10.02.2016

رد صلاحیت ۵ نامزد دیگر انتخابات مجلس خبرگان

دویچه‌وله: اسامی نهایی نامزدهای انتخابات مجلس خبرگان در ایران اعلام شد. به گفته مقامات دولتی در جریان اعتراض به رد صلاحیت‌ها ۵ نفر دیگر نیز رد شده‌اند. صلاحیت سید حسن خمینی نیز تایید نشده است.

علی پورعلی مطلق، دبیر ستاد انتخابات ایران روز چهارشنبه ۲۱ بهمن (۱۰ فوریه) به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی گفت که شورای نگهبان پس از اعلام شکایت کاندیداهای رد صلاحیت شده، اسامی ۱۶۱ نفر را به عنوان لیست نهایی منتشر کرده است.

پیش از اعتراض به رد صلاحیت‌ها، این شورا ۱۶۶ نفر را واجد شرایط تشخیص داده بود. به این ترتیب ۵ نفر دیگر به تعداد رد صلاحیت شدگان اضافه شده است. همچنین اعتراض سید حسن خمینی، نوه رهبر پیشین جمهوری اسلامی نیز مورد پذیرش قرار نگرفته است.

در خبری که در کانال تلگرام منسوب به حسن خمینی منتشر شده، دلایل عدم احراز صلاحیت به بند ب ماده ۳ قانون استناد شده است. بر اساس این بند “اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد” احراز نشده است.

به این ترتیب تعداد نامزدهای پنجمین انتخابات مجلس خبرگان به ۱۶۱ نفر کاهش یافته و این افراد باید برای ۸۸ کرسی مجلس رقابت کنند. در دوره گذشته انتخابات مجلس خبرگان ۱۸۱ نامزد برای ۸۶ کرسی با یکدیگر رقابت کردند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates