13.02.2016

ویدئویی افشاگر از عملیات نیروی زمینی روسیه در حمایت از ارتش اسد

دویچه‌وله: نشریه اشپیگل به ویدیویی‌هایی دست یافته که فعالیت واحدهای زمینی روسیه را در حمایت از ارتش سوریه در نزدیکی مرز ترکیه نشان می‌دهد. ولادیمیر پوتین دخالت نظامی زمینی در سوریه را همواره انکار کرده است.
ویدئوی افشاگر عملیات نیروی زمینی ارتش روسیه در حمایت از نیروهای بشار اسد منتشر شده در شبکه یوتیوب

ویدئوی افشاگر عملیات نیروی زمینی ارتش روسیه در حمایت از نیروهای بشار اسد منتشر شده در شبکه یوتیوب

ولادیمیر پوتین، رئیس کاخ کرملین، همواره تأکید می‌کند که ارتش روسیه در عملیات زمینی نقشی ندارد، اما اطلاعاتی به دست هفته‌نامه اشپیگل رسیده که ثابت می‌کند ارتش روسیه واحدهای زمینی خود را به حمایت از ارتش بشار اسد به حرکت درآورده است.

بر اساس اطلاعات “اشپیگل”، سربازان روس در یکی از حملات نیروهای ارتش اسد در استان لاذقیه در نزدیکی مرز ترکیه وارد عمل شده‌اند تا زمینه پیشروی آن را فراهم آورند.

ویدئوهایی که به دست هفته‌نامه “اشپیگل” رسیده متعلق به نهاد “تیم اطلاعات مناقشه” (Conflict Intelligence Team) است که اتحادی از فعالان روس در شبکه اینترنت است.

یکی از این ویدئوها افسر روس‌زبانی را نشان می‌دهد که شاهد نبردی است که در استان لاذقیه در نزدیکی مرز ترکیه در جریان است.

در این ویدئو خبرنگاران سوری در برابر افسر روس پرسش‌هایی مطرح می‌کنند و یک مترجم پرسش و پاسخ را ترجمه می‌کند. آنها نظر افسر روس را درباره قدرت رزمی واحدهای ارتش اسد سؤال می‌کنند. افسر یادشده به زبان روسی می‌گوید: «در طول مدت اقامت من در اینجا، تا کنون پیش نیامده که نیروهای دفاع ملی موضعی را از دست داده باشند. به همین دلیل ارزیابی من “بسیار عالی” است.»

بنا به ارزیابی نهاد “تیم اطلاعات مناقشه”، این ویدئو در نزدیکی منطقه “سلما” در حدود ۱۰ کیلومتری مرز ترکیه ضبط شده است. یک علت دیگر درست بودن این اطلاعات در این است که در این ویدئو یک خبرنگار سوری دیده می‌شود که دقیقا در روز پخش ویدئو، یک عکس سِلفی از خود در “سلما” در شبکه توییتر منتشر کرده است.

• به کانال تلگرام دویچه وله فارسی بپیوندید!

ویدئوی دیگری آتشبار روسی از نوع Msta-B را نشان می‌دهد که در عملیات از آن استفاده می‌شود. یک خبرگزاری روس این ویدئو را منتشر کرده و زیر تصاویر نوشته است که این یک عملیات توپخانه سوریه در استان لاذقیه است.

باید گفت که نیروهای نظامی اسد هرگز آتشباری از نوع Msta-B را در اختیار نداشته‌اند. علاوه بر این، در این ویدئو صدای فرمان به زبان روسی به گوش می‌رسد که می‌گوید: “شماره ۲، آماده، آتش!”

در این ویدئو روی کلاه یکی از سربازان نشانی طلایی دیده می‌شود که خاص ارتش روسیه است و به نیروهای نظامی بشار اسد ارتباطی ندارد.
دومین ویدئوی افشاگر عملیات نیروی زمینی ارتش روسیه در حمایت از نیروهای بشار اسد منتشر شده در شبکه یوتیوب

دومین ویدئوی افشاگر عملیات نیروی زمینی ارتش روسیه در حمایت از نیروهای بشار اسد منتشر شده در شبکه یوتیوب

سال گذشته حتا مشخص شده بود که آتشبارهای نوع Msta-B هنگ توپخانه ۱۲۰ روسیه به کمک ارتش سوریه شتافته است.

هدف بشار اسد از حملات تهاجمی در استان لاذقیه به دست آوردن کنترل بر نواحی مرزی با ترکیه و قطع مسیر تدارکاتی مخالفان به ترکیه است.

“تیم اطلاعات مناقشه” (Conflict Intelligence Team) متشکل از پیوند گروهی از فعالان اینترنتی حول یک بلاگر روس است که خود را “روسلان لِوی‌یف” می‌نامد. لِوی‌یف به اپوزیسیون روسیه نزدیک است.

لِوی‌یف در تابستان گذشته اولین کسی بود که درباره تحرکات و جابه‌جایی نیروهای نظامی روسیه به سوی سوریه اخباری منتشر کرد، و این مدت‌ها پیش از آن بود که کرملین این عملیات را به طور رسمی تأیید و اعلام کند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates