28.02.2016

انتقاد رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از روند انتخابات در ایران

دویچه‌وله: نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب را نشانه “ادامه تندروی در ایران” دانست. او گفت مردم ایران ناچارند میان “تندروها و بسیار تندروها” دست به انتخاب بزنند.

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از رد صلاحیت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس ایران انتقاد کرد. اد رویس که عضو حزب جمهوری‌خواه آمریکاست، گفت: «پرزیدنت اوباما وعده داده بود که ایران پس از توافق اتمی مسئولیت‌پذیرتر و معدل‌تر شود ولی ما می‌بینیم که از سه هزار نامزد میانه‌رو برای انتخابات مجلس ۲۹۶۷ نفر آنها رد صلاحیت می‌شوند، قطعنامه شورای امنیت در مورد موشک‌های بالستیک دو بار نقض شده، به سمت ناو آمریکایی ترومن موشک پرتاب می‌شود، ملوانان آمریکایی دستگیر می‌شوند و همچنان از رژیم کشتارگر اسد در سوریه حمایت می‌شود. این‌ها نشانه‌های ایران مسئولیت‌پذیرتر هستند».

بیشتر بخوانید: خامنه‌ای: باید بی‌درنگ از تعریف دشمن ابراز بیزاری کرد

رویس در بیانیه‌ای که روز جمعه (۲۶ فوریه/ ۷ اسفند – به وقت محلی) در سایت کمیته خارجی مجلس نمایندگان آمریکا منتشر شد، نوشته است: «ایران با دسترسی به ۱۰۰ میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده‌اش که در پی رفع تحریم‌ها به دست می‌آورد حالا یک کشور تعیین‌کننده در منطقه است. و سپاه پاسداران ایران که دستش به خون معترضان به نتایج انتخابات سال ۲۰۰۹ (۱۳۸۸) آلوده است، با این پول‌ها قدرتمندتر می‌شود.»

این نماینده جمهوری‌خواه در ادامه بیانیه‌اش با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران نوشته است: «برخی از نامزدهای انتخاب امروز معتدل نامیده می‌شوند اما نباید فریب خورد. آن‌گونه که گفته می‌شود، رژیم ایران رأی‌دهندگان را مجبور کرده “بین تندروها و خیلی تندروها” دست به انتخاب بزنند. این یک تقلب است و مردم ایران و بعد از آن منافع ملی آمریکا از آغاز بازنده این بازی بودند.»

بیشتر بخوانید: سردار جزایری: سکوت وزارت خارجه در برابر انگلیسی‌ها شبهه‌‌آور است

نتیجه انتخابات دهمین دور مجلس شورای اسلامی و پنجمین انتخابات خبرگان رهبری هنوز به طور قطعی اعلام نشده اما تا کنون در تهران پیروزی قاطع اصلاح‌طلبان محرز است. جناح تندروی ایران نامزدهای اصلاح‌طلبان را “انگلیسی و آمریکایی” می‌دانند.

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates