18.02.2016

وزارت دفاع روسیه ارسال سامانه «اس ۳۰۰ » به ایران را تکذیب کرد

رادیوفردا: به دنبال انتشار گزارش‌هایی در ایران در خصوص ورود سامانه موشکی «اس ۳۰۰» به ایران در روز پنجشنبه، یک مقام وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه ۲۸ بهمن این خبر را تکذیب کرده است.

رسانه‌های ایران پیشتر گزارش داده بودند، حسین دهقان، وزیر دفاع ایران، که در روسیه به سر می‌برد، قرار است روز پنج شنبه در مراسم ارسال سامانه‌های موشکی «اس ۳۰۰» به ایران که در شهر آستراخان برگزار می‌شود، شرکت کند.

این در حالی است که یک مقام بلندپایه وزارت دفاع روسیه به خبرگزاری تاس گفته است: «از آنجا که ایران تا تاریخ ۱۶ فوریه بهای مندرج در قرارداد را پرداخت نکرده است، شروع ارسال اولین سری از سامانه‌های موشکی اس- ۳۰۰ MU-۲ امکان پذیر نیست.»

این مقام روسی اضافه کرده است: بنابراین، حضور وزیر دفاع ایران در مراسم سمبولیک ارسال این سامانه موشکی بی‌پایه و اساس است.

این در حالی است که سه شنبه هفته گذشته حسین دهقان شامگاه در گفت وگو با تلویزیون دولتی ایران گفته بود: «سامانه‌های اس-۳۰۰ آماده و حتی بسته‌بندی شده است… بخشی از آن را در سه ماههٔ اول سال میلادی و بخش دیگر را تا نیمهٔ اول سال آینده میلادی تحویل می‌گیریم.»

در همین زمینه، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه ۲۶ بهمن با اشاره به سفر وزیر دفاع ایران به روسیه گفته بود که موضوع تحویل سامانه دفاع موشکی اس۳۰۰ روسیه به ایران مسیر اجرای خود را طی کرده و نهایی شده و این سامانه «در حال انتقال به ایران است.»

ایران و روسیه در سال ۲۰۰۷ قراردادی برای خرید سامانه موشکی اس ۳۰۰ به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار امضا کردند.

اما به دنبال تشدید تحریم‌های بین المللی علیه ایران، روسیه در سال ۲۰۱۰ اعلام کرد که از تحویل این سامانه موشکی به ایران خودداری خواهد کرد.

ایران با طرح شکایت در مجامع بین المللی تقاضای چهارمیلیارد دلار خسارت از روسیه کرده بود.

اما ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در بهار سال جاری ممنوعیت ارسال سامانه موشکی «اس ۳۰۰» به ایران را لغو کرد.

پیشتر منابع روسی گفته بودند، مسکو به جای «اس-۳۰۰ پی اِم یو-۱» که تولید آن متوقف شده سامانه «اس-۳۰۰ MU-۲» را که کارائی بهتری دارد به ایران تحویل خواهد داد.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه از قول یک منبع آشنا به این قرار داد پیشتر گفته بود که ارزش چهار گردان اس -۳۰۰ درخواستی ایران ۹۰۰ میلیون دلار تعیین شده است. به عبارت دیگر ۱۰۰ میلیون دلار بیشتر از قراردادی که ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی با روسیه امضا کرده بود.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates