهام مضحک جاسوسی زدند و بعد که مدرک نداشتند، حرف خود را پس گرفتند”.

افسوس از گذشته

Image copyright Image caption شهرزاد میرقلی خان کتابی به زبان انگلیسی درباره دوران حبس خود نوشت

خروج او از ایران در نیمه دی‌ماه امسال واکنش‌ها و شایعات زیادی به ویژه در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت و خبرگزاری ایسنا سفر او را به مسقط، پایتخت عمان، “ناگهانی و به سفارش برخی نهادها” توصیف کرد.

رئیس صدا و سیمای ایران در مصاحبه‌اش گفته است اتهاماتی مانند “جاسوسی، اختلاس، نفوذی و داشتن روابط نامشروع” علیه خانم میرقلی‌خان ناشی از “بداخلاقی” است.

به گفته آقای سرافراز “با گذشت یک ماه از موضوع و حتی برخوردهای غیرقانونی نظیر به سرقت بردن لپ‌تاپ و عکس‌های شخصی ایشان و عدم ارائه پاسخ قانع‌کننده و حتی ندادن یک برگ توضیح از سوی نهادهای ذی‌ربط لازم دانستم توضیحاتی را در این خصوص ارائه کنم”.

ویدیویی منسوب به خانم میرقلی‌خان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که در آن صدای او سوار بر یک خودرو و ظاهرا در راه فرودگاه برای ترک ایران شنیده می‌شود.

او در این ویدیو می‌گوید از این که به خاطر “حفظ ملت خود” پنج سال را در زندان‌های آمریکا گذرانده و بعد از آن سه سال در شبکه پرس‌تی‌وی کار کرده، افسوس می‌خورد.

او به شدت از محمد سرافراز به دلیل “ماندن بر سر حرفش” دفاع می‌کند و می‌گوید که مجبور به ترک ایران شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates