17.02.2016

طرح “حمله سایبری آمریکا به ایران” در صورت شکست مذاکرات اتمی

دویچه‌وله: به نوشته “نیویورک تایمز” آمریکا طرحی را برای حمله سایبری به زیرساخت‌های ایران آماده کرده بود تا در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای به اجرا گذاشته شود. دفاع ضدهوایی، شبکه برق‌رسانی و ارتباطات ایران اهداف اصلی این حمله بودند.

وجود طرح محرمانه‌ای برای حمله‌ی سایبری به زیرساخت‌های حیاتی زمانی مطرح شد که فیلم مستند “روزهای صفر” ساخته “الکس گیبنی” کارگردان و فیلم‌ساز آمریکایی در برنامه نمایش جشنواره فیلم برلین (برلیناله) قرار گرفت. این فیلم روز چهارشنبه (۱۷ فوریه/ ۲۸ بهمن) در برلین نمایش داده می‌شود.

موضوع فیلم “روزهای صفر” عملیات گسترده سایبری علیه تاسیسات اتمی ایران است. این فیلم ادعا می‌کند که بدافزار “استاکس‌نت” که در سال ۲۰۱۰ شناسایی شد و بخشی از تاسیسات غنی‌سازی ایران را مختل کرد، تنها بخش کوچکی از یک عملیات گسترده سایبری علیه ایران بوده است.

• به کانال تلگرام دویچه وله فارسی بپیوندید!

روزنامه نیویورک‌تایمز روز سه‌شنبه (۱۶ فوریه/ ۲۷ بهمن) در گزارشی درباره “روزهای صفر” نوشت، براساس این فیلم و گفته‌های مقام‌های نظامی و اطلاعاتی، دولت آمریکا طرحی را آماده کرده بود تا در صورت شکست تلاش‌های دیپلماتیک برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، تاسیسات اتمی این کشور را هدف حمله سایبری قرار دهد.

نیویورک‌تایمز در عین‌حال نوشته است در جریان تهیه گزارشی درباره مستند “روزهای صفر” به وجود برنامه‌ای به نام “نیترو زئوس” در دولت آمریکا پی برده که اهداف آن فراتر از تاسیسات هسته‌ای ایران بوده است.

بیشتر بخوانید: کارشناسان: ایران آسیب‌های استاکس‌نت را خنثی کرده است

بنابر این گزارش هدف “نیترو زئوس”، از کار انداختن سیستم‌های دفاع ضدهوایی، شبکه‌های ارتباطی و بخش‌های مهم تاسیسات برق ایران بوده است.

به نوشته نویویوک تایمز، در طراحی “نیترو زئوس” هزاران کارشناس نظامی و اطلاعاتی آمریکا شرکت داشته و ده‌ها میلیون دلار پول صرف هزینه‌های آن شده بود. این برنامه ظاهرا پس از توافق هسته‌ای کنار گذاشته شده است.

مقام‌های رسمی آمریکا هنوز درباره گزارش نیویورک‌تایمز واکنشی نشان نداده‌اند.

استاکس‌نت در سال ۲۰۱۰ بخش‌هایی از کامپیوترهای تاسیسات هسته‌ای ایران در بوشهر و نطنز را آلوده کرد. در سال ۲۰۱۲ گفته شد که این ویروس با دستور مستقیم باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا طراحی و ساخته شده است. اما ادوارد اسنودن کارمند آژانس اطلاعاتی آمریکا که به روسیه پناه برده، اعلام کرد این بد افزار با همکاری مشترک آمریکا و اسرائیل ساخته شده است.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates