09.02.2016

آخرین رایزنی‌های انتخاباتی دولت روحانی با شورای نگهبان

دویچه‌وله: قائم مقام وزیر کشور ایران می‌گوید که ۵۱ درصد از نامزدهای انتخابات مجلس تایید صلاحیت شده‌اند. با این حال او تصریح کرد که مذاکره با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت چند نفر دیگر از “چهره‌های شاخص” کماکان ادامه دارد.

حسینعلی امیری، قائم مقام و سخنگوی وزارت کشور، روز سه‌شنبه ۲۰ بهمن (نهم فوریه) در نشست خبری با رسانه‌های خارجی در تهران گفت که بحث پیگیری تایید صلاحیت تعدادی از نامزدهای انتخابات به معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر کشور و وزارت کشور محول شده است.

او با اشاره به تایید صلاحیت ۶ هزار و ۱۷۵ نفر از نامزدهای انتخابات توسط شورای نگهبان گفت که بر اساس این تعداد، ۵۱ درصد از نامزدهایی که ثبت‌نام کرده بودند، تایید صلاحیت شده‌اند.

به کانال تلگرام دویچه‌وله فارسی بپیوندید

به گفته امیری در میان بیش از هزار و چهارصد نفری که به تازگی تایید شده‌اند، چهره‌‌های اصولگرا، میانه‌رو و اصلاح‌طلب وجود دارند. این درحالی است که منابع خبری نزدیک به اصلاح‌طلبان می‌گویند که اکثریت این تایید صلاحیت‌شدگان را نامزدهای محافظه‌کار و اصولگرا تشکیل می‌دهند.

خبرنگار “آپا” از جمهوری آذربایجان در مورد آخرین روند بررسی صلاحیت‌های ۵۷ نفر که قرار بود روز سه‌شنبه اعلام شود، پرسشی مطرح کرد که در پاسخ سخنگوی وزارت کشور گفت که تا شامگاه دوشنبه ۲۵ نفر باقی مانده بودند که ۱۷ نفر از آنها متعلق به تهران و مابقی مربوط به چند استان دیگر بودند و بر اساس آخرین لیست تنها هفت نفر باقی مانده‌اند.

او اضافه کرد: «امیدواریم تا ظهر سه‌شنبه، این هفت نفر هم تعیین تکلیف شوند.»

مخالفت شواری نگهبان با انتخابات الکترونیک

قائم مقام وزیر کشور همچنین با بیان اینکه انتظار ثبت‌نام ۱۲ هزار نفر برای انتخابات مجلس را نداشتیم، افزود: «این رقم مفهوم و معنا دارد. پس از حل موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و به نتیجه رسیدن برجام، میل مردم ایران به دخالت در سرنوشت سیاسی، اجتماعی و اقتصادی بالا رفته است.»

بیشتر بخوانید: درخواست خاتمی برای شرکت گسترده در انتخابات

امیری در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری الکترونیک انتخابات گفت که در حال حاضر ۲۱ مرحله از ۲۳ مرحله انتخابات الکترونیک است اما در مرحله رای‌گیری و شمارش آرا هنوز الکترونیک نشده است.

به گفته سخنگوی وزارت کشور، شورای نگهبان با الکترونیک شده این دو مرحله مخالف کرده است.

تعداد کم نامزدهای تایید شده انتخابات خبرگان

در این نشست خبری، خبرنگار فرانس‌پرس در مورد تعداد نامزدهای مجلس خبرگان در بعضی از حوزه‌ها که با تعداد کرسی‌های مجلس در آن حوزه کمتر یا مساوی است، پرسید.

حسینعلی امیری گفت که دولت در انتخابات خبرگان دخالتی ندارد و صرفا کار اجرایی و اداری این انتخابات را انجام می‌دهد.

او با این حال اضافه کرد: «شورای نگهبان اختیار دارد قانوناً در جاهایی که برای یک کرسی یک نفر تایید صلاحیت شده است، از تایید صلاحیت شده‌های جاهای دیگر که تراکم وجود دارد بخواهد بروند در آن حوزه ها نامزد شوند.»

بیشتر بخوانید:

سخنگوی وزارت کشور تصریح کرد که قانون‌گذار مجلس خبرگان رهبری برای جابجایی احتمالی نامزدها ۴۸ ساعت در نظر گرفته که از ۲۱ تا ۲۳ بهمن است.

به گفته امیری تا پایان روز سه‌شنبه بررسی مجدد صلاحیت‌ها در شورای نگهبان برای مجلس خبرگان رهبری تمام و چهارشنبه ۲۱ بهمن اسامی تمام داوطلبان تایید شده هر استان منتشر می‌شود.

به گفته قائم مقام وزارت کشور ایران ۸۰۱ نفر در انتخابات خبرگان رهبری نامزد شدند که شورای نگهبان تنها صلاحیت ۱۶۶ نفر را تایید کرده است.

این مجلس ۸۸ کرسی دارد. به این ترتیب در صورت تایید صلاحیت ۱۷۶ نفر می‌‌تواند برای هر کرسی رقابتی میان دو نفر شکل بگیرد، شرایطی که تاکنون محقق نشده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates