29.02.2016

واکنش متفاوت اصول‌گرایان به نتایج انتخابات هفتم اسفند

دویچه‌وله: هنوز تکلیف انتخابات در همه حوزه‌های مشخص نشده و رقابت در ده‌ها حوزه به دور دوم کشیده است. با این همه برخی اصول‌گرایان از پیروزی این جناح سخن می‌گویند و عده‌ای به بررسی علت شکست می‌پردازند.

حسین شریعتمداری، در سرمقاله روز دوشنبه، دهم اسفند روزنامه کیهان ادعا کرد که با توجه به نتایج اعلام شده، در مجلس دهم مجموعه نمایندگان “حامی دولت و اصلاح‌طلب و کارگزارانی”، نه فقط اکثریت ندارند بلکه در اقلیت نیز هستند و اکثریت با نمایندگان اصول‌گراست.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در موسسه کیهان آمار دقیقی از ترکیب حوزه‌هایی که تکلیف‌شان تا کنون معلوم شده به دست نداده اما تاکید می‌کند که گزارش‌های رسانه‌های نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان درباره پیروزی “لاف گزاف” است.

بیشتر بخوانید: تفسیر: از پیروزی “امید” تو را چه حاصل!

اکثریت با حامیان دولت و مستقل‌ها

خبرگزاری “تسنیم”، از رسانه‌های وابسته به سپاه پاسداران نیز دهم اسفند ماه، اصول‌گرایان را “پیشتاز ورود به بهارستان” خوانده است.

با این همه در آماری که این خبرگزاری از ۲۰۷ حوزه‌ای که وضعیت‌شان تا کنون مشخصی شده ارائه کرده، اصول‌گرایان اکثریت کرسی‌ها را در اختیار ندارند.

مطابق این گزارش تا ظهر دوشنبه ۹۵ نامزد مورد حمایت اصول‌گرایان، ۸۷ داوطلب فهرست اصلاح‌طلبان و ۸ نامزد اعتدال‌گرایان حامی دولت به مجلس راه یافته‌اند.

اگر این آمار دقیق باشد، تا اینجا تعداد نمایندگان اصول‌گرا با اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در مجلس دهم برابر خواهند بود.

افزون بر این ۳۳ کرسی مجلس دهم نصیب افرادی شده که به عنوان “مستقل” وارد رقابت‌ها شده‌اند و هنوز گرایش سیاسی آنها به طور قطع مشخص نیست.

• به کانال تلگرام دویچه وله فارسی بپیوندید!

شوک تهران، حذف حدادعادل

تقریبا در تمام حوزه‌هایی که انتخابات آنها به مرحله دوم کشیده شده نیز یکی از طرف‌های رقابت به اردوگاه اصلاح‌طلبان، حامیان دولت و یا افراد مستقل تعلق دارند.

شوک بزرگ اصول‌گرایان نتایج انتخابات تهران است که در آن هیچ یک از سی نامزد مورد حمایت ائتلاف اصول‌گرایان، که همه از شاخص‌ترین افراد این جناح محسوب می‌شوند به مجلس راه نیافتند.

بیشتر بخوانید: نتیجه نهایی انتخابات تهران؛ پیروزی قطعی لیست امید

غلامعلی حدادعادل، سرلیست فهرست ائتلاف اصول‌گرایان

غلامعلی حدادعادل، به عنوان سرلیست فهرست ائتلاف اصول‌گرایان در جایگاه سی و یکم قرار گرفته و محمدرضا عارف با حدود نیم میلیون رأی بیش از او نماینده اول تهران شده است.

شریعتمداری با انتقاد از رسانه‌هایی که با توجه به نتیجه انتخابات مجلس در تهران پیروزی اصلاح‌طلبان را جشن گرفته‌اند خاطر نشان کرده که آنها “از کنار این واقعیت غیرقابل انکار عبور کرده بودند، که ایران فقط تهران نیست”.

وحید یامین‌پور، از فعالان حزب‌اللهی در یادداشتی در سایت “رجانیوز” می‌نویسد، علت شکست سنگین اصول‌گرایان در تهران این است که طبقه متوسط شهری در پی “ارزش‌های غرب‌گرایانه” است.

بیشتر بخوانید: خبرهای انتخابات؛ «طبقه متوسط به پیام نظام گوش نمی‌دهد»

“شکست فرهنگی و تمدنی”

یامین‌پور نوشته است: «اصول‌گرایان در تهران شکست خوردند؛ به طور مطلق. ولی این شکست بیش از آنکه سیاسی باشد فرهنگی و تمدنی است. تهران شهری است با انبوهی از جمعیت متعلق به طبقه متوسط جدید شهری، پیچیده در سبک زندگی شبه مدرن با مطالبات شبه روشنفکرانه.»

او در ادامه با رد ادعای کسانی که رأی ندادن به اصول‌گرایان را حاصل تبلیغات رسانه‌های غربی عنوان می‌کنند نوشت: «بر فرض اینکه پیام‌های ساخته و پرداخته شده‌ای از خارج از کشور به داخل ارسال شده باشد، چرا گوش این جماعت شنوای این حرف هست ولی شنوای انبوهی از پیام‌های رسمی درون نظام که از رسانه‌ها منتشر می‌شود، نیست؟!»

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه در بیانیه‌ای که نهم اسفند منتشر شد به ناکامی کسانی چون محمد یزدی و محمد تقی مصباح‌یزدی در راه‌یابی به مجلس خبرگان پرداخته و اکبر هاشمی رفسنجانی، نفر اول خبرگان از تهران و اصلاح‌طلبان را به “همنوایی با اجانب برای حذف چهره‌های خدوم از حضور در مجلس خبرگان” متهم کرد.

“رأی زنان چادری با لیست انگلیسی”

حسن بیادی، دبیرکل جمعیت ایثارگران درباره رأی نیاوردن حدادعادل به سایت “رویداد ۲۴” گفت: «در این خصوص بار‌ها بنده و دوستان تذکر دادیم و گفتیم کسانی که بیش از سه دوره در مجلس بودند، نیایند و به جای چنین افرادی از چهره‌های جدید انقلابی استفاده کنیم ولی گوش کسی بدهکار نبود.»

در جریان رقابت‌های انتخاباتی مجلس دهم و دوره پنجم مجلس خبرگان بسیاری از اصول‌گرایان فهرست مورد حمایت اصلاح‌طلبان، جامیان دولت و رفسنجانی را “لیست انگلیسی” می‌خواندند و ادعا می‌کردند افراد این لیست از سوی رسانه‌های خارجی حمایت می‌شوند.

بیادی درباره اصرار اصول‌گرایان بر انگلیسی خواندن فهرست رقیب بدون مدرک و سند گفته است: «این چنین مسائلی در انتخابات دو طرفه است.‌‌همان طور که یک عده به ردصلاحیت‌ها اعتراض داشتند، طرف مقابل نیز به تایید صلاحیت‌ها نیز معترض بودند. به نظرم هر دو طرف مقصر بودند. طبق فرمایش رهبری هر دو جریان مقصر هستند.»

به گزارش “سحام‌نیوز”، کانال اصول‌گرایان تندرو در تلگرام، موسوم به “دیده‌بان انقلاب” روز جمعه در حالی که رأی‌گیری ادامه داشت نوشته بود: «متاسفانه وضعیت خوبی بر صندوق‌های رأی شهر تهران حاکم نیست. حتی در محله‌های مذهبی‌نشین هم شاهد هستیم افراد حزب‌اللهی و جوانان هئیتی و زنان چادری هم به لیست مورد حمایت انگلیس رأی می‌دهند. حامیان لیست انگلیسی به صندوق‌ها هجوم آورده‌اند.»

پیام برای این مطلب مسدود شده.

Free Blog Themes and Blog Templates