23.02.2016

چرا حضور قاسم سلیمانی در عراق کمرنگ شد؟

بی‌بی‌سی: بسیاری از رسانه‌های بین‌المللی چهره‌ای موثر و مرموز از قاسم سلیمانی در عراق و سوریه ترسیم می‌کنند

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی جزییاتی از نارضایتی حیدر عبادی، نخست وزیر عراق از دخالت‌ نظامی ایران و به طور خاص قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در عراق منتشر کرده است.

رویترز در این گزارش به نقل از منابعی که نامشان را فاش نکرده، می‌گوید که مخالفت آقای عبادی با سرلشکر سلیمانی از اواسط تابستان ۲۰۱۵ و زمانی اوج گرفت که نخست وزیر عراق به سردار ایرانی گفت که در عملیات پس گرفتن شهر رمادی، تنها نیروهای ارتش عراق حضور خواهند داشت.

این در حالی است که در حملات مهم قبلی علیه نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در عراق گروه‌های شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران نقشی اساسی داشتند.

رویترز گزارش داده است که این مخالفت حیدر عبادی تنها یکی از مواردی بوده که نخست وزیر تلاش کرده با تاکید بر رهبری خود در عراق، از تهران و گروه‌های مورد حمایت حکومت ایران فاصله بگیرد. او در ابتدای دوران نخست‌وزیری خود وعده داده بود که تنش‌ها قومی را که در زمان نوری مالکی، نخست وزیر قبلی، شدت گرفته بود کاهش دهد.

در بخشی از گزارش رویترز به نقل از یک مقام دولتی عراق و دو دیپلمات گفته شده که آقای عبادی با فرود هواپیمای قاسم سلیمانی در بغداد بدون اجازه قبلی و ورود او از سالن شخصیت‌های فرودگاه مخالفت کرده است.

پیش از عملیات رمادی حضور قاسم سلمانی در عملیات پس گرفتن تکریت از داعش بسیار خبرساز شد، اما به نظر می‌آید حضور او در عراق در شش ماه اخیر کمرنگ‌تر شده است.

پیش از آن به صورت مرتب عکس‌ها و ویدیوهایی از او در نقاط درگیری در عراق دیده می‌شد، اما مدتی است که این حضور رسانه‌ای کمتر شده است.

رویترز به نقل از منابع خود می‌گوید که تنش‌‌ها در ماه اوت سال ۲۰۱۵ و زمانی آغاز شد که آقای سلیمانی در یک جلسه مهم امنیتی در عراق شرکت کرد و به گفته یکی از منابع رویترز “به شیوه‌ای رفتار کرد که انگار عراق کشوری تحت الحمایه ایران است”.

به گفته این منبع، رفتار آقای سلیمانی باعث شد که آقای عبادی حضور او را در آن جلسه را زیر سوال ببرد که در نهایت به ترک جلسه از سوی قاسم سلیمانی منجر شد.

در اوج حضور نیروهای مورد حمایت ایران در نیرد با داعش در عراق، عکس‌های متعددی از قاسم سلیمانی در نقاط مختلف این کشور منتشر شد

یک مقام دولتی عراق به رویترز گفته است که حیدر عبادی و قاسم سلیمانی درگیر نمی‌شدند، اما “رابطه‌ای کاملا کاری داشتند که نمی‌توان گفت خیلی گرم بود”.

در بهار سال ۲۰۱۵ هم آقای عبادی گفته بود که از کمک های ایران برای مقابله با پیکارجویان داعش استقبال می کند، اما تاکید کرده بود که کمک های ایران نباید حاکمیت عراق را نقض کند.

او همان زمان از حضور علنی قاسم سلیمانی در نبرد با داعش در عراق انتقاد کرد و گفت “وانمود کردن اینکه کسان دیگری دارند این کار را از طرف عراقی‌ها می‌کنند، از سوی عراقی‌ها قابل پذیرش نیست”.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates